Dyname-motorene er utviklet av Rocky Mountain, og de finnes kun på deres elsykler. Vi har tidligere testet Dyname 3.0, en motor vi likte godt. Dyname 4.0 er oppgradert på flere områder. Motoren er oppgitt til 108 Nm og 770W, og den forsterker tråkket med 350%. Vi har laget en video av testen, se den eller les videre under.
Mindre og lettere
Dyname 4.0 er omtrent 750g lettere enn sin forgjenger, vekten ligger nå på rundt 3 kg. Dette er såvidt litt tyngre enn motorer som Bosch Performance CX gen4 og Specialized 2.2 Rx. Forrige versjon av Dyname hadde noen ganske store plastdeksel på hver side, dette fikk motoren til å se større ut enn den egentlig var. Den nye motoren har mindre og penere motordeksel, noe som gjør krankhusområdet mindre klumpete og dominerende.

Det er ikke lett å se om selve motorenheten har blitt mindre, men kjedet føres nå gjennom færre komponenter enn tidligere. Dermed blir motorområdet mer kompakt. Den øvre kjedeføreren er nå fjernet, kjedet går rett til motor-tannhjulet. Deretter passerer kjedet momentsensoren før det kommer til krankdrevet. Momentsensoren presser mot kjedet. Kjedet strammes når man begynner å tråkke, og det presser mot momentsesoren. Dermed aktiveres motoren. Dyname 4.0 mangler den lange armen som tidligere var på momentsensoren. Denne armen var ikke veldig solid, vi forventer at det er utbedret nå.

Det er en siste kjedefører etter tannhjulet, denne sørger for at krankdrevet har størst mulig kontaktflate mot kjedet. Legg også merke til at kranken med kranklager sitter utenfor motoren. Normalt sier motorprodusentene at dere motorer er vedlikeholdsfrie og at kranklager ikke kan byttes. Hvis lageret feiler må motoren kasseres. På Rocky Mountain-syklene kan man bytte kranklageret, det synes jeg er veldig bra!

Dyname 4.0 får skjerm
Forrige versjon av Dyname hadde ingen skjerm. Det har Dyname 4.0. Det er en pen skjerm som sitter integrert øverst på rammens overrør. Jeg liker plasseringen, den blir fint integrert og er godt beskyttet. Ulempen er at det er vanskelig å se både skjermen og hvor du sykler. Dette er ikke et stort problem, jeg ser ikke på skjermen når jeg sykler likevel. Men Rocky Mountain har laget en meny som heter “Live data”. Her er det mye rar info som jeg synes er interessant, for eksempel temperatur på battericeller/motor, motortemperatur og motoreffekt. Motoreffekten er det vel flere som kan ha interesse av å se. Men bokstavene er små, og det er vanskelig å se hva som står der samtidig som man tråkker hardt. Dette kan ikke kalles et problem, men kanskje kunne de spandert på seg større bokstaver i neste programvareversjon?

Den nye motoren har ingen app, slik den gamle hadde. Og det er like greit, den nye løsningen er mye bedre. Alt kan nå styres fra skjermen. Og alt kan styres mens man sykler, om man ønsker! Vi kan justere hvor mye motoren skal forsterke tråkket vårt. Denne innstillingen heter Boost og kan justeres i 5 steg mellom +2 og -2. Vi kan også justere om alle de 108 Nm skal være tilgjengelig, altså maks motorkraft. Motoren har 4 forskjellige assistanse-nivå, Ludicrous, Trail+, Trail og Eco. Styrken på disse kan justeres opp eller ned. Når man har funnet et fint oppsett kan dette lagres i Profil A eller B. I tillegg finnes profilen Factory som ikke kan endres, her ligger standardinnstillingene.

Ny fjernbetjening
Den nye fjernbetjeningen er mer kompakt, og jeg synes den ser bedre ut på styret. Betjeningen har tre knapper, to for å justere mellom assistansenivåene, og en for å komme inn i menyene. Trykker man og holder den nederste knappen får man “walk assist” som fungerer godt. Skulle man ødelegge fjernbetjeningen så er det fortsatt mulig å skru på motoren og velge assistansenivå med knappen på displayet.

