For et par måneder siden ble Giant Trance X Advanced E+ med karbonramme og 29″ hjul introdusert. Nå kommer den samme sykkelen med aluminiumsramme, og rammene ser nesten helt like ut.




Geometri
Geometrien ser ut til å være identisk for begge rammematerialene. Bortsett fra i størrelse Small, hvor aluminiumsrammen har 15 mm kortere akselavstand. Det virker litt rart ettersom alle andre tall er identiske, det kan se ut som en feil i tabellen. “Standover height”, altså høyden på rammens overrør er forskjellig mellom karbon- og aluminiumsvarianten.

Giant fortsetter med sine lange kjedestag på 473 mm. Sykkelen har for øvrig et ganske lavt styrerør og dermed lav “stack”. Man får nok tyngdepunktet litt lenger fram på denne sykkelen enn på enkelte andre. Og det passer fint til Giants beskrivelse av sykkelen; raskere opp bakkene.

Trance X E+ har justerbar geometri ved hjelp av en vendbar brikke på setestagene, en såkalt “flip chip”. Denne endrer både styrevinkel og setevinkel med 0,7*. Det gir også et lite utslag på rammens lengde og styrehøyde.

Ny motor, nytt batteri
Motoren er basert på den nye Yamaha PW-X3, og dette er en interessant nyhet. Den nye motoren oppgis til 2,7 kg, det er ca 400 g lettere enn forrige utgave. Vi er spent på å teste denne motoren. Giant Trance X E+ får også det nye, store batteriet med 750 Wh kapasitet.

Annet nytt?
I pressemeldingen forteller Giant om sine forskjellige teknologier. De bruker fortsatt Maestro bakhjulsopphenget, men det ser ikke ut til at det er oppgradert fra tidligere modeller. Sammen med den nye motoren følger også den nye rammemonterte motor-indikatoren og den kompakte fjernbetjeningen på styret. Begge disse er meget pene.


Giant Trance X E+ modellene
Trance X E+ Pro kommer i 3 utgaver. De første syklene dukker opp i butikk fra mars og utover.
- TRANCE X1 Pro 29″ 69.999,-
- TRANCE X2 Pro 29″ 59.999,-
- TRANCE X3 Pro 29″ 54.999,-
Se mer informasjon om hver modell her.


