Prøvetur med 2023 Thok Gram og Gram RC

Prøvetur med 2023 Thok Gram og Gram RC

Fredrik dro til Italia for å prøve den nye Thok Gram og Thok Gram RC. Han fikk være med på både pressearrangementet og på et «Thok Tribe» møte.

Thok Tribe

Thok inviterer jevnlig eiere av Thok-sykler til «Thok Tribe» arrangement. Her møtes folk fra flere land, men det var selvfølgelig flest italienere. Denne gangen var det over 400 fremmøtte som fikk være med på sykkeltur, middag og fest. Det er gøy at Thok lager et miljø rundt sine sykler.

Thok Tribe

De nye Gram-modellene

Vi har tidligere syklet både Thok TK01 og Mig 2.0. Førstnevnte er en aluminiums-sykkel med 160 mm vandring bak og 170 mm fremme. Samme vandringsmengde som Thok Gram, Gram RC har 180 mm vandring fremme. Se oss prate om de nye Thok Gram-modellene her, eller les videre under.

Thok TK01 var en godt priset sykkel med mye gode komponenter. Vekten på 24,7 kg var ikke ille, men man merket at man syklet en ganske grov sykkel som kunne være litt tung å dra med seg på trange stier. Om det var en ting vi ville byttet på TK01 så var det bremsene. Guide T er Sram sine innstegs-bremser til terrengsykling, og vi savnet litt bremsekraft.



Thok Gram

Gram er innstegsmodellen i denne modellserien, men det er ingen billig modell hvor man har spart på utstyret. Gram-modellene er Thok sine High-End sykler og de har karbonramme. Motoren er Shimano EP8 (800) og det avtagbare batteriet er et Shimano 630 Wh, akkurat som på TK01. Den originale EP8 (800) har nylig blitt en mer stillegående motor. Les vår test av den første årgangen av EP8 her. Gram vil på sikt bli levert med den nye EP8 (801).

Thok Gram og SHimano EP8

Her får vi betydelig bedre Sram DB8 bremser og Sram NX Eagle 12-delt girsystem. Kanskje ikke de råeste komponentene sier du? Vel, vi liker prioriteringen, det betyr at Gram kommer med god demping. Her får vi Fox Rhythm 38 170 mm gaffel og Fox DPS Evol demper.

Akkurat som TK01 får Gram’ene også blandede hjulstørrelser med 29″ hjul fremme og 27.5″ bak. Begge med 2,6″ brede Maxxis Assegai 3C Exo+ dekk. Vi har ikke hørt om Thok Drift hjulene før, men vi antar at de er solide. Vi baserer den antakelsen på sykkelens lastekapasitet. Gram tåler rekordhøye 140 kg last. Det betyr at maks tillatt totalvekt for ekvipasjen er over 160 kg.

Sykkelen kan bestilles direkte fra Thok, eller fra www.flaid.no, Thok’s norske agent. Flaid kan være behjelpelige med valg av størrelse, service, osv. Denne 23,8 kg tunge sykkelen koster 88.990 kr.

Thok Gram RC

Gram RC er den dyreste modellen. Her får man samme ramme, motor og batteri. Men man får enda bedre komponenter. Vi er veldig glade i Shimano XT bremsene med 4 stempel. Sram GX AXS er ikke det dyreste girsystemet fra Sram, men vi liker det godt. Dette trådløse 12-delte girsystemet har alt vi kan ønske oss. Og dempinga er fra øverste hylle, Fox 38 Factory 180 mm gaffel fremme og Fox Factory X2 bak.

Dekkene er også her 2,6″ brede Maxxis Assegai 3C Exo+. Vi antar at de elsykkelspesifikke Crankbrothers Synthesis hjulene også er solide. Gram RC har den samme maksimale vektgrensen på rett over 160 kg for fører, sykkel og evt utstyr. Thok Gram RC er oppgitt til 23,3 kg og koster 117.990 kr bestilt av Flaid.

Geometri

Vi synes rammegeometrien på Gram-modellene er fin. Ingen ekstreme tall, men fine verdier for en ganske grov sykkel. Takket være det mindre 27,5″ bakhjulet blir kjedestaglengden 450 mm, det trives vi med. Ettersom sykkelens bakende ikke er veldig lang så blir akselavstanden også ganske håndterlig, 1.275 mm i størrelse L.

Setevinkelen på 78* er bratt og moderne mens styrevinkelen på 64* er passe slak i denne kategorien. Det er litt rart at Gram og Gram RC er oppgitt med samme geometri ettersom sistnevnte har lenger gaffel. Det vil ikke forbause oss om Gram RC har ca 77,5* setevinkel og 63,5* styrevinkel.

På stien

Begge Gram-modellene er gode oppover. Rammegeometrien plasserer rytterens vekt såpass fremover på sykkelen at den klatrer det meste av bakker, og den sterke Shimano EP8-motoren gir god hjelp når man kjemper seg frem med lav tråkkfrekvens. 85 Nm motoren oppfører seg forutsigbart og støyer lite til å være såpass kraftig. Gram klatrer like godt som de litt mindre grove elektriske stisyklene.

Thok Gram RC på stien

I moderat fart er det ikke særlig forskjell mellom Gram og Gram RC. Hjulene følger underlaget godt, selv i god fart over slagete underlag. Syklene oppleves ikke som grove og tunge på trange stier, de er enkle å dra med seg igjennom hårnålssvingene. De føles som en hvilken som helst annen god emtb med 160 mm gaffel.

Men man setter pris på den meget gode Fox Factory-dempingen på Gram RC når farten øker. Alt av små slag fra underlaget nærmest viskes bort, det er komfortabelt og gir godt grep i svingene. Samtidig har man god støtte dypere i vandringen. Da blir det lettere å beholde kontrollen etter kraftige slag og harde landinger.

Konklusjon

Thok Gram og Gram RC er ikke så ulike. Vekten er relativt lik, og de oppfører seg ganske likt i mange situasjoner. Thok Gram er en kapabel sykkel med lang og god dempervandring, men det er noe å hente ved å velge den dyrere Gram RC. Uansett hvilken modell du velger får du en ganske grov sykkel som også kan være lett og kvikk, selv i lav fart på trange stier.


Orbea Rise fra Unaas
Sykkeltester Tester