Sykkeltester Tester

Hurtigtest: 2020 Rossignol E-Track Trail

De relativt korte kjedestagene på 445mm er et godt kompromiss som ivaretar klatreegenskapene ganske bra.

Trye inviterte oss til Mjøndalen for å prøvesykle Rossignol E-Track Trail. Trye er en bedrift som driver utleie av elektriske terrengsykler i Oslo og Mjøndalen.

Tilpassing

Vi ender ofte opp med å teste sykler i størrelse Medium, slik ble det også denne gangen. Selv om jeg er 181cm høy og Fredrik er enda noen cm høyere så trives vi ofte på denne størrelsen. Men det ble litt utfordrende å tilpasse E-Track Trail til oss. Det er en bøy ganske høyt oppe på seterøret som begrenser hvor lang setepinne det er plass til i ramma. Sykkelen hadde derfor en litt kort justerbar setepinne med kun 100mm vandring. Resultatet ble at vi ikke fikk satt setet høyt nok fordi vi ble begrenset at pinnens minimum innstikk. Dette er ikke en stor greie, men det er greit å være klar over begrensingen. De aller fleste på vår høyde vil nok velge størrelse Large som har 125mm setepinne, og da er ikke dette et problem.

Utstyr

Rossignol E-Track Trail er utstyrt med de gode og kraftige Shimano MT520 bremsene med fire stempel. Girsystemet er forrige generasjon Shimano SLX med 11 gir og 11-46t kassett. Dette er et helt fint girsystem som gir god tilgang på både lette og tunge gir. Dempingen er fra Rockshox, 150mm fremme og 140mm bak. Deluxe R er en god demper. Den mangler en bryter for avstiving og det betyr ingen ting for meg. Jeg sykler uansett alltid med demperen i åpen innstilling. Gaffelen er den nye grove innstegsmodellen, 35 Gold RL. Dette er ikke den aller mest kapable gaffelen, men den er solid og et godt valg i denne prisklassen.

2020 Rossignol E-Track Trail

Maxxis dekkene er av den litt billigere 2C gummiblandingen, Minion DHF fremme og Highroller ll bak. Gode dekk på tørt føre, men jeg ville byttet til mykere gummi fremme på våte stier. Dimensjonen er 27.5×2.8″. Dette var tidligere standard størrelse for en emtb. Men nå er den i ferd med å bli en gammeldags dekk-dimensjon, i alle fall på de mer aggressive stisyklene. Man kan kanskje si at også det integrerte batteriet på 504Wh er litt gammeldags. Shimano BT8020 er et ganske stort batteri og syklene som bruker dette får ganske kraftige underrør. Shimano lanserte et mer kompakt og slankere 504Wh batteri for 2020. Syklene som bruker det nye batteriet, får et slankere underrør. Jeg synes imidlertid det er fint at Rossignol fortsetter å bruke det gamle batteriet, det sparer kostnader. Batteriet er koblet til Shimano sin kraftigste emtb-motor, E8000. Se en test av motoren her.

På stien

E-Track Trail har ikke rammegeometrien til en ekstrem klatrer. Men de relativt korte kjedestagene på 445mm er et godt kompromiss som ivaretar klatreegenskapene ganske bra. Vi sykler greit opp de bratte kneikene på testløypa og er godt fornøyd med sykkelens egenskaper. I det øvrige terrenget kommer kjedestaglengden til sin rett. E-Track Trail er en kvikk sykkel på de svingete stiene. Sykler med innvendig batteri kan ofte bli tunge, men vekta på sykkelen er ikke ille. Vi veier den til 23,9kg uten pedaler. Og sykkelen føles ganske lett der vi tråkker i vei på flatene.

I utforkjøringene imponerer sykkelen igjen. Vi regner oss frem til at krankhushøyden er rett under 340mm. Kombinert med den slakke styrevinkelen på 65,25* er dette en kapabel sykkel nedover og den er stødig i svingene. Sykkelen er såpass lett og kvikk at vi leker oss, vi svinger rundt og leter etter utfordringer på stien.

2020 Rossignol E-Track Trail

Konklusjon

E-Track Trail er den dyreste modellen i serien. Det betyr ikke at det er en dyr sykkel. 45.000 kroner er en god pris for en kapabel stisykkel, særlig nå som kronekursen har falt mye. Flere av konkurrentene i denne prisklassen har utvendige batteri, sammenlignet med disse er E-Track Trail en pen sykkel. Men mest av alt er den en god sykkel med god geometri. Rossignol E-Track Trail er en kvikk og relativt lett sykkel, den noe av det beste vi har prøvd i denne prisklassen.

Spesifikasjoner

Pris: 45.000kr
Vekt: 23,9kg uten pedaler

Crank: Shimano E8000 aluminum crank arms S/L 170mm, XL-175
Shifters: Shimano SLX M7000 11-speed
Freewheel: Shimano SLX 11-46 11 speed
Derailleur: Shimano SLX M7000 11-speed Shadow Plus

Frame: E-Track Fulll suspension, 140mm travel, integrated battery, Boost 12 / 148mm
Fork: RockShox 35 Gold 150mm travel, boost
Shock: Rock Shox Deluxe R, DEBONAIR, 185X52.5 Trunnion mount

Brake: Shimano MT520 hydraulic w/203mm rotor
Brake levers: Shimano MT500
Seat post: KS RAGE 75mm (S); 100mm (M); 125mm (L/XL), Ø30.9mm
Handlebar: Alloy 780mm; 31.8mm; 25mm rise x 9° back sweep
Stem: 35mm; Ø31.10

Wheels: E-Double wall, tubeless ready, 27.5x35mm inner width
Tyres: Maxxis Minion DHF Dual front, Maxxis High Roller 2 Dual rear, 27.5×2.8

Battery: Shimano E8020 504Wh integrated battery pack
Motor: Shimano E8000; 250W; 25KMH


%d bloggers like this: