Sykkeltester Tester

2021 Rocky Mountain Instinct BC Powerplay A50

Vi har testet Rocky Mountain Powerplay sykler tidligere, både Instinct og Altitude. Denne gangen tester vi Instinct BC. Da vi testet Instinct Powerplay lurte vi litt på om dette var en mindre grov og mer allsidig sykkel, eller om den var laget for grov stisykling. Det viste seg at den var litt av begge deler, takket være justerbar rammegeometri.

2021 Rocky Mountain Instinct BC Powerplay A70

Geometri

Instinct BC Powerplay geometri
Klikk for å forstørre

Sykkelen vi tester nå har tilnavnet BC, en forkortelse av British Columbia. BC-navnet betyr at sykkelen har forbedrede egenskaper for utforkjøringene. Instinct BC har ikke justerbar rammegeometri, den ser ut til å være låst i slakkeste og laveste posisjon. Instinct-modellene har vært med oss noen år nå, og rammegeometrien er ikke av de mest «progressive». Vi vil ikke si at geometrien er gammeldags, men rammen er kanskje litt kort sammenlignet med de nyeste syklene. Vår testsykkel har en akselavstand på ca 1220 mm. Dette er ikke veldig langt for en størrelse Large og det gir i teorien en litt kvikkere sykkel. Kjedestaglengden er på 443 mm, dette er kort for en 29″ sykkel og det bidrar til den noe korte akselavstanden. Styrevinkelen på 65.9* er ikke lenger ekstremt slakk, men det er godt innafor.

Utstyr

Vi liker utstyret på Instinct BC A50. Her er det komplett Shimano Deore-gruppe, med 12-delt girsystem og gode M6120 bremser med 4 stempel. De fleste vil nok oppleve at man får setet godt ut av veien takket være setepinnen som kan senkes 150 mm. Det er hyggelig å se Maxxis MaxxGrip-dekk med såkalt DoubleDown sidevegger. Nærmere bestemt Mionion DHF 29×2,5 fremme og Minion DHR II 29×2,4 bak. Dette er grove og solide dekk som bidrar til at sykkelen føles rolig og kontrollert på grov sti.

Rocky Mountain har valgt Lyric RC på innstegsmodellen A50

Instinct BC Powerplay har 160 mm vandring framme, dette håndteres av en Rockshocx Lyric RC gaffel. Dette er den billigste modellen i Lyrik-serien, og selv om den ikke er av de mest raffinerte så er det er en god gaffel. Bak er det 155 mm vandring og en Fox DPX2 Performance demper. Dette er en god demper som finnes på betydelig dyrere sykler.

God Fox-demper

For prisen på Rocky Mountain Instinct BC A50 er ikke så verst. Joda, 65.000 kr er en god slump penger. Men i dagens marked har prisene økt, og tilgangen er dårlig. Importøren forteller at de har sykler tilgjengelig.

Egenutviklet motor

Dyname 3.0 motoren, 672Wh batteriet er ikke avtagbart

Batteriet med en kapasitet på 672Wh er fastmontert i ramma, det kan ikke enkelt fjernes. Man kan også montere en «Overtime Pack», altså en rekkeviddeforlenger på 330Wh. Dyname 3.0 motoren har vært med oss i snart 5 år, og den har blitt forbedret underveis. Første gang vi testet motoren opplevde vi støy fra drivverket. Bak dekselet til motoren passerer kjedet forbi flere trinsehjul. To av disse hjulene er nå endret og støynivået er forbedret. Dyname 3.0 er en interessant og annerledes motor. Motoren er kun aktiv så lenge man legger press på pedalene. Slutter man å tråkke et lite øyeblikk så kutter motoren umiddelbart, motoren fortsetter ikke å levere kraft og den utjevner ikke tråkket. Dette er en god motor som er enkel å kontrollere, men den kan kreve litt tilvenning. Se vår engelske video om motoren:

Instinct BC Powerplay på stien

På tross av sykkelens relativt korte bakende så klatrer Instinct BC godt. Det er sjelden en utfordring å holde framhjulet på stien, selv ikke i de bratteste kneikene. Det merkes at sykkelen er litt tung i fronten. Vi antar det skyldes at underrøret er fylt med batteri nesten helt opp til styrerøret. På flatene er ikke Instinct Powerplay BC like kvikk som Instinct Powerplay. Og det er som forventet. Igjen kjenner vi på at fronten er litt tung og sykkelen inspirerer ikke til hopp og sprett i lavere fart.

Vi veier Instinct Powerplay BC A50 til 25,7kg inkludert pedaler. Vekten holder oss litt tilbake på flatene, men ikke i bakkene. Instinct BC er trygg og stabil i utforkjøringene. Her kommer de grove dekkene og den gode Fox-demperen til sin rett. Særlig bakenden på sykkelen føles rolig og behersket, både på små og store slag. Vi slipper opp i steinete utforkjøringer og sykkelen er meget retningsstabil og komfortabel. Men vi føler at vi må ta i litt ekstra på hoppene.

Konklusjon

Instinct Powerplay BC er en sykkel som lever opp til BC-navnet. Her er det fokus på utforkjøringene, og Instinct BC livner til når det går fort. Og sykkelen er ikke noe dårligere i motbakkene. Den klatrer godt takket være en kraftig motor som er enkel å kontrollere. Og den kan klatre lenge, takket være det store batteriet. Instinct Powerplay BC A50 må sies å være godt priset. For 65.000 kr får man gode komponenter og et av de større batteriene på markedet.

Video av testen

Spesifikasjoner

2021 Rocky Mountain Instinct BC Powerplay A70 specs
Klikk for å forstørre

%d bloggers like this: