Nyheter

Introduserer 2022 Rocky Mountain Powerplay

Dette er noe vi har ventet på en stund, endelig skjer det. Rocky Mountain oppgraderer sine elsykler, som de kaller Powerplay. Og det er en grundig oppdatering. Motor, batteri, skjerm, rammer, alt er nytt. Se nyhetene i denne videoen, eller les videre under.

Oppdatert motor

Rocky Mountain sin gamle motor, Dyname 3.0 var en sterk motor som var enkel å kontrollere ved teknisk stisykling. Men ifølge det tidligere nettstedet dyname.ca så veide motoren 3,72 kg. Dette er en relativt tung motor sammenlignet med konkurrentene som ligger mellom 2,7 og 3 kg. Den norske importøren forteller at den nye Dyname 4.0 motoren er 750g lettere, altså ca 3 kg. Selv om vi nok må legge til vekt av kranklager her så er dette konkurransedyktig.

Dyname 4.0 ser litt mindre innviklet ut enn den gamle utgaven. Den øverste kjedeføreren fjernet, dette fører til redusert støy og redusert motstand i drivverket.

Rocky Mountain Powerplay sin Dyname 4.0 motor

Forbedret demping bak

Kjedet føres nå inn i motorsystemet ved et høyere punkt enn tidligere, og kjedestagene festes der. Rocky Mountain kaller dette «Mid-High Pivot», altså mellomhøyt svingpunkt. Dette påvirker demperens funksjon, og produsenten forteller om flere forbedringer. Det nye demperopphenget skal blant annet gi forbedret støtte ved tråkking og mer aktiv demping over mindre slag

720 Wh batteri

Batteriet er også nytt. Det har en kapasitet på 720Wh, ca 50 Wh større enn det gamle batteriet. Et elsykkelbatteri kan ikke lages med hvilken som helst kapasitet, man ikke kan øke med mindre enn 13 battericeller i et 48V system. Så hvordan har Rocky Mountain greid å lage dette litt større batteriet? Vi vet ikke, og vi har ikke fått svar på våre spørsmål. Men vi mistenker, og håper at det skyldes nye og bedre battericeller. Vi vet at celler med økt energitetthet endelig er på vei, og det er ikke umulig at Rocky Mountain er de første som bruker disse på elsykler. Det nye batteriet kan enkelt tas ut av ramma, i motsetning til tidligere.

Rocky Mountain Powerplay 720 Wh batteri

Jumbotron – et display

Powerplay-syklene har også fått display. Tidligere hadde de kun fjernbetjening på styret, med dioder som indikerte batteristatus og motorassistanse. Displayet heter «Jumbotron», og det er integrert øverst på rammens overrør. Dette er en pen løsning som flere og flere produsenter nå bruker. Skjermen viser mye forskjellig informasjon, vi synes det er gøy å kunne se batteriets temperatur og spenning. Vi liker at vi kan nå finjustere de forskjellige motorassistanse-nivåene rett fra displayet, dette gjøres vanligvis med en app.

Jumbotron - Rocky Mountain Powerplay display

Rocky Mountain Powerplay justerbar geometri

Rocky Mountain Powerplay-syklene har ikke lenger den såkalte Ride9 geometrijusteringen. Nå bruker de Ride4, en brikke som kan roteres for å justere geometri og demperprogresjon. I tillegg er fremre demperinnfesting utskiftbar slik at man angivelig kan justere vandringsmengde bak. Det sitter også en liten brikke rundt bakakslingen, denne kan man snu 180* for å endre kjedestaglengden med 10 mm.

Altitude Powerplay-modellene

Den nye Rocky Mountain Altitude Powerplay har blitt en grovere sykkel enn den utgående modellen. Den har fått slakkere styrevinkel og noe lenger kjedestag. Den har også fått 170 mm dempervandring fremme, 160 mm vandring bak og store 29″ hjul både fremme og bak.

Rocky Mountain Altitude Powerplay kommer i 5 versjoner, to med karbonramme og tre med aluminiumsramme.

  • Altitude Powerplay Carbon 90 Rally Edition – 105.000 kr
  • Altitude Powerplay Carbon 70 – 87.000 kr
  • Altitude Powerplay Alloy 70 – 75.000 kr
  • Altitude Powerplay Alloy 50 – 70.000 kr
  • Altitude Powerplay Alloy 30 – Coil 60.000 kr

Instinct Powerplay-modellene

Den nye Rocky Mountain Instinct Powerplay har også 29″ hjul fremme og bak. Her er det litt mindre dempervandring, 150 mm framme og 140 mm bak. Styrevinkelen er også litt brattere.

Rocky Mountain Instinct Powerplay kommer også i 5 versjoner, to med karbonramme og tre med aluminiumsramme.

  • Instinct Powerplay Carbon 90 – 125.000 kr
  • Instinct Powerplay Carbon 70 – 90 000 kr
  • Instinct Powerplay Alloy 70 – 74 000 kr
  • Instinct Powerplay Alloy 50 – 65 000 kr
  • Instinct Powerplay Alloy 30 – 57.000 kr
%d bloggers like this: