Endelig er Whyte E-Lyte her. Denne sykkelen ble vist frem under årets Eurobike-festival, så vi visste at den ville komme med Bosch Performance SX-motoren. Se meg prate om sykkelen i denne videoen eller les videre.
Tre versjoner av E-Lyte
Det er flere år siden Whyte startet arbeidet med sin nye lettvekts-emtb, en såkalt «Super Light»-sykkel. Målet var å lage en sykkel på 16 kg eller rett under. Men de fant fort ut at det ikke ble riktig. De ønsket ikke å velge spinkle gafler, enda spinklere dekk, svake bremser og setepinner med lite til ingen vandring.

Whyte E-Lyte 140 Works – £10.999 (venter på norske priser)
Jeg synes likevel at Whyte har lykkes. 16,4 kg er nær nok og det kvalifiserer til navnelappen «Super Light». E-Lyte 140 Works har selvsagt lette komponenter, men de er ikke tullete lette. Sykkelen får den lettere SL-versjonen av Sram XX AXS Transmission girsystemet, en Fox 34 Factory gaffel og 800 g tunge Goodyear Escape dekk. 140 Works får 140 mm dempervandring fremme og 135 mm bak samt 29″ hjul. Dette ser ut som en ganske kapabel stisykkel og Whyte forteller at den er laget for XC og stisykling.



Whyte E-Lyte 150 Works – £9.999 (venter på norske priser)
Om du foretrekker en enduro-type sykkel så vil du nok være mest interessert i en av modellene med 150 mm vandring på gaffelen. Whyte oppgir at 150 Works veier 19,2 kg, nesten 3 kg mer enn toppmodellen. Dette er en normal vekt for en mer kapabel utgave av de lette og milde emtb’ene. Og 150 Works er en godt utstyrt sykkel.
150 Works har fått grovere Maxxis EXO+ 29″ dekk. Også denne modellen får Sram AXS Transmission trådløs giring, her i form av X0-modellen. Dempingen håndteres av en grovere Fox 36-gaffel og Fox Float X demper, begge i Factory-utgave. Denne enduro-inspirerte sykkelen har 150 mm gaffel og 142 mm vandring bak.



Whyte E-Lyte 150 RSX – £7.999 (venter på norske priser)
En RSX-modell befinner seg som regel midt i Whyte sin modellserie. Men for E-Lyte er dette innstegsmodellen. Det betyr ikke at det er en billig og dårlig utstyrt sykkel. Jeg synes dette er den mest interessante modellen. Den leveres fortsatt med gode demperenheter og med sine 18.9 kg er den litt lettere enn 150 Works.
150 mm vandring fremme og 142 mm bak håndteres av en Rockshox Lyric gaffel og en Rockshox Deluxe demper. Begge tilhører den gode Select+ serien. Whyte holder seg til trådløs Sram AXS T-type giring, denne gangen er det GX-versjonen.



Alternativ kabelføring
Hvem liker ikke en pen og ryddig cockpit hvor kablene føres inn i ramma gjennom styrelageret? Det viser seg at flere ikke liker dette, det kompliserer vedlikehold. Denne rammen er også designet for at kablene kan føres på den «gamle måten», utenfor styrelageret. Og mens jeg snakker om kabler, det er plass til å føre girwire til bakgiret også. Det betyr at sykkelen kan utstyres med mekanisk gir. Så, hvem vet? Kanskje bringer fremtiden billigere versjoner med mekanisk girsystem?


Geomtri
E-Lyte 140 og 150 bruker samme ramme, men de er satt opp forskjellig. 140-modellen har et høyere krankhus og dermed en brattere setevinkel. Krankhuset er lavere på 150-utgavene, men 342 mm er ikke ekstremt lavt. Whyte har laget lavere sykler enn dette.
styrevinkelen på 64,6* er slak for en lettvekts-sykkel med 150 mm gaffel. Og den kan bli enda slakkere med Whyte sin justerbare geometri. «Shape.it Link V2» er navnet på innretningen som lar oss senke styrevinkelen til 64*, krankhushøyden blir da lave 334 mm.

Bosch Performance SX motor
Den lette og sterke Performance SX-motoren ble lansert i sommer, og jeg fikk teste motoren. Med sine 2 kg og 55 Nm, minner den mye om andre lettvekts-motorer. Men den skiller seg ut med en høy maksimal effekt. Motoren leverer godt moment ved tråkkfrekvenser over 100 rpm, det resulterer i en overraskende høy spiss-effekt på 600 W.



Ingen forventet at en lettvektsmotor kunne konkurrere med de sterkere og tyngre 85 Nm+ motorene. Men Performance SX er konkurransedyktig ved høy tråkkfrekvens. Og samtidig tilbyr den bra hjelp ved lavere tråkkfrekvenser. Bra hjelp til en lettvektsmotor å være. Se min test av motoren for mer detaljer.
400Wh + 250 Wh batteri
The 400 Wh store batteriet er fastmontert i underrøret. Men rekkeviddeforlengeren med 250 Wh kapasitet er selvfølgelig avtakbart. Dette lille batteriet kjøpes separat. Feste for rekkeviddeforlengeren sitter nederst på rammens underrør, noe som er bra for sykkelens tyngdepunkt. Og om du fjerner batteriet og erstatter det med den medfølgende flaskeholderen får du plass til en 0,75 l flaske. Om du ikke vil ofre rekkevidde for drikke så er det også plass til en 0,4 l flaske øverst på rammens underrør.



Mine tanker
Endelig kommer Bosch Performance SX-motoren på flere lette elektriske stisykler. Det engelske merket Whyte er over snittet opptatt av at syklene skal være holdbare og beskyttet mot vann og gjørme. Det er en fordel også her i Norge. Og geometrien ser riktig ut. Jeg liker litt lavere krankhus og jeg ser frem til å teste denne sykkelen i laveste innstilling.
Er dette min drømmesykkel? Det er godt mulig ja. Men min lommebok er dimensjonert for sykler med mekanisk girsystem. Kommer det kanskje en E-Lyte RS med Shimano SLX nivå på girsystem og bremser? Den er ikke planlagt, men hvem vet hva fremtiden bringer…


