Tre nye elektriske 2024-modeller fra Canyon

Tre nye elektriske 2024-modeller fra Canyon

Canyon slår på stortromma og lanserer tre nye 2024 modeller i ett jafs. Jeg skriver kort om halvdemperen Grand Canyon:ON nederst i artikkelen. Vi er mest interessert i de to fulldempede syklene, den oppdaterte Torque:ON og den nye Strive:ON.

Vi ventet på en Strive:ON, men den rakk ikke frem før lansering. Rob fra emtbforums fikk imidlertid tilsendt en sykkel, se hans video under. Og les videre for mer info om alle modellene.

Canyon Strive:ON CFR

Canyon hadde allerede en sykkel med 155 mm dempervandring bak. Trenger de en ny sykkel med 160 mm vandring? Den nye Strive:ON er en fulldempet emtb med 170 mm vandring fremme og 160 mm bak. Den triller på «mullet» hjul, altså 29″ fremme og 27.5″ bak.


    


Strive:ON CFR overlapper egentlig ikke så mye med de eksisterende Canyon-syklene. Denne sykkelen er laget for enduro-ritt og den leveres med Bosch Smart System motor og batteri. Bare valg av motor er nok til å skille den fra den elektriske Spectral og Torque. Canyon vil tiltale flere kunder ved å tilby sykler med motorer fra både Shimano og Bosch.

Ettersom Strive:ON er designet for enduro ritt så får bakhjulopphenget en litt annen karakteristikk enn Spectral- og Torque:ON. Denne sykkelen har økt «anti squat» for bedre tråkk-effektivitet. Dette kan bety økt «pedal kickback», at pedalene tvinges bakover når demperen tar unna et slag. Canyon insisterer på at det kun er en marginal økning i «kickback», særlig dypt i vandringen. Dempinga er også satt opp mer progressivt enn på de to nevnte søsken-modellene. Dette er som forventet, slik bør det nok være på en ritt-sykkel som krever litt tråkking.

Motorsystem

En rittsykkel med Bosch-motor er selvfølgelig tilgjengelig med den nye Bosch Performance CX Race motoren. Denne motoren er generøs med kraften og finnes kun på toppmodellen Strive:ON CFR Ltd. Jeg aner en trend her, sykler med Race motoren har ofte «Ltd» som en del av navnet fordi motoren produseres i et begrenset antall. Man kan velge mellom 625 of 750Wh avtakbare batteri. Det er fint, man kan spare både kroner og kilo ved å velge 625 Wh batteriet.

Geometri

De som kjenner Canyon, vet at Strive uten motorassistanse har «Shapeshifter» som lar deg justere sykkelens geometri i fart. Du blir kanskje skuffet, eller glad for å høre at :ON-versjonen ikke leveres med Shapeshifter. Strive:ON har motorkraft og batterikapasitet nok til å sykles raskt i motbakkene. Canyon så ikke behovet for et hamskifte som gjør sykkelen mer effektiv å tråkke. I tillegg har vi utfordringen med at motorsystemet tar opp deler av plassen til Shapshifter-opphenget.

Den 78* bratte Setevinkelen hjelper med tråkkeffektiviteten i motbakkene, det er samme vinkel som en Shapeshift-sykkel i klatremodus. Styrevinkelen er fin og slakk på 63.5*. Akselavstanden på 1.304 mm er lang for størrelse Large. Avstanden fra sete til styret blir ikke ekstremt lang takket være et kort 40 mm stem. Krankhus drop på 25 mm er ikke veldig mye for en sykkel med 160/170 mm vandring. Jeg antar derfor at sykkelen har godt med bakkeklaring.

Alle heier på en «underdog»

Strive:ON kommer kun med den dyreste CFR karbonramma, så man skulle tro det er dyre sykler. Joda, de tre Strive:ON-modellene er dyrere enn noen av de andre Canyon emtb’ene, men jeg synes prisen er overraskende lav. Særlig gjelder dette prisen på innstegsmodellen «Underdog». For 67.299 kr (eks frakt) får man en fin Fox 38 Rhythm-gaffel og Shimano Deore gruppe. Det er et utstyrsnivå jeg lever fint med.

  • STRIVE:ON CFR Underdog 625WH – 67.299 kr
  • STRIVE:ON CFR Underdog 750WH – 69.599 kr
  • STRIVE:ON CFR 625WH – 81.199 kr
  • STRIVE:ON CFR 750WH – 83.499 kr
  • STRIVE:ON CFR Ltd 625WH – 110.199 kr
  • STRIVE:ON CFR Ltd 750WH – 112.499 kr

Canyon Torque:ON oppdatering

En oppdatering høres ikke like spennende ut som en ny modell. Men jeg synes Torque:ON CFR er minst like interessant. Se på det bakhjulsopphenget. Jeg antar at Canyon ikke greide å bestemme seg for om demperen skulle sitte på seterøret eller overrøret, så de monterte den like godt på underrøret.

