Turen startet fra en liten parkeringsplass på Vardhovd. Herfra skulle vi sykle til toppen av Gol. Til Nystølvarden som befinner seg 1296 meter over havet. Gols høyeste punkt. Vi syklet tidlig i september, og høsten hadde så vidt rukket å sette sine farger på landskapet. Selv om temperaturen ikke rundet 10*C så var det vindstille og behagelig å sykle. Vi har laget to videoer denne gangen. Den første er test av sykkelen, den andre er en kort video som viser terrenget vi syklet i. Artikkelen fortsetter under.
Sterk lettvektssykkel
Rotwild R.X375 Core er en lettvekts emtb. Slike sykler har mindre batteri og gjerne svakere motor. Rotwild R.X375 kommer med et lite 375Wh batteri. Men sykkelen kommer ikke med en svakere motor! Shimano EP8 med 85Nm er en kraftig motor som også brukes på “full kraft” elsykler. Les vår test av motoren her. Vi synes det er fint at Rotwild velger å gi oss tilgang til så mye motorkraft. Men det er viktig at syklisten vet at man må redusere effekten om man skal sykle langt. En 85Nm motor kan raskt tømme et 375Wh batteri.

Turen opp
På en tur som denne, ca 12 km lang og godt under 1.000 hm, kan man bruke all motorkraften. Men jeg sykler ikke med maksimal motorkraft hele veien. I knotete parti er det behagelig å bruke “Trail”, assistansenivå 2 av 3. Det gjør motoren enda litt enklere å håndtere. Rotwild’en klatrer lett. De 450mm lange kjedestagene sammen med den brukbart bratte 75,5* setevinkelen gjør at R.X375 til en god klatrer.

Veien opp til Nystølvarden er ikke av det ekstreme slaget, alt kan sykles. Men det er nødvendigvis noen bratte kneiker. Den kraftige motoren og relativt lave vekten gjør at Rotwild R.X375 Core rett og slett er perfekt til oppgaven. Med en vekt på 19,9 kg uten pedaler så er den ikke av de letteste lettvektssyklene, men forskjellen er stor sammenlignet med en vanlig fullkraft-sykkel på 25 kg.


Vi må nevne at R.X375 har avtagbart batteri, noe som er uvanlig på lettvektssyklene. Dette drar opp vekten litt, men det er en god ting. Noen trenger en sykkel med avtagbart batteri. Vi synes designet på ladeporten var noe underlig. Kontakten dekkes til av en løs gummiplugg. Vi unngikk heldigvis å rote bort pluggen når sykkelen ble ladet. Den er enkel å betjene, men jeg hadde nok trengt noen i reserve.

Rotwild R.X375 Core utstyr
R.X375 Core kommer med 29″ hjul. Dekkene er 2,4″ brede Schwalbe Nobby Nic Super Ground. Dette er et ganske lettrullende terrengdekk, og vi er litt overrasket over at det er den harde gummiblandingen “Speedgrip” både fremme og bak. Hvorfor ikke velge “Soft” gummiblandingen med bedre grep på framhjulet? Når sykkelen har den grove Fox 36 gaffelen, og de kraftige Magura MT5 dobbel-kaliper bremsene, så fremstår dekkene som litt veike. Men greit nok, det er umulig å velge dekk som passer til alle. Og disse lettvektssyklene har som regel mindre grove dekk.

Girsystemet er 12-delt Shimano XT M8100. Vi liker godt Shimano XT girskifteren som sitter på styret. Sykkelen har altså en Fox 36 Performance elsykkel-spesifikk gaffel med 150 mm vandring fremme. Fox Float DPS Performance demperen håndterer 140 mm vandring for bakhjulet. Dette er gode demperenheter!

Vi ble veldig glade i setepinnen med justerbar vandring. Setepinnen skal stikkes helt inn i ramma, man bestemmer setehøyden ved å justere setepinnens vandring. Dette gjør man enkelt selv, og det sørger for at alle får mest mulig vandring på setepinnen. En slik ønsker jeg på min neste sykkel.

Innover vidda
Turen opp til varden bød ikke bare på motbakker. Det var også lange strekker med ganske flatt terreng. Vi kunne ofte se stien mange hundre meter foran oss, som en smal bølgete strek gjennom lyngen. Det var riktignok partier med stein og snaufjell, men turen var preget av mye vidde. Vi trivdes godt på Rotwild R.X375 i dette terrenget. Sykkelen med 66,5* styrevinkel har ikke ekstrem rammegeometri. Den var som skapt for dette. Det var lett å følge gode linjer på stien. Vi hadde fin flyt på relativt steinete stier der vi stadig svinget forbi hindringer eller gjorde små hopp over dem.

De siste hundre meterne før toppen var den bratteste delen av turen. Når man sykler en så sterk sykkel som Rotwild R.X375 så er det lov å unne seg full kraft i blant. Jeg hadde fin fart opp det steinete partiet og nådde varden uten å være helt utslitt.

Nedkjøringene
Turen ned byr på flere lange, sammenhengende og ofte slakke nedkjøringer. Dette er ikke en ekstrem sti hvor vi pusher grensene. Men det er selvfølgelig mye stein i stien. Underlaget er slagete og tidvis litt løst, så farten blir ikke veldig høy. Schwalbe Nobby Nic dekkene er ikke ideelle til slik sykling. Jeg foretrekker grovere dekk som spretter mindre på stien. Utover det så trives jeg godt med R.X375 Core. Den litt høye styreposisjonen og ikke veldig bratte styrevinkelen gjør sykkelen kvikk og rask når jeg svinger mellom hindringene. Fox 36 gaffelen er topp på disse stiene. Og Magura-bremsene biter skikkelig under hele nedfarten.


Konklusjon
Nystølvarden på Nystølfjellet var en fin tur en lørdag tidlig i september. Vi stoppet stadig og pratet med turgåere som lurte på om det var mulig å sykle her. Og det var det. En litt erfaren syklist kan sykle hele veien, selv om man kanskje trenger flere forsøk noen steder.

En lettvekts emtb er et meget godt verktøy til en kortere tur som denne. Og vil man sykle lenger så finnes det ekstra batteri til å montere utenpå ramma. Joda, en grovere og tyngre sykkel hadde vært roligere og mer behersket over små slag i høy fart. Men den lette og kvikke Rotwild R.X375 Core er morsom og inspirerende i lavere fart. Den er morsommere på flate stier, også når farten går opp. Og den klatrer minst like godt som fullkraft-syklene.