Jeg tok en tur til Vertical Playground på Oppdal for å prøve den oppdaterte 2022 Altitude Powerplay C70. Powerplay er navnet Rocky Mountain bruker på alle sine elsykler. Se vår video av testen her, eller les videre under.
Spesifikasjoner
C70 betyr at denne Altitude-modellen har karbonramme. Dempergaffelen med 170 mm vandring er en Fox 38 Float Performance. Demperen som håndterer 160 mm vandring bak er en Fox Float X2 Performance. Fox har dyrere komponenter enn dette, men det er likevel fine saker. Både det 12-delte girsystemet og bremsene er fra Shimano sin XT-serie. Ikke overraskende leverer Rocky Mountain gode og grove dekk på sine sykler. Her er det Maxxis med “Double Down” dekkstamme. Assegai 29×2,5″ framme og DHR ll 29×2,4″ bak.

Vi veier sykkelen til 24,8 kg inkludert pedaler. Litt over 24 kg uten pedaler altså. Prisen er 87.000 kr. Slik prisene har utviklet seg de siste årene så er dette en konkurransedyktig pris for en velutstyrt sykkel med karbonramme og stort batteri.

Oppdatert motor og batteri
Rocky Mountain har oppdatert sin Dyname-motor for 2022. Det er mye å si om motoren og den nye integrerte skjermen. Kort fortalt er motoren sterk, mindre og lettere. Alle detaljene får du i vår test av Dyname 4.0. Batteriet er også nytt. Rocky Mountain har nå laget et batteri som enkelt kan tas ut av ramma. Batteriet på 48V har en kapasitet på 720 Wh. Vi veide batteriet til 3,61 kg. Det er en meget god vekt, Shimano sitt 630 Wh batteri veier rundt 3,8 kg.

Ny geometri
Testsykkelen i størrelse Medium har en styrevinkel på 64*, setevinkel på 76* og akselavstand på 1233 mm, Den største forandringen fra forrige utgave er nok de 437 mm lange kjedestagene. Dette er betydelig lenger enn de 419 mm lange kjedestagene på forrige versjon. Geometrien kan selvfølgelig justeres. De tidligere modellene hadde noe Rocky Mountain kalte Ride-9, en brikke på toppen av setestagene som kunne roteres. Rammen kunne settes opp med 9 forskjellige innstillinger. Ride-9 er nå erstattet av Ride-4 som gir 4 forskjellige oppsett.

Sykkelen har også fått justerbar kjedestag-lengde. Man kan snu en liten brikke ved bakakslingen. Da forlenges kjedestagene med 10 mm. Altitude, og den nye Instinct, kan altså settes opp på 8 forskjellige måter. Jeg testet sykkelen i posisjon 3, dette er den nøytrale standardinnstillingen. Setter man brikken i posisjon 1 får man lengre akselavstand, lavere krankhus og slakkere vinkler.


Funnet seg selv
Størrelse Medium er nok litt i minste laget for meg på 181 cm, men det fungerte faktisk fint. Altitude Powerplay har alltid blitt beskrevet som en grov sykkel. Men de ekstremt korte kjedestagene på den forrige modellen gjorde at den ikke var av de mest stabile i grove utforkjøringer, den var mer en kvikk herjesykkel. Den nye Altitude kan settes opp til å få mye lenger akselavstand og slakkere vinkler, dermed har den blitt den grove stabile stisykkelen den alltid var tenkt å være.

Mellomhøyt svingpunkt
Rocky Mountain sier at de har jobbet mye med demperopphenget og laget et “mid high pivot” design. Kjedestagets svingpunkt festes da ganske høyt oppe på ramma. Et såkalt “high pivot” design er ikke noe nytt. Dette er typisk et oppheng der bakhjulet beveger seg svakt bakover gjennom store deler av vandringen. Ved komprimering vil ikke kjedet dra så hardt mot kranken og tvinge pedalene bakover, såkalt “pedal kickback”. Dette gjør at bakhjulet kan bevege seg friere gjennom vandringen. Ulempen er at det krever et ekstra trinsehjul som fører kjede inn høyt oppe på ramma, nær svingpunktet. Dette designet er mer komplekst og fører til økt vekt.

