Test: 2018 Flyer Uproc7 4.10

Test: 2018 Flyer Uproc7 4.10

Flyer er en av elsykkel-veteranene og de lager ikke tradisjonelle sykler, kun elektriske. De har laget et par merkelige kreasjoner, f.eks 2013 Flyer X-Series. De senere årene har syklene blitt mer normale, og i 2017 dukket Uproc7 opp med en ny versjon av Panasonic-motoren. Dette er så absolutt en sykkel med oppdatert design og geometri. Her er kjedestagene i den korte enden i emtb-kategorien, vinkelen på styrerøret er ganske slak og styret er ganske bredt. I sterk kontrast til 2013 ser nå designet riktig ut.

Dette var mitt første møte med en Panasonic-motor, og jeg møter en nylig oppdatert motor som har blitt mer kompakt og lettere enn tidligere. I bruk føles denne motoren litt annerledes enn Bosch og Shimano sine motorer. Jeg kan sykle veldig forsiktig og sakte på flatmark og uten at motoren slår inn, det kreves noe mer kraft i tråkket enn på de andre motorene før Panasonic X0 aktiveres. Når den først har slått inn så er den ikke like rask til å kutte som de andre motorene, man kan sykle med veldig lite kraft i tråkket uten at motoren kutter. Man kan si at den oppleves litt seigere enn de andre motorene. Jeg tok sykkelen med i min vanlige test-motbakke. Her er det steinete og bratt, og jammen kom jeg ikke opp på første forsøk. På tross av den litt uvante følelsen så fungerte motoren godt på sti fra første meter. Her kan du lese mer om motorer og se en sammenligning av Panasonic X0 mot Bosch Performance CX og Shimano Steps E8000.

2018 Flyer Uproc7 4.10

4.10 er den billigste modellen i Uproc7-serien. Her får man en sykkel med bare én alvorlig mangel for 42.900kr. Sykkelen mangler en setepinne som kan heve og senke setet. Sykler man på skogsveier med moderat fart og lite bratte bakker så trenger man det ikke. Men dette er en ganske grov stisykkel med 160mm dempervandring. Den er laget for røff bruk og trenger da en senkepinne. Men det finnes en løsning, la meg introdusere sykkelen på nytt.



«4.10 er den billigste modellen i Uproc7-serien. Her får man en godt utstyrt sykkel for 45.400kr.» Legger man på 2.500kr får man altså en senkepinne, og det synes jeg man skal ha. Videre er sykkelen utstyrt med Rockshocx Yari 160mm dempegaffel og en god Monarch RT demper fra samme produsent. Dette er solide og velfungerende komponenter. Bremsene er Magura MT Trail Sport, det er en hyggelig overraskelse å se disse på en såpass billig sykkel. Bakbremsen er en normalt kraftig hydraulisk skivebrems mens frembremsen har dobbelt opp med stempel i kaliperen, altså 4. Frembremsen er kraftig og godt egnet for høy fart utfor. Også hjulsettet er av overraskende god kvalitet, det kommer fra Sun Ringlé og heter Duroc 40.

2018 Flyer Uproc7 4.10

Ting jeg er mindre fornøyd med på utstyrslista er de litt glatte Schwalbe Nobby Nic 2,8″ Performance dekkene. «Performance» betyr hard gummi og dårligere grep på våt sti. Dette er riktignok normalt i denne prisklassen og de kan enkelt byttes ut. Jeg har også lyst til å kommentere sykkelens girutveksling. Uproc7 4.10 leveres med 11-36t kassett bak. Dette betyr som regel at man mister ett eller to av de letteste girene. Men sykkelen har et lite krankdrev med 29 tenner, så sykkelen mangler ikke lette gir. Den mangler tyngre gir. Det er ikke komfortabelt å tråkke noe særlig over 30km/t. Men dette er ikke nødvendigvis en sykkel man tråkker over 30 km/t. Jeg hadde aldri behov for tyngre gir på sti, men man kan kanskje savne det på transportetappene. Scushi, som importerer og forhandler disse syklene forteller at det finnes krankdrev med flere tenner. Men da melder behovet seg for kassett med flere tenner på største drev. Heldigvis kan man kjøpe en Sunrace 11-40t kassett som passer på de fleste 10-delte girsystem. Batteriet på denne sykkelen er på 430Wh. De fleste sykler leveres i dag med ca 500Wh. Flyer tilbyr et batteri på 620Wh, men det koster 4.500kr å oppgradere til dette.



Legger man til 4.500kr for et 620Wh batteri så er dette en sykkel til 49.900kr. Da har Uproc7 bedre rekkevidde enn de fleste konkurrentene, og det store batteriet medfører ingen vektøkning. Ønsker man en grov og billigst mulig emtb så synes jeg Uproc7 4.10 med senkepinne og 430WH batteri til 45.400kr er et fornuftig valg. Og batteriet er bare ~50Wh mindre enn Bosch sitt såkalte 500Wh batteri. Ser jeg på de andre syklene jeg har testet så er 2018 Merida eOne-Sixty 800 en sammenlignbar sykkel. Disse syklene har samme dempere. Meridaen har gode dekk, 500Wh batteri og litt mer allsidig girutveksling. Uproc7 (430Wh) har kraftigere bremser og er 4.500kr billigere. Uproc7 er også litt tyngre enn Merida’en og noe mindre kvikk.

2018 Flyer Uproc7 4.10

Takket være godt utstyr og god rammegeometri så taklet Uproc7 alle mine vante stier i grei fart. Rammen på sykkelen er ikke av de lengste, men det føles likevel trygt nedover. Flyer har en annen serie, Uproc6, som har en litt lenger ramme og ser ut til å være en mer orientert mot utforkjøringene. Uproc7 er nok designet for å være mer allsidig. Det hindret meg ikke i å ta med sykkelen i en utforløype. Og jeg ble litt imponert. Bremsene taklet hele nedfarten med god og konsistent bremsekraft. Demperne tok unna alt løypa hadde å by på, både hopp og steinrøyser, og jeg hadde full kontroll hele veien ned. Nok en gang sitter jeg igjen med inntrykket av å ha testet en allsidig sykkel. Sånn er det ofte med elektriske terrengsykler når komponentene er gode nok.

2018 Flyer Uproc7 4.10

Spesifikasjoner

160mm vandring fremme og bak, Panasonic x0 motor, Schwalbe 2.8″ Performance plussdekk, 10-delt XT/SLX girsystem, 430Wh batteri. Vekt 23,5kg med pedaler.
Pris 42.990kr (45.400kr med senkepinne)

Konklusjon

Flyer Uproc7 4.10 er ikke blant de aller meste lekne stisyklene, ei heller blant de mest kapable utforsyklene. Men, den kombinerer egenskapene godt og det er imponerende hva Uproc7 kan brukes til. Er man på jakt etter en grov stisykkel i det nedre prissjiktet så er dette den beste kandidaten jeg har testet til dags dato.

Pluss

  • Gode bremser og dempere
  • Mye for pengene

Minus

  • Få størrelser, ingen XL
  • Senkepinne ikke standard
Sykkeltester Tester