Mondraker Dune er tilbake for 2024

Mondraker Dune er tilbake for 2024

Jeg liker navnet Dune. Og akkurat som filmen har også Mondraker Dune returnert i andre utgave. Den første Dune var en endurosykkel uten assistanse og den ble lansert i 2009. Mondraker har allerede en emtb med lang vandring som heter Level. Den nye Dune kan nok kalles lettvekts-utgaven av Level.

Jeg har ikke prøvd sykkelen, men Rob fra emtbforums mottok sykkelen. Se hans video og les videre for mine tanker og en introduksjon av modell-serien.

Motoren

Det er ikke lenge siden Mondraker lanserte lettvekteren Neat. Jeg ble overrasket over å se at den hadde TQ HPR50 motoren, jeg hadde forventet Bosch SX. Men nå hadde jeg lært og jeg forventet at Dune også ville bruke HPR50. Derfor kommer Dune selvsagt med Bosch Performance SX 55 Nm motoren! Dette er en sterk motor som er oppgitt til maks 600 W, bortimot det dobbelte av TQ HPR50.

Mondraker Dune eller Neat?

Begge er lette emtb’er med mildere motor og mindre batteri, men de er likevel ganske forskjellige. Mondraker Neat er en lettere All Mountain type stisykkel med mindre dempervandring. Dune er en grovere enduro/super-enduro sykkel. Det gir mening at den kortvandrede sykkelen er litt mildere og lettere.

Mondrakers sammenligning av DUne og Neat

Varianter og spesifikasjoner

Alle tre syklene i Dune-serien bruker Bosch CompactTube 400 Wh batteriet, dette er fastmontert i ramma. Karbonrammene har en flaskeholder som kan byttes ut med Bosch PowerMore 250 Wh rekkeviddeforlenger-batteriet. På tross av at alle versjonene har samme ramme med 165 mm vandring så er det forskjeller i rammegeometri. Den dyreste Dune XR har en gaffel med 180 mm vandring mens de to andre har 170 mm.


    


Mondraker Dune markedsføres ikke som en Superlight sykkel. Mondraker omtaler Dune som deres siste tilskudd til serien av lette elsykler. Toppmodellen Dune XR i størrelse XL veier 19,8 kg uten pedaler. Syklene er i salg fra i dag, men jeg vet ikke om de finnes i Norge enda. Mondraker har lagt om distribusjonsmodellen og har ikke lenger en norsk importør. Forhandlerne bestiller nå syklene direkte fra Mondraker.

  • Mondraker Dune R – 94.999 kr
  • Dune RR – 113.999 kr
  • Dune XR – 140.999 kr

Mondraker Dune geometri

En Mondraker laget med utforkjøringer i tankene har selvfølgelig såkalt «forward geometry». Dette betyr lange, lave og slakke rammer. Men den kunne kanskje vært lavere? Seterøret på 490 mm i størrelse XL er langt for en sykkel med en justerbar setepinne med 200 mm vandring.

Akselavstanden er som forventet, lang. Mondraker har lenge laget sykler med lange rammer og korte styrestem. Den måler hele 1.289 mm for størrelse L og 1.260 mm for Medium. På tross av at jeg måler 181 cm så har jeg funnet meg godt til rette på den gamle Mondraker Crafty i størrelse M. Styrevinkelen er slak og fin på 64* for de to minst dyre modellene mens Dune XR måler 63,6*. Kjedestagene på 445 mm er overraskende korte. Det er ganske overraskende 5 mm kortere en stagene på den lettere og formodentlig mer lekne Neat.

Mine tanker

Det finnes mange lettvekts-emtb’er med 140-150 mm. Med Mondraker Dune så får vi også noen grovere lettvektere å velge blant. De grovere, langvandrede superlette syklene var aldri superlette, og Mondraker kaller heller ikke sykkel for superlett, eller SL.

Det ser ut til at industrien beveger seg bort fra SL-navnet. Jeg har pleid å kalle dem milde emtb’er, og det ser ut til at navnet «mid-power» er i ferd med å etablere seg nå. Under 20 kg er uansett lett nok til at Dune bør gi en helt annen kjørefølelse enn de sterkere syklene på 24-26 kg. Med den slakke fronten og korte bakenden ser Dune ut som en grov sykkel som kan manøvreres raskt og enkelt i utforkjøringene. Og den er sannsynligvis ganske kvikk på flate stier også.

Nyheter