Introduserer: 2022 Scott Patron eRide

Introduserer: 2022 Scott Patron eRide

Scott Patron eRide er en helt ny modell for 2022. Dette er en fulldempet emtb med 160 mm vandring fremme og bak, 29″ hjul og 454 mm lange kjedestag. Men, Scott har jo allerede en slik sykkel, Scott Genius eRide. Trenger de to fulldempede stisykler med 160 mm gaffel og 29″ hjul?

2022 Scott Patron eRide 920
2022 Scott Patron eRide 920

Lik, men forskjellig

Patron og Genius er ikke så like som det kan se ut til. Scott har ikke gått ut med vekt i presseinformasjonen, men det har lekket litt info på nettet. Om man skal tro på disse lekkasjene så veier den dyreste modellen, Patron eRide Ultimate, 24 kg. Den billigeste modellen veier angivelig 26,5 kg. Scott har utstyrt Patron-modellene med mindre grove dekk, og den har feste for støtte. Patron er nok ikke laget for hard utforsykling, det er heller en sykkel laget for lange turer over fjell og skog. Scott beskriver Patron slik:

Bosch Smart System

Sykkelen er ikke gjennomsiktig, men denne utstillingsmodellen er. Den delvis gjennomsiktige ramma viser motor og batteri.

Scott Patron eRide er utstyrt med Bosch sitt nye “Smart System”. Her får man Bosch Performance CX gen4 motoren med Bluetooth-støtte og det nye store 750 Wh batteriet. Selv om Bosch introduserte “Smart System” med den emtb-spesifikke Performance CX-motoren så fremstår ikke Smart System som et utpreget emtb produkt. Det store batteriet drar opp vekten, og betjeningsenheten på styret virker litt stor og klumpete. Bosch sier at de har fokusert mye på mobilitet, på fremtidens persontransport med sitt Smart System. Fjernbetjeningen på styret styrer ting som navigasjon og lys. Og dette motorsystemet gir mening på en sykkel som Patron eRide.

Integrerte kabler

Scott Patron eRide leveres med baklys som er integrert i setestagene, baklys som kan betjenes fra styret. Kabel til lys framme ligger klar for de som ønsker det. Nesten alt av kabler er godt integrert. Kabler fra styret føres inn under stemmet og er skjult. Kun kabeler til frambrems og låsing av gaffel er synlig. Sykkelen ser ryddig og pen ut, og det er litt imponerende med tanke på hvor mange ledninger og kabler denne sykkelen har.

Patron har selvfølgelig Scott Twinlock for stramming og låsing av både demper og gaffel. Den nye Twinlock-enheten har nå tre hendler. To for demperjustering og en til setepinnen.

Integrert demper

Vi synes plasseringen av demperen ser interessant ut. Den er plassert så høyt som mulig i ramma og sitter inni overrøret. Vi vet ikke om dette kan ha negativ effekt på bakhjulsopphenget, men det er en meget interessant løsning. Dette frigir plass i ramma til flaskeholder, eller hvem vet, kanskje til et ekstra batteri? Vi liker også at demperen er beskyttet mot omgivelsene, kanskje blir demperens serviceintervall lenger?

Integrert motor og batteri

Bosch-motoren er montert i ramma på en litt uvanlig måte. Vi har riktignok sett dette før, hos f.eks Specialized og Whyte. Fronten av motoren er tiltet oppover, dette gir plass til batteriet. 750 Wh batteriet er langt og det trenger nok plassen foran motoren for å få plass. En annen fordel er at batteriet kommer lavest mulig i ramma, noe som senker sykkelens tyngdepunkt.

Varmeutvikling er særlig et tema på modellene med karbonramme. Varmen transporteres ikke så godt gjennom rammerør av karbonfiber. Bosch har løst dette med et perforert deksel over motoren. Sykkelen har også et deksel under batteriet. Dette dekselet er perforert for å slippe inn luft, og dekselet kan fjernes for å ta ut batteriet. Det er ingen ventilasjonshull i ramma over batteriet, men vi antar at varmen fra batteriet slipper ut der kablene føres gjennom stem’et.

Denne gjennomsiktige utstillingsmodellen viser kabelføring og åpningen rundt stemmet hvor varmluft formodentlig slipper ut.

Utstyrsvarianter

Scott Patron eRide kommer i 7 forskjellige varianter, med både karbon- og aluminiumsramme. 2 av modellene heter Contessa, Scott sitt navn på dame-modellene. Det er uvisst om damemodellene føres i Norge. Vi har fått opplyst følgende priser av den norske importøren.

  • PATRON ERIDE 900 TUNED – 109 990,-
  • PATRON ERIDE 900 – 99 990,-
  • PATRON ERIDE 910 – 86 990,-
  • PATRON ERIDE 920 – 76 990,-

Trykk på bildene for spesifikasjoner.

Video

Nyheter