Test: Haibike sDuro AllMtn 7.0

Test: Haibike sDuro AllMtn 7.0

Haibike sine sDuro AllMtn-modeller fra 2016 har vært testet her tidligere og jeg er godt kjent med disse. For 2017 har de dyreste modellene blitt betydelig oppdatert og oppgradert. Modellene fra og med AllMtn 7.0 og oppover har fått en ramme med oppdatert geometri og de har fått den nyeste Yamaha motoren, PX-W. De to billigste modellene har dessverre ikke fått disse oppgraderingene, dermed må man ut med ca 50.000kr om man vil ha den oppdaterte modellen. Alle modellene har i 2017 fått grove nok dempegafler, og med unntak av den billigste 5.0 har alle modellene nå fått Pluss-hjul, altså hjul med litt bredere dekk.

AllMtn 7.0 har en ramme som er lenger enn tidligere og en Styrevinkel som er noen grader slakkere. I tillegg er bakhjulet trukket noen cm nærmere kranken takket være litt kortere kjedestag. Disse endringene gjør at rammens geometri ligner mer på geometrien til en vanlig stisykkel, og det er godt nytt på sti. AllMtn 7.0 har blitt hakket lettere å få med seg om man vil hoppe over en hindring, på tross av at vekten er forholdsvis uendret. Følelsen av å henge fast i bakken når man sparker fra er redusert, men sykkelen er fortsatt ikke blant de kvikkeste og mest lekne elektriske stisyklene. Rammen har også blitt noe lenger, det gjør at man kan gjøre små bevegelser med kroppen i lengderetningen uten at man endrer balansen på sykkelen alt for mye. Og den økte rammelengden sammen med slakkere Styrevinkel gjør at sykkelen er tryggere i utforkjøringer, det skal mer til å falle fremover, over styret. Testsykkelen var størrelse M, noe som nok er litt lite for meg på 181cm. Jeg savnet noe trygghet og stabilitet når det gikk fort ned bratt sti, det er vanskelig å si om dette skyldes litt liten ramme, eller at avstanden fra bakken opp til kranken (Krankhushøyden) nok er litt i høyeste laget.

I fjor testet jeg flere sykler med de litt bredere Pluss-hjula, og det var vanskelig å bestemme seg for hva jeg synes om dem. De fleste av årets sDuro AllMtn-modeller leveres med 27,5+ hjul og dekk som er 2,8″ brede. Tidligere var dekkene inntil 60mm brede, 2,8″ blir rundt 68mm. Disse dekkene gir godt grep på vått underlag, og det er utrolig hvor godt man tar seg frem i virkelig bratte motbakker. Samtidig la jeg ofte merke til dekkene når jeg sykla, de var litt klumpete og nærmest litt i veien til tider. Men på AllMtn 7.0 tok det lang tid før jeg merket at det var Pluss-hjul på sykkelen, jeg merket det først når jeg greide å sykle opp en alt for bratt kneik. Jeg tror dette skyldes de nye Scwhalbe Apex-dekkene med litt mer robuste sidevegger. Dette var en positiv opplevelse med en Pluss-sykkel, og jeg tror sykkelen i de fleste situasjoner er bedre med disse dekkene enn med fjorårets 2,35″ dekk. Men Schwalbe Nobby Nic mangler fortsatt litt grep i svinger (sidegrep) før det blir et skikkelig godt dekk på våte høststier.

Den nye motoren gjør denne sykkelen mer allsidig. Man kan variere tråkkfrekvensen mye mer og sykkelen fungerer like bra til høy tråkkfrekvens på grus og asfalt som til litt lav tråkkfrekvens opp bratte bakker på sti. Men alle disse endringene som gjør sykkelen så god på sti er nær sagt unødvendige om man kun sykler asfalt og grus. Og det er ingen ting i veien for å velge en fulldempet elsykkel til slik bruk, man får en helt annen komfort med demping bak. Med en fulldempet elsykkel slipper man å reise seg over humper og man kan bli sittende hele turen, det merker jeg at er en stor fordel de dagene jeg er sliten og bare skal trille en tur. Og demperne på denne sykkelen er på mange måter veldig bra. Bakdemperen er enkel å stille inn og den er kapabel til det meste. Gaffelen med sine innerbein på 34mm takler grov sykling. Men dette er den billigste utgaven av Float serien, og den har en noe enklere demperenhet. Jeg synes det er vanskeligere å stille denne inn og ender opp med å sette opp litt hard demping. Oppsett av demping er individuelt, avhengig av rytters vekt, kjørestil og preferanser. Det er ikke slik at gaffelen er dårlig, men det er ikke min favoritt.

I motsetning til de to 2016 modellene jeg testet i fjor så er det ikke særlig behov for oppgraderinger for at AllMtn 7.0 skal virke godt på sti, den er en god stisykkel slik den leveres fra fabrikken.

Høydepunkt

Stisykkel med 150mm vandring
Yamaha PW-X motor
Schwalbe 2.8″ plussdekk
2×10 girsystem
oppdatert geometri for 2017
Pris 49.999kr

Sykkeltester Tester