Transition slapp akkurat den nye Relay. Det vil si, de slapp informasjon om sykkelen. Selve sykkelen er tilgjengelig fra sent mars 2023. Her kan du se Transition sin video om sykkelen, eller du kan lese videre under.
Mange valgmuligheter
Relay finnes i mange varianter med karbon- og aluminiumsramme, forskjellig utstyrsnivå og forskjellig dempervandring. Den vanlige Relay har 160 mm, mens Relay PNW har 170 mm, fremme og bak. Kun fire av variantene blir tilgjengelig i Norge, mer om dette nederst i artikkelen. Sykkelen kommer i grå eller blå farge og blir tilgjengelig i mange størrelser.



Som ventet?
Transition Relay er en SL-sykkel, den tilhører lettvektskategorien.. Men toppmodellen med 160 mm vandring oppgis til 19,27 kg. Er det som forventet? Vel, ja, det er det. Transition har tidligere sluppet noe info om sykkelen, den ville være en relativt grov sykkel med avtagbart batteri. Det var uunngåelig at den veier mer enn en vanlig 150 mm lettvektssykkel med et fastmontert batteri.

Fazua batteri og motor
Selve Fazua 430 Wh batteriet er lett, men et avtagbart batteri betyr økt vekt. Det trenger mer kompliserte batterifester og en låsemekanisme. Det trenger også et hull i ramma, et hull som krever ekstra forsterking for å bevare rammestivhet. Jeg vet at et avtagbart batteri er viktig for mange av oss, prisen er en vektøkning på inntil 1 kg.

Ikke overraskende får Transition Relay den nye Fazua Ride 60 motoren- Dette er en lett motor på under 2 kg som yter 60 Nm. Den kan oppleves som litt gjerrig på motorkraften. Ikke misforstå, dette er en ganske kraftig motor, men man må jobbe litt for å få ut all effekten. Ride 60 gir en naturlig sykkelfølelse og den er stillegående.


Geometry
Som nevnt over, Transition Relay er litt ulik de fleste lettvektssyklene vi har testet. Selv utgaven med 160 mm vandring er en grovere sykkel., og Relay PNW drar ting enda lenger. Vi nærmer oss nå en setevinkel på 80* på den minste rammestørrelsen, det er bratt. styrevinkelen er ikke helt ekstrem, men den er slak nok. Den varierer mellom 63,3 og 64*. Og jeg er glad for å se at kjedestaglengden også varierer. Forholdet mellom kjedestaglengde og akselavstand vil alltid variere for forskjellige rammestørrelser. Transition valgte en kjedestaglengde på 436 mm for den minste rammen og 448 mm for de største. Dette bør gi mer like kjøreegenskaper for de forskjellige rammestørrelsene.


Og dette koster?
Følgende modeller tas inn til Norge. De har forventet levering i mai/juni 2023.
Relay
Relay Alloy NX, ca 82.999 kr
Relay Carbon GX, 92.999 kr
Relay PNW
Relay PNW Alloy GX, 89.999 kr
Relay PNW Carbon X0 AXS, 109.999 kr
Høydepunkt