Lett å kontrollere
Testen starter i det kraftigste Ludicrous-moduset med fabrikkinnstillingene. Vi liker å teste motorens karakteristikk med mye kraft, da er den mest tydelig. Jeg står i en motbakke, legger en fot på pedalen og tråkker forsiktig. Og motoren oppfører seg veldig bra. Den aktiverer umiddelbart med fin kraft. Det blir ikke for mye, slik at vi tipper bakover. Og når vi tar foten av pedalen så kutter motoren umiddelbart. Her er det ingen oppstartssekvens som ramper opp strømtilførselen og skyver sykkelen avgård. Og det er ingen såkalt “motor overrun”, motoren kutter så snart spennet i kjedet forsvinner.

Jeg sykler i lav fart på ganske knotete og tidvis glatte stier, og motoren oppfører seg eksemplarisk. Trenger jeg mye kraft så får jeg det. Motoren er ikke overivrig der jeg må være forsiktig å plassere framhjulet riktig samtidig som jeg tråkker. Jeg reduserer til Trail+, det nest kraftigste nivået. Her er det fortsatt god hjelp fra motoren og jeg sykler enkelt de bratteste kneikene i testløypa. De to svakeste modusene Trail og Eco byr ikke på merkbart bedre motorkontroll. Disse velger man for å spare batteri eller fordi man ønsker å tråkke mer selv.

Sterk
Så er det tid for å justere motorinnstillingene. Først prøver jeg Boost i -2. Og joda, her var det merkbart mindre hjelp å få og motoren er selvfølgelig lett å kontrollere. Det er ikke så mye mer å si. I +2 blir motoren merkbart kraftigere. Det merkes tydelig når jeg tråkker rolig. For meg har Dyname-motorene alltid vært sterke motorer som krever at jeg gjør litt innsats selv. Nå minner den litt mer om andre elsykkel-motorer. Jeg får litt hvile og likevel bra motorhjelp om jeg tråkker rolig. Motoren er kanskje en tanke “rykkete” i enkelte situasjoner når Boost står i +2. Men i hovedsak er den fortsatt enkel å kontrollere, jeg syklet alle de teknisk krevende partiene med maks kraft og det var fortsatt enkelt å kontrollere motoren.

Det er vanskelig å sammenligne Dyname 4.0 med andre motorer når jeg ikke har mulighet til å sammenligne side om side. Mitt inntrykk er at Dyname 4.0 er merkbart sterkere enn Bosch Performance CX gen4 og Shimano EP8. Kanskje med unntak av når man sykler med lav tråkkfrekvens. Da er nok ikke Dyname 4.0 sterkere enn EP8. Men den er kanskje ikke så mye svakere heller. Dyname 4.0 har godt med kraft tilgjengelig ved alle normale tråkkfrekvenser, men den oppleves sterkest om man får opp kadensen.

Støy
Dyname sin el-motor har alltid vært stillegående, men det har vært noe drivverk-støy. Denne lyden kom fra den øvre kjedeføreren. Den har tidligere vært oppdatert for å redusere støyen, men nå er den rett og slett fjernet. Det vil si, det ligger et lite skjold over motordrevet. Denne fungerer som kjedefører, men den er ikke i kontakt med kjedet. Og resultatet er veldig bra. Denne motoren er meget stillegående.

Men. Jeg hørte en annen ulyd. Det vil si, jeg hørte den ikke før jeg gikk igjennom videoklippene etter første tur. Er det en slags klikkelyd når jeg triller nedover stien? Bosch og Shimano har fått litt kritikk for dette på sine nyeste motorer. Jeg hører lyden på dag 2, men jeg er ikke i stand til å slå fast at den kommer fra motoren. Og lyden er ikke ille, det vil uansett være noe ulyd fra en sykkel, motor eller ikke.

Konklusjon
Dyname 4.0 er en fin motor som jeg trivdes veldig godt med! Det er positivt at vekt og størrelse er redusert, og jeg synes den oppfører seg veldig bra. Dette er en sterk motor som er ikke noe vanskeligere å kontrollere på knotesti enn Shimano EP8.
1 thought on “Test av Dyname 4.0 elsykkelmotor”
Comments are closed.