Den nye Orbea Rise med karbonramme ser ikke særlig ny ut. Rammen virker uendret og sykkelen kommer fortsatt med 360 Wh batteriet. Jeg ser nærmere på sykkelen, veldig nærme på motoren og jeg ser så vidt på app’en i videoen under.
En del endringer
Ved nærmere inspeksjon viser det seg at rammen er ny, selv om geometrien er uendret. Formen er endret på den nederste delen av ramma, slik at den passer linjene på den oppdaterte EP8-RS motoren. Strøm-knappen nederst på seterøret har forsvunnet, den finnes nå på fjernbetjeningen på styret.

Rammens underrør har faktisk blitt marginalt større. Det betyr at 540 Wh batteriet fra aluminium Rise’en nå passer i Rise-modellene med karbonramme. Orbea tilbyr noen valg når du bestiller ny sykkel, man kan bestille karbon-modellene med det nye 540 Wh batteriet. Demosykkelen har det store 540 Wh batteriet, det medfører en vektøkning på over 800g.

Kablføringen i Orbea Rise var aldri godt gjennomført. Dette forårsaket endel klapre-lyd når man syklet på sti. Kabelføringen er forbedret på den nye ramma, kablene er skikkelig festet. Kabellengden var ikke justert på demosykkelen. Sånt er greit å vente med til man vet høyden på rytteren som skal bruke sykkelen. Likevel var sykkelen skikkelig stillegående.

Om Rise M20
Orbea Rise M20 er innstegsmodellen med karbonramme. Unaas oppgir akkurat nå prisen til rett over 60.000 kr, men dette er en forhåndsbestilling-kampanje. Veil pris er 76.900 kr for sykkelen med 360 Wh batteri. Batteriet med 360 Wh kapasitet er oppdatert og har blitt noen få hundre gram lettere for 2023. Det veier nå rett under 1,9 kg. Vippearmen til bakhjulsopphenget er også ny og litt lettere. Jeg veide 2023 Orbea Rise M20 med det store 540 Wh batteriet til ca 19,5 kg uten pedaler. Med 360 Wh batteri burde vekten være knapt ett kilo lavere.

E-tube app
Den nye Shimano-motoren tilbyr flere justeringsmuligheter enn før. Jeg koblet opp app’en og kikket på den nye “Fine Tune Mode”. Når Shimano lanserte funksjonen så synes jeg den virket komplisert. Men nå virker den egentlig ganske enkel.

Det finnes, som tidligere, to profiler man kan lagre motorinnstillingene i. Nå kan jeg velge enten Basic eller Fine Tune for hver profil. Man kan velge inntil 15 forskjellige assistansenivå i finjusteringsmoduset. Det er mye! Men det er overraskende få justeringsmuligheter her. Man kan velge maks og minimum motorkraft, alle de aktive assistansenivåene fordeler seg automatisk mellom øvre og nedre motokraft-nivå. Det er nok meningen at man velger de assistansenivåene som passer og deaktiverer resten. Jeg tror ikke mange vil ha alle de 15 nivåene aktive, ikke med overlegg i alle fall. Jeg fikk ikke tid til å teste endringene denne gangen.

Andre-generasjon Shimano EP8-RS
Vi har allerede testet den nye Shimano EP-8 motoren med kodenavn EP801. Det var en stillegående motor, raslelyden fra den originale EP8-motoren var forsvunnet. Se videoen øverst på siden om du ikke kjenner til denne raslelyden. Nye EP8-RS er basert på EP801, kun programvaren er forskjellig. Før jeg dro på tur så løftet jeg sykkelen og slapp den ned på bakken. Dette virket lovende, det var lite lyd fra sykkelen.

Jeg fant en liten avsats og noen relativt isfrie trapper jeg kunne sykle ned med sommerdekk. Sykkelen var meget stillegående. Eller, var den? Kunne jeg plutselig høre noe raslelyd? Det er vanskelig å avgjøre hvor de forskjellige lydene kommer fra. Noe kom fra Shimano bremseklossene. Noe skyldes nok at kablene ikke var kuttet til optimal lengde. Og noe kom fra motoren.

Jeg snakket med eieren av sykkelen jeg nylig testet, den som var ombygget med den nye EP801-motoren. Han hadde kjørt tre turer siden jeg var der, og sykkelen var fortsatt stillegående. Det virker som lyden utviklet seg i løpet av turen jeg hadde på 2023 Rise M20. Lyden var ikke ille, dette var en mer støysvak sykkel sammenlignet med 2022 Rise. Det er vanskelig å konkludere med noe. Kan ulyden bli verre med tiden? Jeg trenger å teste sykkelen over lenger tid for å avgjøre det.

Mitt foreløpige inntrykk er at den nye EP8-motoren er bedre enn den gamle (EP800). Den er fortsatt enkel å kontrollere med maks motorkraft, og den gir mer hjelp ved høyere tråkkfrekvens. Med unntak av de nyeste, svakere lettvektsmotorene så er EP801 blant de mer stillegående motorene på markedet. Men, betyr litt ulyd noe? En sykkel blir jo aldri helt lydløs. Noen bryr seg om raslelyden fra motoren, andre ikke. Det er opp til deg å bestemme.

Konklusjon
Jeg har alltid likt Orbea Rise, lette sykler med fint utstyrsnivå til en god pris. M-serien av 2023 Orbea Rise har fått noen fine oppdateringer som større batteri og ny motor. Den er fortsatt en meget konkurransedyktig lettvektssykkel.