Sykkeltester Tester

Test: 2019 Merida eOne-Sixty 800

Mitt første møte med Merida eOne-Sixty var i 2017. Den gang ble jeg særlig imponert over sykkelens kjøreegenskaper.

Mitt første møte med Merida eOne-Sixty var i 2017. Den gang ble jeg særlig imponert over sykkelens kjøreegenskaper. Merida var blant de første til å lansere en sykkel med Shimano E8000 motoren. Dette er en kompakt og ganske lett motor som er enklere å designe en ramme med god geometri rundt. Motoren er også enkel å kontrollere i teknisk terreng og kan kjøres på sti med ganske høy motorkraft. Se en test av motoren her. Opplevelsen den gang var at eOne-Sixty hadde kjøreegenskaper som lignet det man finner på en konvensjonell sykkel. Dette føltes som et stort sprang fremover for de elektriske terrengsyklene. Siden den gang har det dukket opp mange elektriske terrengsykler med kompakte motorer fra Shimano og andre produsenter. Så hvordan klarer eOne-Sixty seg mot konkurrentene i 2019?

Utstyr

Det har vært gjort små endringer på eOne-Sixty 800, den viktigste endringen er kanskje at den nå er utstyrt med litt kortere krankarmer på 165mm. Forøvrig er den fortsatt utstyrt med Rockshocx Yari gaffel og Super Deluxe demper. Gir og bremser er som før hovedsaklig Shimano SLX. Senkepinnen har 125mm vandring og dekkene er Maxxis Minion DHR ll 27.5×2.8, akkurat som før.

På stien

Rockshox Yari er god og kapabel, den er en av de bedre gaflene i den -litt- lavere prisklassen. Yari er ikke av de aller mest raffinerte, men den er solid og takler hardt kjør. Rockshox Super Deluxe håndterer dempingen bak. Dette er en litt enklere versjon som kun har justering for rebound. Demperens med sitt ekstra reservoir hinter til at dette er en sykkel laget for hardt kjør. Sykkelen har 160mm vandring, nok et tegn på at dette er en grov sykkel. Under mitt første møte med sykkelen, i 2017, ble jeg litt overrasket over at jeg ikke fikk helt orden på sykkelens utfor-egenskaper. Og jeg kjente meg litt igjen denne gangen. Jeg måtte prøve meg frem endel med lufttrykket og kjøre endel «sag» for å få bakenden til å roe seg i utforkjøringene.

Jeg endte til slutt opp med ganske gode utfor-egenskaper, men det slo meg etterhvert at dette egentlig ikke er en grov enduro-sykkel laget for hard nedoversykling. Dette er heller en ganske grov og langbeint stisykkel. Den føles lett og håndterlig i skarpe svinger og den føles livlig også i lav fart. Merida eOne-Sixty 800 har mye av de samme «herje-egenskapene» som jeg fant i Canyon Spectral:On samtidig som den er noe mer stabil i klatringene. eOne-Sixty har dermed litt mer allround egenskaper.

Konklusjon

Mye har skjedd med de elektriske terrengsyklene siden jeg testet eOne-Sixty for første gang. Så hvordan greier Meridaen seg i dag? Den greier seg meget bra. Noen vil mene at eOne-Sixty ser litt gammel og utdatert ut med sitt utvendige batteri. Andre bryr seg ikke og blir belønnet med en forholdsvis lett og forholdsvis billig sykkel. Merida eOne-Sixty 800 er fortsatt en kvikk sykkel som fungerer utmerket over alt hvor jeg sykler, året rundt.

Spesifikasjoner

Pris: 45.997kr
frame eONE-SIXTY LITE frame size S, M, L, XL color SILK TITAN (BLACK)
fork Rock Shox Yari RC shock Rock Shox Super Deluxe R
brake front Shimano SLX
brake rear Shimano SLX
rotor front Shimano RT66
rotor rear Shimano RT64
headset FSA NO.57/55E
derailleur (r) Shimano XT M8000 Shadow+
shifter rear Shimano SLX 11
tire front Maxxis DHR II
tire rear Maxxis DHR II
hub front Joytech D791SB
hub rear Shimano Deore axle
drive unit Shimano E8000
battery Shimano E8010
display Shimano SC-E8000
Veid til 22,8kg inkl pedaler.

%d bloggers like this: