Sykkeltester Tester

2021 Santa Cruz Bullit – første prøvetur

Santa Cruz lanserte for kort tid siden en ny emtb med et gammelt navn, Bullit. Denne sykkelen har mer dempervandring, lenger akselavstand og slakkere styrevinkel enn Santa Cruz Heckler.

2021 Santa Cruz Bullit XT Air

Bullit er altså en ganske grov sykkel. Styrevinkelen er 64* og dempervandringen er 170 mm, både fremme og bak. Sykkelen har fått den nye Shimano EP8 motoren, og i motsetning til «lillebror» Heckler har Bullit det nye og større 630Wh batteriet. Det er ofte utfordrende for produsentene å få plass til det lange batteriet i en sykkelramme uten å inngå noen kompromiss. Santa Cruz ønsket ikke å ofre rammegeometrien, og det er ingen stoppemekanisme i styrelageret som forhindrer skarpe utslag med styret. Santa Cruz valgte å droppe den minste rammestørrelsen. Bullit kommer i størrelsene M, L, XL og XXL.

Santa Cruz Bullit geometri

Utstyr

Bullit XT Air er for øvrig utstyrt med komplett Shimano XT 12-delt girsystem og kraftige XT-bremser. Demperen er, som navnet antyder, en demper med luftkammer. En Rock Shox Super Deluxe Select+. Sykkelen er også tilgjengelig med fjær-demper, da heter den «Bullit XT Coil». Gaffelen er en Fox 38 Float Performance Elite. Hjulene består av DT Swiss 350-nav og Race Face felger. Disse er skodd med grove Maxxis DoubleDown dekk. Fremme sitter et Assegai 29×2.5″ Maxxgrip dekk, bak sitter Minin DHR ll 27.5×2.4″. Det er altså blandede hjulstørrelser på Bullit. Det er mye fine og gode komponenter på testsykkelen, her savner vi ingen ting.

I bakken

Testen starter i Vardåsen Bike Park. Føret er av typen barfrost. Vanligvis betyr dette raske stier med godt grep. Men ikke i dette tilfellet. Det er en del felter med is, og den løse småsteinen over det steinharde underlaget gir lite feste. Vi starter i bunnen av bakken og sykler opp. Dette er en veldig bratt klatring. Kommer sykkelen seg opp her så er den utvilsomt en god klatrer. Og Bullit klarer seg godt. Vi tråkker med lav tråkkfrekvens i de bratte partiene, og Shimano EP8 motoren føles sterk og god. Bullit har en kjedestag-lengde på 449mm. Dette er forholdsvis kort for en grov emtb. Men kombinert med den 77* bratte seterør-vinkelen er dette tilstrekkelig. Vi trenger ikke jobbe veldig hardt for å holde forhjulet på bakken.

Santa Cruz Bullit XT Air gets air

Nedfarten starter med et «dropp» inn mot et slakt hopp. Deretter svinger vi oss nedover bakken på harde doseringer. Og Bullit trives godt her. Vi føler oss trygge der vi sitter bak det store fremhjulet og den lange dempergaffelen. Samtidig er sykkelen enkel å dra med seg gjennom de tidvis skarpe doserte svingene. Vi tar med oss mye fart ut på rettstrekkene og videre inn i neste runde med doseringer og hopp. Santa Cruz Bullit føles både leken og trygg her.

Poserer

På stien

Men hvordan er den på stien? Vi har med oss en 2020 Santa Cruz Heckler, dette er en meget god sykkel på våre lokale stier. Bullit har virkelig noe å bryne seg på her, og det begynner bra for nykommeren. Igjen klatrer Bullit veldig godt på vei opp de steinete motbakkene.

Men den virkelige testen begynner på flatene. Her er Heckler en kvikk og leken sykkel som man enkelt drar med seg over knotete terreng i lav fart. Og det viser seg at Bullit ikke er noe særlig dårligere. Vi merker lite til at Bullit er over 1 kg tyngre og har lenger akselavstand. På våre stier er det vanskelig å se at en sykkel med mindre vandring skal ha noen store fordeler over Bullit. Den tråkker også godt. Kanskje må Shimano EP8 motoren ta litt av æren for at sykkelen oppleves så kvikk. Vi ser en tendens til at sykler med Shimanos nye motor oppfører seg litt mer lekent enn fjorårets sykler med Shimano E8000-motoren. Rammegeometrien må utvilsomt ta sin del av æren. Vi synes kjedestaglengde og akselavstand er gode kompromisser. Vi er to ryttere på rett over 180 cm og vi synes rammestørrelse Medium var helt riktig.

I utforkjøringene er det ingen overraskelse at Bullit greier seg godt. Det går fort nedover. Vi oppfatter egentlig ikke hvor fort det har gått før vi er nede. Sykkelen føles så kapabel og trygg, og vi bruker lite krefter på å håndtere den. Det er lett å løfte forhjulet opp knauser og utfor kanter.

Konklusjon

Bullit er en kapabel sykkel som både gir selvtillit og inspirerer til lek. Det er imponerende at en så grov sykkel er så kvikk og lett å håndtere. Men det er et skår i gleden. Santa Cruz Bullit XT Air koster 100.000 kr. Den billigste modellen med EP8-motor koster 94.000 kr. Langt fra alle bruker slike summer på en sykkel. Vi håper at Santa Cruz snart introduserer sine elsykler med billigere rammer, enten den såkalte «Carbon C» ramma, eller en alu-ramme.

Spesifikasjoner

Pris: 100.000 kr
Vekt: oppgitt til 22,1 kg

Bullit, utstyr
%d bloggers like this: