Rocky Mountain Instinct Powerplay A70 er en fulldempet stisykkel med 140mm vandring og 29″ hjul. A70 betyr at rammen er av aluminium og at dette er det høyeste utstyrsnivået. Jeg veier sykkelen til 24,2 kg inkludert pedaler. Sykkelen har et pent og slankt utseende, kanskje med unntak av det kraftige krank-området. I rammens underrør skjules det et batteri på 630Wh, dette er fastmontert og kan ikke enkelt fjernes. Det store batteriet tilfører litt vekt, mens et rammedesign som ikke tillater enkel demontering av batteriet sparer noe vekt. Instinct er ikke blant de tyngste på markedet, men jeg hadde et håp om at rammedesignet med fastmontert batteri skulle resultere i noe lavere vekt.

Grov stisykkel, eller?
En ting som ikke fungerte for meg på denne sykkelen var dekkene. De 2,6″ brede Maxxis Rekon dekkene er gode allround-dekk, men de mangler grep når underlaget på stien er vått, løst eller gjørmete. Men, la meg ta et steg tilbake. Dette er en sykkel med moderat vandringsmengde og geometrien tyder ikke på at dette er en sykkel for hard utforkjøring. Joda, styrevinkelen på 66.5* er brukbart slak, men selv mindre grove stisykler kan ha slik geometri i dag. Og Fox sin 34-serie er ikke blant de aller groveste gaflene. Så langt kan det se ut som Instinct er en allround stisykkel som ikke er rettet mot den hardeste bruken og kanskje er det riktig med allround-dekk.
A70 har videre Sram GX og NX girsystem med 12 gir og 11-50t kassett samt Fox Float DPS EVOL Performance Elite demper. Dette er gode komponenter som brukes på mange slags sykler. Men bremsene er Sram Guide RE med 4 stempel, kraftige og kapable bremser. Og setepinnen som kan heves og senkes har generøse 150mm vandring. Dette er utstyr som man forventer å finne på en grovere sykkel.

På stien
Etter de første prøveturene byttet jeg ut fremdekket med et grovere 2,6″ Maxxis Minion DHR ll. Dette gjorde mye for sykkelen og jeg kunne nå kjøre brukbart raskt på de våte stiene mine. Men det var først når jeg begynte å eksperimentere med Ride-9 innstillingene at jeg skjønte denne sykkelen. Ride-9 er Rocky Mountain sitt system for å endre både rammegeometri og demper-oppførsel. Sykkelen sto opprinnelig i posisjon 5, Rocky Mountain kaller denne posisjonen for nøytral. Posisjonene 1 og 9 har samme demper-progresjon som posisjon 5, her endres kun geometrien til henholdsvis slakere og brattere. Styrevinkelen i «1» er 66* og krankhuset senkes merkbart. I posisjon «9» er styrevinkelen 67* og krankhuset heves. Jeg synes sykkelen var «bratt» nok i den nøytrale posisjonen, og den virket ganske effektiv å tråkke, så jeg brukte mest tid på de lavere tallene.
Etterhvert endte jeg opp med posisjon 2, her oppgis styrevinklelen til 66,1*. Og nå var dette en helt annen sykkel. Joda, jeg slo pedalene litt i bakken med den lavere kranken, men det var verdt det. Sykkelen var nå både trygg og ganske kvikk utfor. Det viste seg at dempergaffelen var en elsykkel-spesifikk utgave av Fox 34 Float Performance, med sitt kraftige chassis fungerte den godt for meg. Vekten som jeg klaget over innledningsvis merket jeg lite til, men slik er det ofte når man får opp farten. Sykkelen lot seg villig kaste fra side til side når svingene kom tett, og jeg brukte minimalt med krefter for å løfte fremhjulet over og utfor kanter.

Motor med app
Dette var en engasjerende sykkel, og motoren skal ha sin del av æren for dette. Den er litt annerledes enn de fleste andre motorer ved at den ikke jevner ut kraften man legger i pedalene. Den justerer seg raskt utfra hvor hardt eller jevnt man tråkker og det gjør at den føles naturlig. Assistansenivåene kan man justere selv med Ebikemotion app-en, se mer om app-en her. Mer informasjon om motoren finnes i denne videoen. Her omtaler jeg også fjernbetjeninga på styret og mangelen på skjerm.
Konklusjon
Innledningsvis var jeg usikker på om Rocky Mountain Instinct Powerplay var en mindre grov stisykkel for allround bruk, eller en mer agressiv stisykkel som var verdt å kjøpe for utforkjøringene. Det viste seg at den var begge deler. Men jeg vil si den trenger nye dekk om sistnevnte er ditt bruksområde.
Pluss
+Allsidig
+Stort batteri
Minus
-Noe tung
Spesifikasjoner
Rocky Mountain Instinct Powerplay
RAMME: FORM Alloy. Full Sealed Cartridge Bearings. Press Fit BB. Internal Cable Routing. 2-Bolt ISCG05 Tabs. 140mm Travel
Baktriangel: FORM Alloy Batteri: Li-Ion 672 Watt/Hr Motor: Dyname 3.0 Drive 250w / 48v. iWoc TRIO Remote
GAFFEL: Fox 36 E-MTB Float EVOL GRIP Performance Series 140mm 44mm Offset
BAKDEMPER: Fox Float DPS EVOL Performance
BREMSER: Shimano XT Trail 4 Piston, Shimano RT66 203mm
GIR-SKIFTER: Sram NX-1E Eagle BAKGIR: Sram GX Eagle
KRANK: Race Face Aeffect Cinch 34T
KRANKLAGER: Shimano SM-BBMT500
KASSETT: Sram PG-1230 11-50T
KJEDE: Sram NX Eagle. E-MTB Aprroved
FRAM-NAV: Rocky Mountain Sealed Boost 15mm
BAK-NAV: DT Swiss Hybrid 370 Boost 148mm
EIKER: DT Swiss Alpine 2.3/2.0
FELGER: Race Face AR 30 Tubeless Ready – Tape / Valves Incl
DEKK: Maxxis Rekon EXO+ Silk Shield Tubeless Ready 29 x 2.6
SETEPINNE: Race Face Turbine R (by Fox) Dropper 30.9mm
STEM: Rocky Mountain 35 AM
STYRE: Rocky Mountain AM 780mm
SETE: WTB Volt Race 142
STYRELAGER: FSA Orbit NO.57E ZS44-ZS56
Holker: Rocky Mountain Lock On Light
Tillegsutstyr: Offside Dual Waterbottle Adapter
1 thought on “Test: 2019 Rocky Mountain Instinct Powerplay A70”
Comments are closed.