Thok har lansert en ny og oppdatert utgave av den gamle Mig-modellen, Thok Mig 2.0. Ettersom vi ikke har tilgang til bare stier så blir ikke dette en vanlig test. Normalt ville vi ventet til våren, men alt er ikke som normalt. Det er redusert tilgang på elektriske terrengsykler i disse tider. Vi tar derfor en titt på Thok Mig 2.0 nå, mens den fortsatt er tilgjengelig. Den norske agenten forteller at Thok har Mig 2.0 med levering i mai.

Forrige utgave av Mig ble omtalt i pressen som en leken sykkel. Utseende ble også kommentert. Jeg likte at de eksperimenterte med plasseringen av batteriet. Men jeg skjønte ikke hvorfor batteridekselet måtte være rødt og resten av sykkelen sort eller mørkegrå. Den røde fargen trakk oppmerksomheten mot batteri-klumpen på underrøret. Joda, man kunne velge sykkelen med et sort/grått batterideksel også. Likevel synes jeg ikke det var helt vellykket, det manglet en slags helhet over utseendet.

Normalt fokuserer jeg ikke så mye på utseendet. Men jeg gjør et unntak for Thok Mig, fordi den nye Mig 2.0 ser så mye bedre ut. Thok har med enkle grep designet en sykkel som ser mye mer stilren og gjennomført ut. Jeg synes denne er minst like pen som en hvilken som helst annen sykkel med utvendig batteri. Alt Thok har gjort er å endre formen på batteridekselet og lakkere ramma i et mer kledelig fargedesign.
Oppdatert
Rammegeometrien er også oppdatert. Thok Mig hadde tidligere 27,5×2,8″ dekk fremme og bak. Mig 2.0 har fått et 29×2,6″ dekk framme. Dette er et større hjul som løfter fronten på sykkelen. Thok har tilsynelatende endret litt på bakhjulsopphenget for å beholde den forholdsvis bratte setevinkelen på nesten 75*. Resultatet er at nye Thok Mig 2.0 har fått en slakere styrevinkel på 66*, litt lenger akselavstand og litt lenger «reach».

Alt dette er gode endringer. Geometrien har blitt litt mer moderne. 66* styrevinkel er passe slakt på en mindre aggressiv stisykkel. Testsykkelen i størrelse Medium er litt kort og føles kompakt sammenlignet med andre sykler i samme størrelse. Dermed var det nok en fordel at Thok økte «reach» og akselavstand noe på den nye modellen.
Inntrykk
Thok Mig har 140 mm dempervandring bak og 150 mm framme. Det er bare 10 mm mindre enn mange grovere sykler med enduro-lignende geometri. Den relativt korte akselavstanden og kompakte sittestillingen passer godt sammen med den noe reduserte dempervandringen. Thok Mig 2.0 oppleves som en mindre aggressiv stisykkel til allround sti-bruk. Den er en passe kort sykkel som ikke føles tung og treg i lavere fart. Thok har også TK01, for de som ønsker en grovere sykkel.

Det betyr ikke at sykkelen ikke kan kjøres fort. Vi kjører brede stier som ble oppkjørt som skiløype tidligere i vinter. Men det er hardt og litt lite snø, så stien egner seg ikke lenger for skiløpere. Den egner seg derimot meget godt for syklister. kjedestagene på 450 mm lengde bidrar til at vi enkelt klatrer alt vi kommer over av motbakker. På vei ned igjen lener vi oss godt over forhjulet og holder overraskende høy fart igjennom svingene. Dette er skikkelig gøy, ingen av oss merket noe til at sykkelen var kompakt.

Utstyr
Det er vanskelig å si så mye mer om kjøreegenskapene. Når det er -12*C ute, og oljen i demperne flyter som sirup så, da er det ikke lett å si så mye fornuftig om dempere. Men vi kjenner Rockshox 35 Gold RL gaffelen fra tidligere. Og vi synes egentlig at den presterer overraskende bra. Vi lurer på om ikke 2021 utgaven fungerer litt bedre enn fjorårets utgave. Demperen bak er en Rockshox Deluxe R. Dette er en ganske enkel demper med lite justeringsmuligheter, men den fungerer godt. Det 12-delte Sram SX giret med 11-50t har et fint spenn av gir. Sram Guide T er en forholdsvis billig brems, men den har brukbar bremsekraft med sine 4 stempel. Mig 2.0 har gode dekk, Maxxis Assegai 2,6″. 27.5″ bak og 29″ fremme.
Tenk på setepinnen

Vi liker godt at det er 150 mm vandring på setepinnen. Men det er også litt rart, og noe man bør tenke på før man kjøper en Mig. Vi som testet sykkelen, er noe over 180 cm høye. Thok oppgir at vi burde velge størrelse Large, denne passer for ryttere mellom 175 og 184 cm. Men test-sykkelen er altså størrelse Medium, og det er ikke mer enn 20 mm mellom kragen på setepinnen og toppen av seterøret. Large-modellen har 35 mm lenger seterør enn Medium’en. Det skulle bety at setepinnen blir for lang for oss om vi velger Large. Og vår høyde er i det øvre sjiktet av Thok sin anbefaling for strl Large. Thok kan også levere syklene med setepinner med 100 og 120 mm vandring. Vi ville diskutert dette med den norske agenten før vi hadde bestilt en Mig 2.0.
Konklusjon
Thok Mig 2.0 er en interessant sykkel. Den har et interessant utseende, og en interessant pris. Mig 2.0 koster 47.990kr. Den er dermed blant de billigere elektriske terrengsyklene i kategorien “kapabel stisykkel”. Den har en fornuftig rammegeometri og mye solide komponenter.
Spesifikasjoner
Pris: 47.990 kr
Veid til 24,8 kg inkl pedaler
