Det første man legger merke til når man sykler på Specialized Kenevo er hvor stille den går. Joda, man hører fortsatt motoren når man sykler. Men lyden er såpass lav at det er tvilsomt om noen andre hører den. Motoren lages av Brose og heter «1.3». Brose har vært på markedet i flere år, men dette er mitt første møte med motoren. Som alle andre elsykkel-motorer har den sin egen karakteristikk, og man må tilpasse sykkelteknikken til motoren. Når man begynner å tråkke så slår Brose 1.3 inn ganske forsiktig, man får ikke det skyvet som man får med f.eks Bosch Performance CX. Starter man å sykle midt i en motbakke må man som regel ha litt bevegelse i kranken før motoren slår inn. Shimano E8000 er raskere til å slå inn i disse situasjonene og dermed lettere å ta i gang med. Brose-motoren er ganske rask med å kutte kraften når man slutter å tråkke. På godt og vondt. Det føles naturlig, men tar man en ørliten pause med pedalene for å unngå å tråkke i en stein så mister man skyvet umiddelbart. Det er jo naturlig, men andre motorer kan holde kraften marginalt lenger, slik at man kan fortsette å tråkke uten å stoppe opp. Det er dette jeg mener med teknikk og at man må tilpasse seg motorens egenskaper. Hva som er best er i stor grad subjektivt og en vanesak.
Batteriet på 500Wh er integrert i underrøret, dette kan enkelt fjernes med en unbraco-nøkkel. Kenevo har inget display som viser fart, avstand osv. Betjening av assistansenivå gjøres med en liten bryter på styrets venstre side, batteriindikator og på-knapp sitter på venstre side av ramma. Jeg er vant til å ha et speedometer, men savnet det egentlig ikke. «Mission Control» må også nevnes. Dette er Specialized sin mobil-app med funksjoner som navigasjon, automatisk tilpassing av assistansenivå på en forhåndsdefinert tur, tur logging, med mer. Jeg brukte stort sett app’en til å justere assistansenivåene. Man kan justere de 3 forskjellige nivåene fra 0 til 100%. Dette synes jeg var en god løsning, bedre enn Shimano sin som kun byr på 3 forskjellige innstillinger for Trail og Boost.

Med 180mm demping fremme og bak er Specialized Kenevo en skikkelig grov stisykkel. Tradisjonelle stisykler med så mye dempervandring er gjerne laget med hovedfokus på nedoversykling, disse er ikke særlig egnet for flat sti og motbakker. Takket være både motor og rammegeometrien er Kenevo en mer allsidig sykkel. Joda, Kenevo veier 24,7kg med pedaler og er ikke veldig leken i lav fart. Men med sine ganske korte kjedestag på 443mm er det lett å løfte fremhjulet før man sykler utfor en kant f.eks. Samtidig er kjedestagene lange nok og seterøret (74,8*) bratt nok til at man kan sykle opp det meste av bakker. Jeg syklet greit opp den bratte slalombakken hvor Vardåsen Bike Park ligger, og sykkelen var minst like god på tur ned igjen. Når farten øker så forsvinner følelsen av en tung og grov sykkel. Kenevo kan enkelt kastes igjennom de doserte svingene som kommer tett på toppen av anlegget, og det føltes trygt å ta med seg farten inn i hoppene. Ute på stien opplever jeg igjen at sykkelen blir ganske leken og håndterlig når farten går opp. Den føles trygg og jeg kan fokusere blikket langt frem på stien og bare kjører rett over ganske grove steinpartier. Og de små kantene jeg vanligvis triller utfor på bakhjulet er nå blitt små hopp. På mine testrunder klatrer Kenevo like godt som de fleste andre sykler med kortere vandring. Det er på svingete sti og i lavere fart at jeg blir holdt tilbake av sykkelen. Men slik er det å sykle på en grov stisykkel.

Det er ikke bare rammens geometri som gjør dette til en så kapabel sykkel. Dempegaffelen er en Rockshox Lyric, dette er noe av det bedre på markedet, og 2019-utgaven har blitt enda bedre. Den er tar unna små ujevnheter godt og føles myk, samtidig som den er solid og kraftig og takler harde slag i grovt terreng. Demperen til bakhjulet er ikke noe dårligere. Den kommer fra Öhlins og er en såkalt coil shock, altså demper med stålfjær. Bakhjulet er om mulig enda mer følsom over små ujevnheter og tåler hardt kjør utfor uten å gå varm. Bremsene fra Sram er i samme klasse, de heter Code R og har 4 stempel i hver bremsekaliper. Dette er kraftige bremser som lett lar meg modulere bremsekraften. Hendelen er kanskje litt tyngre enn på Shimano sine groveste bremser. Jeg brukte litt ekstra tid på å justere avstand mellom bremsehendel og styre før jeg var fornøyd. Dekkene er Specialized Butcher 2,8″. Dette er fine dekk, men de er kanskje litt brede til sykling i anlegg. Specialized leverer også Kenevo med noe så uvanlig som en flaskeholder, en flaskeholder med et miniverktøy. En kjekk detalj som minimerer risikoen for å dra på tur uten verktøy.
En ting jeg ikke likte så godt var at jeg ikke fikk senket setet lavt nok. Testsykkelen var størrelse Large og hadde en justerbar setepinne med 125mm vandring. Det burde normalt gå greit for meg på 181cm. Men denne setepinnen har en mekanisme som vipper setet litt bakover i nederste posisjon. Denne mekanismen bygger litt i høyden og gjør at jeg ikke får setet riktig så lavt som jeg ønsker. Jeg ønsker heller ikke å gå ned til Medium ramme på denne sykkelen, ettersom disse rammene ikker er blant de lengste. Jeg vet at det finnes folk som liker denne setepinnen, så jeg skal ikke si at den er dårlig. Men om du vurderer denne sykkelen er det greit å være klar over at setepinnen er litt uvanlig.

Spesifikasjoner
180mm vandring fremme og bak, Brose motor, Specialized 2.8″ plussdekk, 11-delt Sram GX girsystem, 500Wh batteri, justerbar setepinne. Vekt 24,7kg med pedaler.
Pris 64.999kr
Konklusjon
Utviklingen på tradisjonelle stisykler har i flere år gått mot lengre rammer. De siste par årene har omtrent alle emtb fulgt denne trenden. Kenevo er som sagt ikke blant de aller lengste. Det høres kanskje negativt ut, men jeg synes Specialized har truffet godt med dette rammedesignet. Kenevo er en grov og trygg stisykkel som kan være overraskende leken.
Pluss
- Stillegående
- Fin coil-demper
Minus
- Komplisert setepinne
- Vekt