“High pivot” er som skapt for Rocky Mountain Powerplay-syklene. Motor-drevet kan brukes som det høyt plasserte trinsehjulet. Dermed kan Rocky Mountain lage et høyere svingpunkt uten å tilføre ytterligere vekt eller kompleksitet. Jeg fikk ikke testet denne løsningen så godt. Men det merkes at de har jobbet med bakhjulsopphenget. På de gamle modellene opplevde jeg at sykkelen gynget når jeg tråkket. Dette er relativt vanlig på fulldempede sykler uten motor. Man merker lite til dette på elektriske sykler fordi motoren vanligvis jevner ut tråkket. Men Dyname-motoren jevner ikke ut tråkket. På den nye Altitude var antydningen til gynging borte. Dette skyldes antakelig den økte “anti-squat’en” i første del av vandringen. Det fører til at dempinga komprimeres i mindre grad av at man tråkker.

På flatere stier
Den nye Altitude fungerte overraskende godt på de flatere stiene rundt sentrum av Oppdal. Her var det nok en fordel å velge en litt liten rammestørrelse. Jeg ble ikke holdt tilbake av den 160-170 mm lange dempervandringen. Sykkelen tråkket godt, og den var overraskende kvikk og enkel å manøvrere. Jeg likte godt den gamle modellen på slike stier, men den nye er jammen ikke mye dårligere.

I de bratte klatringene er det ingen fordel med korte kjedestag. Men 437 mm er nok på denne sykkelen. Jeg fant noen overraskende bratte kneiker og hadde ingen problem med å holde framhjulet på bakken. Om klatreegenskaper er viktig for deg så ville jeg testet med Ride-4 i posisjon 4. Brikken ved bakakslingen ville jeg snudd for å øke kjedestag-lengden med 10 mm.

Nedoverstier
Og, jeg ville kanskje beholdt de ekstra lange kjedestagene om jeg kjørte lange og grove utforkjøringer ned fra fjellet. Dessverre var det is på fjellstiene her, så det fikk jeg ikke testet. Men sykkelen i standardoppsett var stødig og stabil nok i de kortere “mellom-raske” utforkjøringene jeg fant. Jeg stupte nærmest utfor bakketoppene og kunne kjøre rett over alt av stein og røtter. Samtidig var sykkelen og styringa skikkelig kvikk, så jeg kunne enkelt velge gode linjer når jeg heller ville det.

Enkel å kontrollere
Dyname 4.0-motoren gjør at det er enkelt å kontrollere sykkelen når man sykler på vanskelig underlag. Motoren kan kjøres i høyeste assistansenivå, og det er aldri behov for å holde den tilbake. Den skyver meg aldri ukontrollert avgårde mens jeg helst vil forsøke å navigere meg sakte rundt en hindring. Når jeg begynner å tråkke gir motoren kraft umiddelbart. Om jeg slutter å tråkke så kutter motoren umiddelbart.

Noen vil kanskje savne det at motoren fortsetter å skyve etter man har sluttet å tråkke. Det kan være en fordel om man vil over en kant der man må vente et lite øyeblikk før det er plass til at man kan tråkke. Dyname 4.0 skyver aldri uten at det er press på pedalene. Det er denne oppførselen som gjør motoren så enkel å kontrollere, og det gjør at den føles naturlig. Resten av detaljene om motoren finner du i testen av Dyname 4.0 eller i motortest-videoen under.
En slags konklusjon
Joda, Altitude Powerplay C70 har lang dempervandring, likevel var den en overraskende god allrounder. Hadde jeg gått opp en størrelse så hadde jeg nok hatt en sykkel som forsterket inntrykket av en stabil sykkel laget for å kjøre hardt utfor. Om jeg ville, kunne den vært satt opp med ca 40 mm lengre akselavstand enn testsykkelen.

Spesifikasjoner
Vekt: veid til 24,8 inkl pedaler
Pris: 87.000 kr
