Prøvetur: 2022 Rossignol Mandate Shift Deore 11

Prøvetur: 2022 Rossignol Mandate Shift Deore 11

Vi har tatt en prøvetur på den nye Rossignol Mandate Shift Deore 11, en sykkel som Trye hadde til låns fra importøren. Rossignol har allerede laget elektriske terrengsykler en stund. De gamle modellene var designet av Felt, men den nye Mandate Shift-serien selges kun under Rossignol-navnet. Vi har laget en video av testen, her prater vi også kort om mulig nye motorer fra Shimano!

Pris og tilgjengelighet

Vi likte de gamle Rossignol-syklene. De var funksjonelle sykler til en god pris. Og prisen ser ut til å være en styrke for de nye modellene også. Syklene kan kjøpes fra Rossignol sin nettbutikk. Vi ser ingen norsk pris der enda, men i den italienske nettbutikken er prisen € 4.399. Også kommer det sikkert noe i tillegg, som f.eks frakt.

Geometri

Testsykkelen har en akselavstand på 1.255 mm, det er brukbart stort for en sykkel i størrelse Large. Kjedestaglengden på 450 mm ser bra ut. Dette er litt kortere enn 455-460 mm som man finner på mange av dagens elektriske stisykler med 29″ hjul. Styrevinkelen på 65* virker passe slak, og setevinkelen er overraskende bratt med sine 78*.

Utstyr

Denne relativt rimelige sykkelen kommer med demping som duger til stisykling. Gaffelen er en Rockshox 35 Gold RL med 150 mm vandring. Det finnes dempegafler som gir bedre kontroll og presisjon når farten er høy, men Gold RL er en solid gaffel som tåler litt fart på stien. Rockshox Deluxe Select+ er en god demper, den kontrollerer 145 mm vandring bak.

Mandate Shift kommer med 29″ hjul framme og bak. Framme sitter det et 2,6″ bredt Maxxis Minion DHF dekk, bak finnes et Maxxis Minion DHR ll 2,4 EXO+. Bremsene er Shimano M4120 med dobbel kaliper. Dette er for så vidt gode bremser, men vi liker ikke den lange bremsehendelen så godt. Vi foretrekker hendler som er designet for en-finger bremsing. Resten av fingrene trenger vi til å holde fast i styret, særlig under våte forhold.

Motoren er en Shimano E7000, mens batteriet har 504 Wh kapasitet. Rossignol sparer altså litt penger på å velge en litt svakere motor på 60Nm, i tillegg sparer de litt vekt med et mindre batteri. Og det er helt greit, man velger en av de dyrere modellene om man ønsker å betale for mer kraft og rekkevidde.



På vei opp

Turen begynner med en ganske lang klatring, og vi blir straks minnet på hvor god E7000 motoren på 60Nm faktisk er. Vi har også med en 2021 Rocky Mountain Altitude Powerplay på turen. Denne har en kraftig motor som er oppgitt til over 100 Nm, men det er likevel Rossignol’en som drar i fra opp bakkene. Rocky Mountain motoren er kraftig, men rytteren må tråkke ganske hardt for å få maks kraft, og det orker vi ikke i denne lange bakken. Det er motsatt med E7000 motoren, jeg tråkker rolig og motoren gir likevel god hjelp. Men prøver jeg å tråkke hardere så merker jeg at motoren ikke har mer å gi.

Og Mandate Shift trives i motbakkene. Den bratte setevinkelen bidrar til at rytterens tyngdepunkt skyves fremover i motbakkene. Dermed slipper man å jobbe for at sykkelen ikke skal tippe bakover.

2022 Rossignol Mandate Shift Deore 11

Vel oppe

Når vi tråkker til på flatene så gir den bratte setevinkelen en effektiv sittestilling. Bakhjulsopphenget gir også en følelse av god tråkkeffektivitet, på tross av 145 mm dempervandring bak. Rossignol har valgt en demper med litt kort slaglengde. Kanskje er dette grunnen til at Mandate Shift føles responsiv både over hopp og når vi tråkker.

Vi har syklet flere fulldempede sykler med 150-160 mm dempervandring. Mange av disse oppleves store, stødige og litt trege å manøvrere. Rossignol’en har marginalt kortere vandring bak, men den føles litt annerledes. Sykkelen er kvikkere og mer inspirerende gjennom svingene på de flate skogsstiene. Dette oppleves som en sykkel med mellomlang dempervandring, på tross av at vandringen egentlig er ganske lang.

Går det nedover med Rossignol Mandate Shift?

Dermed blir turens avslutning mest spennende. Kan Mandate Shift være like god nedover som de fleste andre 29er syklene vi har testet, eller blir vi litt utrygge på den? Vi kjører samme veien tilbake, og den lange motbakken har blitt til en skikkelig kul utforkjøring! Vi slipper opp bremsene og får god fart nedover. Det er morsomt, selvfølgelig. Og denne relativt kvikke sykkelen er stabil og trygg nok i massevis.

Konklusjon

I disse dager, hvor alt blir dyrere, er det forfriskende å se en relativt rimelig sykkel. Nå gjenstår det selvsagt å se hva den endelige prisen blir i Norge, når sykkelen en gang kan leveres. Rossignol Mandate Shift Deore 11 er uansett en god sykkel. Den skiller seg litt ut fra mange av dagens 29″ emtb’er, på en positiv måte.



Sykkeltester Tester