Gode nyheter! Den nye Specialized Tero X er ikke en sykkel proppfull av ny innovasjon til en grensesprengende pris. Nei, dette er en mye billigere sykkel som kun leveres med aluminiumsramme.
Se videoen under for å høre mine tanker, eller les videre under.
Activity serien
Du har kanskje hørt om Specialized Tero, en elektrisk halvdemper fra Specialized sin «Activity» serie. Det er en sykkel laget mer for transport enn for stisykling. Den nye fulldempede Tero X ser ut til å kombinere transport og stisykling mye bedre.
Tero X kommer med utstyret som forventes. Bagasjestativet bak tåler inntil 20 kg. Man kan også frakte inntil 10 kg fremme. Her finnes selvfølgelig skjermer, lys fremme, lys bak og plass til to flaskeholdere.

Single Pivot demping
Hva er den ene tingen man ikke ønsker på en sykkel som skal frakte tung last over lange avstander? Et komplisert bakhjulsoppheng med mange kulelager. Tero X har et enkelt design med ett svingpunkt, såkalt «single pivot», som takler høy udempet vekt på bakhjulet. Sykkelen har 120 mm vandring bak og 130 mm fremme.

Jeg ser ofte folk som bruker en fulldempet emtb til pendling. Og jeg skjønner hvorfor. Elsykler er dyre så man kjøper en sykkel til alt. Jeg tror Tero X er et godt alternativ for mange. Det enkle bakhjulsopphenget krever mye mindre og billigere vedlikehold enn de mer avanserte designene.

Stisykkel?
Man kan hevde at Tero X ikke er ideell for stisykling. Og joda, skjermer er ikke optimalt for rask og hard stisykling. Men alle sykler ikke slik. Sykkelen kommer med 2,35″ brede dekk, senkbar setepinne og 12-delt Sram Eagle girsystem. Framhjulet er 29″ og bakhjulet måler 27.5″. Dette ser ut som en fornuftig og interessant sykkel som takler pendling og lange turer på både vei og sti.

Fargeskjerm
Skjermen er ukjent for oss som kun ser på fulldempede stisykler. Her er det ingen skjerm integrert i ramme, den har flyttet til toppen av styret. Dette er en fargeskjerm som støtter Mission Control app’en. Her kan vi justere motorens assistanse eller låse motoren når sykkelen er parkert.

Specialized Turbo Tero 4.0
Innstegsmodellen koster 47.000 kroner. Det er fint å se at det satses på billigere elsykler og. Den har en nedjustert motor på 50 Nm som heter Specialized 2.0E. Batteriet er avtagbart og har 530 Wh kapasitet. Lyset fremme er på 500 lumen mens baklyset er på 11 lumen.
Specialized Turbo Tero 5.0
Hvis du vil sykle langt så bør du se på 5.0 modellen med et avtagbart 710 Wh batteri. Prisen er 57.000 kr. For disse kronene får man også en sterkere Specialized 2.0 70 Nm motor. Også fremlyset er kraftigere med sine 600 lumen. Baklyset er det samme på 11 lumen.
Specialized Turbo Tero 6.0
Vil du ha en best mulig sykkel på stien så bør du vurdere 6.0 modellen. Denne kommer med skikkelig demping Rockshox Lyric Select+ fremme og Deluxe Select+ bak. Her får man samme motor som på Specialized Levo, den 90 Nm sterke Specialized 2.2 motoren. Også her får man 710 Wh batteriet.
Mer lys har den også. Her har man 1000 lumen fjernlys og 600 lumen kjørelys. Baklyset på 11 lumen øker til 22 lumen ved oppbremsing.

Mine tanker
2023 blir forhåpentligvis året for litt rimeligere elsykler. Jeg tror Tero X er et interessant alternativ for mindre grov stisykling og for å dra på tur med bagasje. Dette er den eneste fulldempede elsykkelen som Specialized har godkjent for bruk med sykkelvogn.
