Nyheter Sykkeltester Tester

Thok TK01 – første prøvetur

Den nye TK01 er en pen og moderne emtb. Den ligner på mange av dagens elektriske fulldempere, særlig om vi ser på rammegeometrien.

En regnfull oktober nærmer seg slutten og vi sitter i bilen på vei til Kongsberg. Bare minutter før vi ankommer, har regnværet måtte vike for solskinn og et tosifret antall plussgrader. Vi skal se nærmere på en sykkel fra den italienske produsenten Thok. Vanligvis må vi kjøre helt til Notodden for å besøke importøren Flaid. Men denne gangen stopper vi altså i Kongsberg, i Jostein sin midlertidige showroom-garasje.

To Thok TK01 demosykler
Foto: Jostein Nymoen / Flaid

Thok er et direktesalg-merke og Flaid skal ikke ha sykler på lager. Du kan kjøpe Thok på to måter, direkte fra Thok i Italia, eller via Flaid AS. Legger du ordren via Flaid tar de seg av bestilling fra Italia, samt service, oppfølging og garanti. Som en ordinær norsk forhandler. Disse fordelene får du ikke dersom du bestiller direkte fra den italienske produsenten.

Thok TK01

Thok TK01

Thok er kjent for modellen som heter Mig. I september ble det ble lansert en ny utgave som heter Mig 2.0, den dukker straks opp i demo-rommet. Men det er den nye Thok TK01 denne testen skal handle om. Den ble introdusert i oktober og kan bestilles allerede nå, med et par ukers leveringstid. Og det er ganske imponerende. TK01 blir blant de første syklene som leveres med den nye Shimano EP8 motoren. (Oppdatering nov 2020: alle produserte sykler er solgt og det er nå lenger leveringstid)

Geometri

Den nye TK01 er en pen og moderne emtb. Den ligner på mange av dagens elektriske fulldempere, særlig om vi ser på rammegeometrien. Kjedestaglengden på 453mm er omtrent som vi forventer av en 29er sykkel. Og den har en krankhushøyde på 355mm. Det er i den høye enden av det som er normalt for en 29″ sykkel. Og det er vel naturlig ettersom dette er en sykkel med ekstra lang dempervandring.

Thok TK01 geometri

Blandet hjulstørrelse

Men Thok TK01 er ikke en vanlig 29er sykkel. «Mullet bike» kaller man denne i England. Sykkelen har en blanding av hjulstørrelser, 29″ fremme og 27.5″ bak. Og jeg må si jeg liker det. Vi kunne sykle ned noen skikkelig bratte skrenter, og vi kunne lene oss godt bakover uten at rumpa subbet i bakhjulet. For meg er dette en god grunn til å velge en sykkel med blandede hjulstørrelser.

Utstyr

Rockshox Deluxe R demperen

Thok TK01 er utstyrt med solide og funksjonelle komponenter. Om man kjører mye grove og lange utforkjøringen så kan man ønske seg en litt grovere demper bak. I disse dager er vi vant til å se dempere med ekstra reservoir, såkalt «piggyback», på grove sykler. Slike dempere er bedre egnet til lange utforkjøringer, de overopphetes ikke så lett. Og Thok TK01 er i aller høyeste grad en grov sykkel. Den har 170mm vandring og en slakk styrevinkel på 64,5*.

Sram Guide T bremsehendelen

Og mens jeg er i gang med å klage. Sram Guide T bremsene har 4 stempel i hver kaliper, jeg savner likevel litt bremsekraft. Jeg hadde foretrukket Shimano sine MT520 bremser. Men jeg ser at Thok har valgt gir og bremser fra Sram, så da var Guide T det naturlige valget. Giret er for øvrig en blanding av NX og SX Eagle, altså 12-delt med 11-50t kassett. Det er et fint gir som tåler giring under litt belasting.

Thok TK01 har Shimano EP8 motor og Sram 12-delt gir

Jeg er kanskje litt streng når jeg kritiserer Thok for valg av demper. TK01 er en billig sykkel, 56.990kr står det på www.flaid.no. Dette er en god pris for en sykkel med det store 630Wh Shimano-batteriet, Shimano EP8 motoren og en Rockshox Yari gaffel. Sykler i prisklassen rundt 60.000 kroner har gjerne den billigere Rockshox 35 Gold RL gaffelen. Jeg liker Yari mye bedre.

På stien

Under vår testtur på våte og steinete stier hadde vi ingen problem med demperen. Og det ble raskt klart at TK01 ikke bare er en grov sykkel som er trygg og stabil ned bratt terreng. Den føles ikke noe særlig tyngre enn en vanlig 150-160mm emtb på flatt terreng. Sykkelen føles heller ikke unormalt treg når svingene kommer tett over trange stier. Og som vi sier i nesten alle tester – sykkelen klatrer godt. Sykkelen tar seg opp uten dramatikk når vi tar i fart og sykler opp nesten vertikale hindringer.

Bratt opp
Maxxis Assegai Maxxterra-dekkene hadde fint grep på våte svaberg

Ikke overraskende er det utforkjøringene som er morsomst. Undertegnede bruker litt ekstra tid på å venne seg til de gjennomvåte stiene. Fredrik, og guiden Jostein er umiddelbart varme i trøya og hiver seg utfor stupbratte steinrøyser. Det løsner etter hvert for meg og, og vi holder god fart over de steinete stiene. På vei til bunnen av Kongsberg Skisenter kjører vi ned ganske lange og bratte strekker, og TK01 stortrives. Produsenten oppgir en vekt på 24,7kg. Det er en helt normal vekt i denne kategorien. Joda, det er en del kilo å dra med seg. Men tilsett litt fart, og sykkelen er faktisk ganske kvikk og morsom.

og bratt ned igjen

Konklusjon

Vi skal være forsiktig med å konkludere for bastant etter én tur. Inntrykket er at Thok TK01 er en god sykkel. Her stemmer det meste av utstyr og geometri. Dette er en stødig og kapabel sykkel i utforkjøringene. Samtidig bidrar den kraftige EP8-motoren til at TK01 oppleves kvikk og håndterlig i knotete terreng. Det beste av alt er prisen på 56.990kr. Ettersom Thok er et direktesalg-merke, vil prisen trolig justeres i takt med valutakurs-endringer.

Spesifikasjoner

Pris: 56.990kr
Vekt: oppgitt til 24,7 Kg uten pedaler, strl M

Ramme: Aluminium ramme 6061 T4 T6 med 170mm bakdemper, smidde og CNC produserte deler, hydroformede rør, tapered styrerør 1.8 og integrert batteri.
Størrelser: Small 154-167cm, Medium 168-177 cm, Large 178-184 cm, Extra Large 185cm og over

Batteri: SHIMANO EP8 – 85 Nm (250W) – integrert batteri 630 Wh
Display og styrepanel: Cyclo Computer EM800 med 1,6″ LCD fargeskjerm – ergonomisk EM800 kontroller (Eco, Trail, Boost og Power-Walk)
Gaffel: ROCK SHOX – 170mm YARI Motion control RC 29″ Boost, MXL Ultimate DebonAir for E-MTB, 44mm OFFSET, 1.8 Tapered.
Bakdemper: ROCK SHOX – DELUXE Select R , THOK Custom tuned.

Bremser: SRAM – Guide T, 4 pistons caliper, 200mm Centerline bremeskiver.
Bakgirskifter: SRAM – NX, 12s.
Girskifter styre: SRAM – SX Eagle Trigger, 12s.
Girkassett: SRAM – Eagle 12s (11-50) Chain SRAM – Eagle 12s.

Krank: FSA 165mm – 34T tannhjul.
Hjulsett: THOK DRIFTER med Mavic felg E-XM430: 29″x30mm front, 27.5″x35mm bak.
Stem: THOK smidd, 35mm frontklemme, oversize, 37mm lengde.
Styre: THOK 35mm, riserstyre 20mm, 780mm bredde.
Grips/holker: THOK – Lock-On grip.

Dekk: MAXXIS – Assegai 29×2.6 front & 27.5×2.6 bak. 3C / EXO+ / TR.
Setepinne: THOK telescopic dropper post (125mm size S – 150mm size M – 170mm sizes L and XL).
Sete: THOK Fit in Chromo.
Pedaler: Plastikpedaler, sånn at du kan sykle og sette på de skikkelige pedalene.

%d bloggers like this: