Produkttester Tester

Kindernay VII internt gir – introduksjon og prøvetur

Det innvendige giret Kindernay VII ble lansert tidligere i år. Nå har vi endelig fått se og prøve giret. Se gjerne vår video-rapport, eller les videre under.

Billigere

Vi har tidligere testet Kindernay XIV, et innvendig girsystem med 14 gir. Nye Kindernay VII er 3.000 kr billigere og koster 11.990 kr. Prisen inkluderer girnav med tannhjul, girskifter og momentarm. “SWAP cage” følger også med. Dette er et hus til girnavet, bakhjul bygges på dette nav-huset. Skal giret monteres på en fulldempet sykkel så trenger man også en kjedestrammer.

Selv om Kindernay VII er litt billigere, så er det fortsatt snakk om endel penger. Sammenlignet med et utvendig girsystem kan Kindernay likevel være billigere på sikt. Kjede og kassett for et 12-delt utvendig gir kan koste rundt 1.500 kr. Og en ivrig syklist må regne med å bytte kjede flere ganger hver sesong. Kindernay kan bruke et billigere og mye mer slitesterkt 8-delt kjede. En annen fordel er at risikoen for havari reduseres, man har ingen girarm som kan hekte seg opp i hindringer på stien.

Lettere

Det nye 7-delte navet er et par hundre gram lettere enn Kindernay XIV med 14 gir. Samtidig øker vekten på utvendige gir. Kindernay VII veier ca 1.900 gram, inkludert skifter, momentarm, nav-hus og kjedestrammer. Til sammenligning veier det nye elsykkel-spesifikke Shimano XT M8130 girsystemet ca 1.700 gram, inkludert nav med stål-boss. Det skiller altså rundt 200 gram, vektforskjellen begynner å bli neglisjerbar.

Kjedestrammeren stikker lite ut og er mye mindre utsatt for skade enn en girarm

Stort girspenn

Kindernay VII har et spenn mellom letteste og tyngste gir på 428%. Så hva betyr det? En kassett med 10 tenner på minste tannhjul og 43 tenner på største har et spenn på 430%. Her er spennet for et utvalg av eksisterende girsystem.

  • 10-delt 11-42t – 382%
  • 11-delt 11-46t – 418%
  • 12-delt 10-50t – 500%
  • Kindernay XIV – 543%

Kidernay VII har girspenn tilsvarende en 11-47t kassett. Her er det kun snakk om forskjellen mellom tyngste og letteste gir. Det nye Kindernay-giret kan kanskje tilsvare 10-43t også, eller 12-51t. Størrelsen på krankdrev og tannhjulet bak vil avgjøre dette, vi har ikke regnet på hvilke kombinasjoner som er mulige.

Kindernay  for reimdrift
Kindernay girene kan også brukes med reimdrift, for de som ikke ønsker kjede.

Første prøvetur

Vi var veldig spent på å teste den nye “Onesie” girskifteren, og den innfridde virkelig. Følelsen ved skifting var kontant med et definert klikk. Det kunne minne litt om følelsen av å gire med et dyrere Sram-gir. Det var aldri noe tvil om når man hadde fullført girskiftet, og på tross av iherdige forsøk greide vi ikke å feilgire.

Den nye Kindernay Onsie skifteren

Videre var vi spent på om 7 gir er nok, Shimano har 11 gir på sitt girsystem med samme girspenn. Det er 6 klikk på girskifteren mellom tyngste og letteste gir, og vi ble stadig litt overrasket over at vi allerede hadde giret nådd det letteste eller tyngste giret. Vi får snart en emtb med Kindernay VII for en lenger test, så da vil vi kunne si mer om dette. Men vi opplevde det ikke problematisk med de store sprangene mellom hvert gir. For noen vil dette antakelig være et spørsmål om tilvenning og preferanser.

Kindernay VII på prøvetur

Vårt førsteinntrykk er positivt. Giret føles solid og presist. Det tåler å gire under endel belastning og man kan gire flere gir i slengen. Muligheten til å gire mens man står stille kan være veldig kjærkommen, og vanedannende!

%d bloggers like this: