Nyheter

Haibike – 10 år med elektriske terrengsykler

Haibike har laget elektriske terrengsykler lenge, altså i 10 år. I 2011 var det knapt noen som snakket om emtb. Men det tok ikke mange år før slike sykler var til salgs i Norge. Flyer, Cube og Haibike var tidlig ute, men de første årene var det mest Haibike som solgte. De marker nå et 10 års jubileum med å introdusere Haibike Allmtn SE. Dette er deres nye Allmtn med et 600Wh Yamaha-batteri og Yamaha PW-X2 motoren. De har også utstyrt den med Öhlins demper og gaffel, og ellers fancy komponenter. Jeg pratet med importøren om denne sykkelen, de hadde ikke mottatt noe info fra Haibike. Så vi vet hverken pris eller leveringstid.

Vi nøyer oss med disse to bildene fra pressemeldingen og ser heller på hvordan Haibike sine elektriske terrengsykler har utviklet seg.

2011 – HAIBIKE eQ XDURO

Det hele begynte med Haibike EQ Xduro. Vi har aldri testet denne, likevel har vi litt å utsette på den. Utvekslingen er tung, kjedestagene lange, styrevinkelen bratt og gaffelen i spinkleste laget.

2013 – HAIBIKE XDURO2 og NDURO

Xduro2
Xduro Nduro

Kun to år senere ble XDURO2 og XDURO NDURO lansert. Disse sykkelene ligner mer på Haibike slik vi er vant til å se dem. Begge modellene har fått grovere demping og Bosch-motoren med det lille krankdrevet.

2014 – HAIBIKE SDURO

Året etter dukket Haibike Sduro Allmtn opp. Disse syklene fikk man også med Yamaha-motor. Og det er her, i 2016 at emtb.no sin historie med Haibike starter. Vi syklet flere utgaver av Sduro-serien dette året.

2016 Haibike Sduro Allmtn SL

2016 Sduro Allmtn SL var innsteggsmodellen, en forholdsvis lett sykkel med ikke alt for kapabel demping. En morsom og komfortabel sykkel til mindre grove stier.

2016 Haibike Sduro Allmtn RC

Jeg syklet selv en Sduro Allmtn RC i 2016. Rammegeometrien var kanskje ikke helt up-to-date, og Rockshox Sektor-gaffelen med 150mm vandring var alt for spinkel. Dermed måtte sykkelen bygges om litt. Den fikk en Rockshox Pike gaffel, bredere felger og grovere dekk. En viktig endring var å montere offset bushings på bakdemperen. Dette senket krankhushøyden og gjorde styrevinkelen slakere. Resultatet av disse endringene var en sykkel med litt mer oppdatert geometri som føltes mye tryggere og mer kapabel i utforkjøringene.

2016 Haibike Sduro Allmtn Plus

Sduro Allmtn Plus var muligens den første elektriske terrengsykkelen med pluss-hjul. Denne trenden med brede 2,8 og 3″ dekk varte i noen år.

2017 – HAIBIKE SDURO og XDURO

I 2017 var det tid for en ny oppdatering. Styrevinkelen ble slakere og rammene ble noe lenger, de hadde vært ganske “kompakte” frem til nå. Allmtn 7.0 hadde fortsatt framgir, slik de fleste av dens forgjengere hadde. Vi klaget litt på dette i våre omtaler av syklene. De brede dekkene var fortsatt med oss. På denne tiden var det Strømmen Elsykkel som fôret oss med demosykler, takk for det Hans-Jørgen!

2019 – Oppdatert XDURO og FLYON

Flyon fikk mye oppmerksomhet, særlig fordi den lovet høy motorkraft. Men det varte og rakk før syklene nådde markedet. Haibike benyttet samtidig anledningen til å nedgradere SDURO-syklene, disse ble nå mindre grove sykler. XDURO var nå modellserien for sti-entusiaster.

2021 – Slutt på utvendig batteri

Sam Pilgrim på sin Haibike allmtn 10.0 i 2018

Haibike hadde allerede levert sykler med innvendig batteri en stund, og for 2021 var det helt slutt på det utvendige batteriet. Sam Pilgrim har syklet for Haibike siden 2018, og han har helst syklet modellene med utvendig batteri. Han har selv uttalt at han liker disse fordi de er lettere og mer egnet til å hoppe og trikse med. Senest i disse dager, i februar 2021, har han lagt ut videoer på sin Youtube-kanal hvor han fortsatt sykler sin gamle Allmtn 10.0, og sin 2020 Allmtn 2.0. Pilgrim har selvfølgelig også syklet på de nyere modellene med innvendig batteri, men de har hatt en tendens til å bare være med i noen få episoder.

2021 – Slutt på XDURO

2021 Haibike Allmtn 7

I 2021 heter ikke syklene lenger XDURO ALLMTN og XDURO NDURO. XDURO-navnet er borte, sykkelen over heter nå Haibike Allmtn. De brede plussdekkene forsvant før forrige sesong, de ble erstattet av “mullet”-hjul, altså blandede hjulstørrelser. Det betyr 29″ fremme og 27,5″ bak.

Haibike lager i dag oppdaterte og forseggjorte sykler. De har beholdt humpen på overrøret, dette er en del av Haibikes visuelle særpreg. De har også beholdt de noe lange kjedestagene, Haibike satser på gode klatreegenskaper og trygge egenskaper i utforkjøringene. Haibike er fortsatt med oss, og i følge vår statistikk er de blant de 3 mest populære emtb-merkene i Norge.

%d bloggers like this: