Vent litt, får jeg beskjed om når jeg møter opp for å ta en tur på Rocy Mountain Altitude Powerplay C50. Vi har glemt å lade batteriet. Heldigvis var det ikke helt tomt, og ladingen går raskt. Etter en drøy halvtime var flere av strekene på batteriindikatoren på plass. Årsaken til at dette går raskt er at Rocky Mountain sitt motorsystem går på 48V, ikke 36V som de aller fleste andre. Kombinert med en kraftig lader på 5 ampere, betyr dette at batteriet lades raskere enn alle andre elsykler jeg har testet. Produsenten oppgir 1t 40min fra 0 til 80% for 500Wh batteriet.

Dette er mitt første møte med Rocky Mountain og deres motor. Motoren har tre assistansenivå og ble laget av søsterselskapet eVox, men nå er selskapene slått sammen og heter Rocky Mountain. Motoren er ganske ulik det jeg er vant til å se fra Shimano, Bosch og Yamaha. Denne sykkelen har en vanlig krank. Kjedet dras inn i motoren av et motorisert drev før det ledes til krankdrevet. Mellom tannhjulet til motoren og krankdrevet sitter det en liten arm med et trinsehjul som presser mot kjedet. Når man setter foten på pedalen strammer man opp kjedet mellom krankdrev og motordrev. Den lille armen plukker opp denne bevegelsen og gir strøm til motoren. Dette gjør motoren meget responsvillig. Hviler man foten på pedalen så slår motoren forsiktig inn. Denne motoren har inget ekstra skyv som kan vedvare et øyeblikk etter at man har sluttet å tråkke, slik Bosch og Shimano har. Rocky Mountain motoren tilfører og kutter kraften umiddelbart. Andre motorer kan gi jevn assistanse selv om tråkket er ujevnt, denne motoren reduserer kraften umiddelbart om man skulle tråkke litt lettere et øyeblikk. Motoren kan føles litt uvant og mindre villig til å dra. Men dette er en vanesak, og det man får er en motor som føles sterk og er lett å kontrollere. Det er noe støy fra motoren, en slags klikkelyd som jeg aldri har hørt på andre motorer. Selve elmotoren er lydløs, denne klikkingen stammer fra fra kjedeføreren. Den er ikke høy eller mer sjenerende enn lyden fra de andre motorene, men man legger merke til den. Importøren forteller at 2019 utgaven av motoren skal lage mindre lyd fordi man lager kjedeføreren av et annet materiale som vil dempe denne lyden. Motoren har inget display som viser fart, avstand, osv. Betjeningen på styret har kun lamper for batterinivå og valgt assistansenivå. Det finnes imidlertid en app til denne motoren. Jeg fikk ikke testet den, men jeg forstår det slik at man kan omprogrammere kraften på motoren og få opp ekstra informasjon om rekkevidde osv. Batteriet på 500Wh er ikke avtagbart. Dette er en ulempe vinterstid for de som ikke kan ta med hele sykkelen innendørs. Men det ser jo ganske ryddig og pent ut når batteriet integreres fullstendig.

Altitude Powerplay C50 er den billigste av 3 varianter og har demping fra Rockshox. Gaffelen er en 160mm Yari og bak sitter det en Monarch RT demper som gir 150mm vandring. Dette er solide og stødige komponenter med god funksjon. Sram Guide RE bremsene gjorde jobben som de skulle og kjentes gode ut på prøveturen. Dekkene på sykkelen er Maxxis Minion DHF 2,5″ WT. Veldig mange elektriske terrengsykler kommer med 2,8″ brede dekk, det er det ikke plass til her. Jeg liker sykkelen med 2,5″ dekk, men det gjør sykkelen mindre anvendelig på snø. For de som bryr seg om slikt. Dette var mitt første møte med Sram EX1 girsystemet. EX1 er laget for å være solid og slitesterkt til bruk på elsykler. Kassetten har bare 8 tannhjul og et spenn på 11-48t. Tanken er at man kan ha større sprang mellom girene på elsykkel fordi motoren kompenserer for at man legger inn et litt tungt gir. EX1 føles umiddelbart litt uvant. Hver gang jeg girer til et lettere gir så sperrer girskifteren for å hindre meg i å gire 2 gir. Da forsvinner også muligheten til å føle med girspaken om jeg har flere lette gir å gå på. Ikke noe stor greie forsåvidt, men jeg er vant til å kjenne på girskifteren om jeg er kommet til største tannhjul eller ikke. Også synes jeg spranget mellom girene ble for stort. Med Sram EX1 savnet jeg flere ganger tettere gir og ble ofte liggende på et lettere gir enn jeg ønsket. Her har Sram gjort en avveining og laget et litt annerledes drivverk som tåler at man girer under belastning uten å risikere havari. Dette er laget for å være solid, slitesterkt og holdbart. For meg krever det litt tilvenning før jeg skjønner at jeg kan legge inn et lettere gir midt i bakken. Jeg ser fordelene, men det er for tidlig for meg å si om jeg synes dette designet fungerer eller ikke.

Rocy Mountain har noe de kaller ride9 på syklene sine. Dette betyr justerbar geometri. Jeg testet sykkelen kun i standardinnstillingen (nr5). Altitude Powerplay oppleves naturlig å sykle på. Dette skyldes nok mye motor og rammegeometri. Altitude Powerplay har identisk geometri med den umotoriserte Altitude. Her får man blant annet 425mm lange kjedestag. Når farten ble veldig høy merket jeg at akselavstanden var kort og at det finnes mer stabile sykler. Og i de bratteste motbakkene klatret den ikke like godt som elsyklene med lenger kjedestag, det var vanskeligere å holde fremhjulet på bakken. Dette er egentlig ikke negativt, alle elsykler må ikke være stabile og gode til å klatre ekstremt bratte bakker. Jeg har ventet på at det dukker opp flere elsykler som ofrer litt av disse egenskapene for å lage en kvikkere sykkel. Dette er en engasjerende og morsom sykkel som innbyr til lek og jeg skjønner at Rocky Mountain har gått ned litt på dekkstørrelse for å få til denne geometrien og kvikkheten.
Spesifikasjoner
160mm vandring fremme, 150mm bak, egenutviklet motor, Maxxis Minion 2.5″ dekk, god rammegeometri. Vekt 22,5+ kg inkl pedaler.
Pris 60.000kr
Konklusjon
Av alt jeg har testet er Altitude Powerplay den elsykkelen som oppfører seg mest lik en vanlig sykkel.
Pluss
- Leken og engasjerende
Minus
- Ikke førstevalget til helårsbruk fordi den ikke takler de bredeste piggdekkene