Sykkeltester Tester

Test av Canyon Torque:On 8

Canyon introduserte Torque:On i februar i år. Modellene som ble lansert forblir uendret inn i neste sesong. Vi er derfor litt usikre på om testsykkelen er en 2021 eller 2022-modell. Det betyr uansett ingen ting, syklene er like, og Canyon har gått bort fra årsmodeller. Sykkelen kommer i to versjoner, Torque:On 8 og 9. Begge har aluminiumsramme. Vi tester Canyon Torque:On 8 som koster 54.899 kr eks frakt.

Se vår test av sykkelen her, eller les videre under.

Ett eller to batteri

Torque:On 8 leveres med Shimano EP8-motoren, en meget god motor for teknisk krevende stier. Det er ikke mange som lanserer en sykkel med 500Wh batteri i 2021, men det har Canyon gjort. De som ønsker bedre batterikapasitet kan bestille «Torque:ON 8 Dual Battery» til 57.199 kr. For bare 2.300 kr ekstra får man altså med et ekstra batteri. Man kan ikke montere to batteri på sykkelen samtidig, så dette må bæres med i en sekk f.eks.

Godt utstyr

Shimano sine SLX-komponenter er ikke det råeste man finner, men det fungerer godt. Her får man et girsystem som girer mykt under belastning, og bremsene er meget gode. Canyon bruker som vanlig sitt elsykkel-spesifikke sete med ekstra støtte i bakkant. Setepinnen har 125 mm vandring i strl Small og 150 mm på de andre rammestørrelsene.

Canyon Torque:On 8

DT Swiss H1900 er et fint hjulsett i denne prisklassen. Maxxis Minion er gode dekk som leveres på mange elektriske terrengsykler. Framme finner vi DHF Maxxgrip med «DoubleDown” forsterket dekkstamme. Dette er et ganske grovt og solid dekk med myk gummi, og det var kjærkomment på de glatte høst-stiene. Bakdekket er ikke like solid, og det er kanskje litt rart? Vi foretrekker solide dekk bak. Men greit nok, DHR II Maxxterra EXO+ har litt hardere gummi som ruller litt bedre, og det er fortsatt et grovt dekk. Begge dekkene er i størrelse 27,5″ med 2,5″ bredde fremme og 2,6″ bak.

Riktig demping

Canyon Torque:On 8 har 175 mm vandring bak og 180 mm framme. Rockshox Super Deluxe Select demperen er innstegsmodellen i Super Deluxe-serien. Det samme er R-versjonen av Rockshox Zeb gaffelen. Begge disse er gode, solide og kapable komponenter som kan kjøres hardt. Men de har ikke de samme justeringsmulighetene som på dyrere utstyr. Vi styra litt med gaffel-innstillingene på de første turene. Dykket fronten litt mye ved oppbremsing? Burde vi fjernet en «token», også kjent som «volumspacer», fra gaffelen?

Det viste seg imidlertid at 180 mm versjonen av Zeb ikke leveres med volumspacere orginalt. Vi endte opp med å slippe ut litt ekstra luft fra demperen. Da unngikk vi å tippe så mye fremover ved oppbremsing, samtidig fikk vi utnyttet gaffelens vandring. Krankhushøyden ble kanskje litt lav som følge av dette, og det liker heldigvis jeg.

Canyon Torque:On 8

Geometri

Canyon Torque:On er en grov sykkel med 63,5 grader slakk styrevinkel. Testsykkelen i størrelse Large har en akselavstand på 1273 mm. Dette er langt, men kanskje ikke så veldig langt for en sykkel med mye demping. Forklaringen ligger i de 430 mm korte kjedestagene. Dette er hele 24 mm kortere enn den relativt like Specialized Kenevo.

Utfor

Vi forventet at Torque:On skulle være en grov, tung og stabil sykkel i utforkøringene. Og joda, sykkelen kan kjøres hardt på grov sti. Men den er ikke en ekstremt stabil sykkel som kan pløye over “alt” av hindringer. Den litt lave fronten og det lille 27,5″ framhjulet gjorde at vi ble mer interessert i å kjøre rundt enkelte hindringer.

Sykkelen lot seg villig kaste rundt på stien, den inspirerte oss til å velge andre linjer enn vi ofte gjør med større og tyngre 29er sykler. Vi var ekstra skjerpet over de groveste stipartiene. Når vi stolte på egne ferdigheter og linjevalg så var dette en skikkelig morsom og kapabel sykkel. Som skapt for både anlegg og sti.

Ikke bare utfor

Sykkelens korte bakende betyr at klatreegenskapene er noe nedprioritert. Men den klatrer likevel fint. Torque:On har lang «front-center», altså avstand fra krank til framhjul. Dermed er det god plass til å lene seg fremover og få kroppsvekten over det litt lave styret. Sykkelens sete har som nevnt en forhøyning i bakkant. Denne er ment å gi ekstra støtte i bratte motbakker. Vi likte dette setet på Canyon Neuron:On, en mindre grov sykkel med lengre kjedestag. Men vi hadde mindre nytte av setet på Tourque:On. Vi kan ikke sitte så langt bakpå setet i bratte motbakker, da letter framhjulet. Setet begrenser også bevegeligheten noe når vi sitter og trår på flatere terreng. Men vi ble vant til det, og setet er ellers komfortabelt komfortabelt.

På flatere og kuperte stier er sykkelen overraskende god, det skal ikke mye fart til før den seige følelsen av lang dempervandring forsvinner. Torque:On fungerer overraskende godt til snillere sykling også. Vi antar at den korte bakenden er hovedårsaken til at sykkelen føles så kvikk. En annen årsak er nok det lille batteriet. Joda, et 500 Wh batteri virker knapt i disse dager, men det har noen fordeler også. Sykkelen blir lettere med et mindre batteri, og tyngdepunktet blir mer sentrert rundt krankhuset.

Konklusjon

Canyon Torque:On 8 er ulik de andre grove syklene vi har testet. Den er ikke like tung og stabil, og den gir ikke den samme selvtilliten. Torque:On 8 er betydelig kvikkere, en skikkelig «herjesykkel» for de som liker å ta i, kjøre raske svinger, få sykkelen opp i lufta og så videre. Dette er en engasjerende sykkel! Canyon må bestilles på nett, og man har ingen forhandler man kan besøke i ettertid. Det kan være en ulempe for noen. Fordelen er at man får en sykkel med gode komponenter til en fin pris.

Spesifikasjoner

Pris: 54.899 kr eks frakt
Vekt: veid til 23,8 kg uten pedaler

%d bloggers like this: