Sykkeltester Tester

Test av 2021 Superior eXF 9039

Superior er kanskje et ukjent merke for noen, men det er ikke et nytt merke. Birk Sport har solgt Superior i flere år. Superior eXF 9039 er en mindre grov stisykkel med 130 mm dempervandring bak og 140 mm fremme. Se vår video av testen, eller les videre under.

Godt utstyrt

Batteriet på 630 Wh leveres av Darfon, en 3.partsleverandør godkjent av Shimano. Det er rundt 200 gram letter enn Shimano sitt 630 Wh batteri. I likhet med mange andre sykler med stort batteri har eXF et styrelager som begrenser hvor skarpt man kan svinge. Dette gjøres for å unngå at gaffelen kræsjer i underrøret. Vi synes styre-utslaget begrenses litt mer på Superior eXF sammenlignet med andre sykler vi har prøvd.

2021 Superior eXF 9039

Shimano EP8-motoren er god, den er blant de kraftigere motorene og den er lett å kontrollere. Rockshox Revelation gaffelen med 140 mm vandring er mye finere enn Rockshox 35 Gold RL som er vanlig i denne prisklassen. Demperen er enda finere, Rockshox Deluxe Select+ er alt vi kan ønske oss på en slik sykkel.

2021 Superior eXF 9039 med Shimano EP8

TRP C2.3 bremsene har en fin og komfortabel bremsehendel. Det er en relativt kraftig brems med 4 stempel. Men bremsekraften lider litt av at sykkelen har 180 mm bremseskiver. Greit, dette er ikke en grov stisykkel, men det er ingen fordeler med å velge mindre bremseskiver. Det 12-delte girsystemet er en blanding av Shimano Deore og SLX. Dette er et fint gir, ingen grunn til å putte på XT-komponenter i denne prisklassen.

180mm bremseskiver er litt smått

DT Swiss H1900 er gode hjul, ikke noe vi er vant til å se i denne prisklassen. Schwalbe Nobby Nic 29×2,6″ dekkene er nok litt spinkle, men kan det vise seg at de er et godt valg på denne sykkelen? Gummiblandingen er den Schwalbe kaller “Speedgrip”, dette er en relativt hard gummiblanding. Vi hadde nok foretrukket den mykere “Soft” gummien, i alle fall på framdekket.

12-delt Shimano Deore girsystem med SLX veksler.

Pen kabel-integrasjon

Superior eXF 9039 er en pen sykkel med godt skjulte kabler. Det meste av kabler er klemt fast på undersiden av styret og ledes deretter inn i stemmet og ned i ramma. Om man kjøper denne sykkelen er det viktig at butikken justerer sittestillingen riktig. Det er ikke mye slakk på kablene, så det er lite rom for å heve setet i etterkant. Man kan heller ikke senke setet så mye før kablene ved krankhuset presses ut og subber mot krankarmen.

En uvanlig sykkel?

Ved første øyekast ser Superior eXF 9039 ut som en typisk 29er emtb. Vi forventer oss en litt tung sykkel som er stabil og trygg – og mindre kvikk og leken. Slik er det ofte med syklene med 29″ hjul og stort batteri. Vi har tidligere lurt på hvorfor man lager en emtb med mindre vandring, når den oppleves nesten like tung og stabil som syklene med mer vandring.

Men vi har ikke syklet mange meter før vi skjønner at det er annerledes med Superior eXF 9039. Den føles ikke så stor og tung som forventet. Sykkelen veier 23,9 kg på vår vekt, med pedaler. Den er ikke direkte lett, men dette er en akseptabel vekt. Elektriske stisykler med 29″ hjul veier fort over 25 kg. Men det er rammegeometrien som overrasker mest.

Leken geometri

Superior eXF har en kjedestaglengde på 433 mm, dette er det korteste vi har sett på en sykkel med 29″ hjul. Det er så kort at vi måtte måle selv. Og vår raske og unøyaktige kontrollmåling viste at 433 mm godt kan stemme. Styrevinkelen er 66 grader, en fin vinkel på en mellomgrov sykkel. Disse to tallene bidrar til at sykkelen får en relativt kort akselavstand. Det gjør sykkelen kvikkere og mer håndterlig.

På stien

I utforkjøringene kan vi ikke kjøre rett over grove partier slik vi gjerne kan med grovere sykler. Dekk og dempere gir ikke den roen og kontrollen vi er vant til. Men om vi konsentrerer oss litt mer om linjevalget så får vi en morsom og inspirerende opplevelse. Vi er avhengig av å velge smarte linjer i våre vante testbakker. Og sykkelen er såpass kvikk og responsiv at det blir lettere å velge linjene vi ønsker. Superior eXF 9039 gir oss en god og litt annerledes opplevelse i nedoverbakkene.

Vi savnet nok grovere dekk ved flere anledninger, men samtidig bidrar de lette dekkene til at sykkelen føles såpass kvikk. Særlig på de flatere stipartiene. Her innbyr sykkelen til fart og lek. Opplevelsen hadde nok ikke blitt helt den samme med tyngre dekk og høyere rullemotstand.

Korte kjedestag betyr dårligere klatreegenskaper. Og joda, dette er nok ikke den ultimate sykkelen for de ekstremt bratte bakkene. Men vi opplevde sjelden at dette hemmet oss. Vi kom oss stort sett opp alt vi prøvde på med Superior eXF .

Konklusjon

Dette er ikke tidenes råeste sykkel, men den er annerledes enn mye annet på markedet. Tilbake til spørsmålet vi stilte innledningsvis; hvorfor lager man en emtb med mindre vandring, når den oppleves nesten like tung og stabil som syklene med mer vandring? Vel, det er dette vi liker med Superior-sykkelen. eXF 9039er ikke tung og grov, den er kvikk, slik en sykkel med kortere vandring skal være. Og vi liker godt hvordan de har prioritert utstyret på denne modellen. Her får man gode komponenter til en fin pris.

Spesifikasjoner

Pris: 52.900 kr
Vekt: veid til 23,9 kg inkl pedaler

%d bloggers like this: