For 2021 ønsker jeg å sykle en sykkel med den nye Shimano EP8-motoren, slik at vi får testet den grundig. Merida var de første som kunne levere. Valget falt derfor på en 2021 Merida eOne-Sixty 700 med levering i oktober. Oktober kom, men det gjorde ikke sykkelen! Den var forsvunnet under transport, og neste forsendelse kommer først april 2021. Jeg vurderte andre merker, men jeg var for sent ute, ingen ting kunne leveres før rundt februar-mars. Så lenge kunne jeg ikke gå uten sykkel. Sykkelvogna sykler seg ikke til barnehagen av seg selv, og piggdekkene til vinterens piggdekktest blir ikke innkjørt uten videre.

Det er selvsagt ikke lett å skaffe en 2021-modell på kort varsel, men det er jammen ikke mye å velge blant av 2020-modeller heller. Heldigvis kunne Merida raskt skaffe meg en 2020 Merida eOne-Sixty 5000. Dette er en fin sykkel til mitt bruk, og jeg liker at den er relativt lett. Den har noen gode komponenter, slik som Rockshocx Super Deluxe Select+ demperen og Shimano MT520 bremsene. Rockshox 35 Gold RL gaffelen er grei, den er et greit kompromiss på en sykkel som skal brukes til både sti og transport. Det samme kan sies om girsystemet. Shimano Deore M6000 er et 10-delt gir og 11-42t kassetten har et brukbart spenn. Det blir interessant å teste et 10-delt girsystem igjen. Kommer jeg til å savne 12-delt gir som er designet for å gire under belastning?

Feil motor
Men så var det motoren da. eOne-Sixty 5000 har Shimano E7000 motor. Jeg ønsket en sykkel med Shimano EP8, slik at vi kan få mer erfaring med den. Løsningen ble å bytte motor. Takket være Bike Fixx, Shimano Nordic og Merida, ble det montert en Shimano EP8. Bare noen ytterst få her til lands har tilgang til Shimano-programvaren man trenger for å installere EP8 motoren. Bike Fixx på Lysaker er en av disse, og vi fikk være med å se på når motoren ble byttet.

Sammen med EP8-motoren fikk sykkelen nye Shimano FC-EM900 160 mm krankarmer, og vi benyttet anledningen til å montere en Lezyne E115 lykt. Dette er den samme lykta som sitter orginalt på 2021 eOne-Sixty.

Selv med gode kontakter ble dette en kostbar affære. Men nå var jeg i mål! Og dette ser veldig bra ut. Den nye og litt mindre motoren passet fint i ramma. Det var ikke behov for nye deksel for å få en pen overgang mellom motor og ramme.
En lett sykkel
Det eneste som skiller denne sykkelen fra en 2021-modell nå er batteri og dekk. De nye syklene har det store 630Wh batteriet, denne har et på 500Wh. Og det er helt i orden for meg, 500Wh batteriet er mindre og lettere. Videre har 2021 eOne Sixty fått litt tyngre dekk med grovere sidevegger. 9000-modellen veier nå ca 24 kg. Og det inspirerer meg til å bygge min sykkel litt lettere. Kan den bli verdens letteste eOne-Sixty med EP8 motor?

Kjedefører og metall innfestinga ble fjernet. Dette sparer en del vekt og jeg tror ikke kjedeføreren er nødvendig. Krankdrevet er designet for å holde på kjedet, og det er kløtsj-funksjon på bakgiret. Merida-setet er komfortabelt, og multiverktøyet som sitter på undersiden er praktisk. Men jeg byttet det ut med mitt favorittsete, Ergon SMC3, og vekta ble redusert med et par hundre gram. Sykkelen veier nå ca 22,8 kg.

Gaffelen er tung, kanskje blir den byttet ut med noe bedre. Slangeløst oppsett av dekkene sparer noen gram. Og jeg har noe hjul liggende som antakelig er litt lettere. Kanskje får jeg sykkelvekta ned mot 21-tallet? Det er bare ett problem. Jeg skulle jo ha en ikke alt for “fancy” sykkel til både transport og litt stisykling. Det kan se ut til at jeg har ombestemt meg. Det pleier å bli slik. Nå bygger jeg en god stisykkel.