Sykkelprodusenter unngår som regel å fylle rammens hovedtriangel med deler, slik at de får plass til drikkeflaske. Vi er vant til å ha drikkeflasken på seterør eller underrør. Men neida, Canyon bestemte seg for at overrøret var den beste plasseringen. Og man kan ikke bruke en vanlig drikkeflaske, kun deres nye trekantede flaske passer. Jeg liker dette! Det er interessant å studere rammens detaljer og finne uvanlige designvalg.

Motocross-utøver Ken Roczen bestemte at Roczen modellen skulle være rød
Motocross-utøver Ken Roczen bestemte at Roczen modellen skulle være rød

Fortsatt Shimano

Canyon beholder Shimano EP8-motoren på Torque:ON. De bruker den originale EP8 (800), ikke den nye EP8 (801). Canyon forteller i en epost at:

“The new Torque:ON CF comes with Shimano’s EP8 drive unit due to low availability of Shimano’s emerging motor update. We didn’t want riders to have to wait to enjoy our all new Gravity EMTB”


    


Heldigvis har Shimano EP8 (800) fått noen oppdateringer ganske nylig. Den fikk flere av komponentene fra EP801, resultatet ble en mer stillegående motor. Vi har syklet en av disse oppdaterte EP800 motorene og synes klaprelyden, som høres ved trilling, er betydelig redusert.

Shimano-motoren tillater Canyon å bruke deres egne 720 og 900 Wh batteri. Disse kan enkelt tas ut gjennom et hull nederst i underrøret, rett ved motoren.

Geometri

Jeg synes det er positivt at Canyon har økt Kjedestaglengden med 10 mm sammenlignet med den originale Torque:ON AL, opp til 445 mm. Dette er en fin lengde som bør gi god balanse mellom stabilitet og lekenhet. Også resten av geometrien ligner veldig på Strive:ON. Styrevinkelen er identisk på 63.5*, reach er 500 mm, en bratt 77.5 * setevinkel og 1.306 mm akselavstand for størrelse L. Sykkelens front blir høy når Canyon lar Fabien Barel bestemme, stack-høyden er 657 mm i strl L, et knepp høyere enn Strive:ON. Jeg synes dette ser bra ut.

Ikke en racer

Torque:ON har alltid vært deres freeride-sykkel. En herje-sykkel laget for å kjøre sideveis gjennom svinger og over hopp. Har de dempet herje-DNA’et ved å øke Kjedestaglengden og velge mullet hjul med 29″ fremme? Jeg vet ikke, antakelig ikke mye. Dette er fortsatt den samme langvandrede sykkelen som prioriterer godt grep over tråkkeffektivitet. Jeg synes riktignok den nye Torque:ON CF ser et knepp mer allsidig ut enn den gamle Torque:ON AL.

Bigger bamboo, det er altså fargen på denne Torque:ON CF
Bigger bamboo, det er altså fargen på denne Torque:ON CF

Torque:ON CF er ingen «underdog»

Også Torque:ON CF er tilgjengelig i 3 versjoner, alle med karbonramme. Men Torqu’ene får den noe rimeligere CF ramma. I tillegg vil den gamle Torque:ON AL leve videre. Canyon bruker sine vanlige navn på Torque:ON CF, med unntak av på toppmodellen som heter Torque:ON CF Roczen. Det er et overraskende navn, ikke for en motocross utøver som heter Ken Roczen, men for en emtb. De store batteriene tatt i betraktning, vekten ser bra ut for alle versjonene. De ligger alle rundt 24.5 kg i følge Canyon.

  • Torque:ON CF Roczen 720WH – 104.399 kr
  • Torque:ON CF Roczen 900WH – 109.099 kr
  • Torque:ON CF 9 720WH – 86.999 kr
  • Torque:ON CF 9 900WH – 91.699 kr
  • Torque:ON CF 8 720WH – 69.599 kr
  • Torque:ON CF 8 900WH – 74.299 kr

Og Grand Canyon:ON

Jeg har syklet halvdempede elektriske terrengsykler før, sist gang var vel i 2020. De finnes selvsagt fortsatt, og de er meget gode sykler for mange. De krever mye mindre vedlikehold og de får deg like langt inn i skogen, eller opp på fjellet.

Den viktigste forskjellen fra fjorårets Grand Canyon:ON er at sykkelen har konvertert fra Shimano til Bosch. Velg mellom 625 og 750 Wh batteri på innstegsmodellen, avhengig av om du liker lettest mulig sykkel eller lommebok. Det finnes 4 versjoner, toppmodellen kommer med ABS frambrems.

  • Grand Canyon:ON 9 – 49.899 kr
  • Grand Canyon:ON 8 – 43.999 kr
  • Grand Canyon:ON 7 750WH – 36.999 kr
  • Grand Canyon:ON 7 625WH – 34.799 kr
Nyheter