Da Sram nylig lanserte sin nye motor, så vi flere bilder av en Transition-sykkel. Hva vi så var den nye Transition Repeater Powertrain. Repeater er ikke et nytt navn hos Transition. Dette er en eksiterende modell med Shimano EP8 motor og et 630 Wh batteri. Men mye er endret på den nye 2024-modellen med Sram Powertrain motor. Og vi vet ikke om den gamle Repeater’en vil leve videre i 2024.


Ny Sram-motor og batteri
Den nye motoren på 90 Nm kalles Sram AXS Powertrain. Og Transition benytter seg selvsagt av alt systemet tilbyr. De to nye Transition Repeater modellene er utstyrt med elektronisk Sram AXS Transmission girsystem. Det betyr at man får Auto Shift, Srams nye automatgir som du kan velge om du vil aktivere eller ikke.
Transition valgte det store 720 Wh batteriet på den nye modellen. Dette batteriet kan enkelt tas fjernes fra ramma ved å skru ut en bolt og dra batteriet ned og ut.



Den nye Repeater
Første generasjon Repeater hadde 160 mm dempervandring og 29″ hjul. Den hadde en styrevinkel på 64* og en bratt setevinkel som varierte mellom 77,1 og 78.4*, avhengig av rammestørrelse.

Den nye Transition Powertrain er et knepp grovere og mer enduro-inspirert. Vi får fortsatt 29″ hjul og karbonramme. Men dempervandringen er økt til 170 mm, og styrevinkelen er redusert til 63.5*. kjedestaglengden forblir uendret på 455 mm. setevinkelen er omtrent en halv grad brattere og akselavstanden er rundt 10 mm lenger. En akselavstand på 1.280 mm for størrelse Large er ganske så langt, dette ser virkelig ut som en grov og kapabel sykkel.
LIFETIME WARRANTY
We believe your bike should last longer than you.
Det er hva Transition skriver i pressemeldingen. De spesifiserer ikke hvilke komponenter som er dekket av garantien, men jeg regner med det står ett eller annet sted. Det hadde vært rått å ha livstidsgaranti på motor og batteri, men det er ikke særlig realistisk. Det er vanligvis bare rammen som dekkes av en slik garanti.


2024 Transition Repeater Powertrain modeller og spesifikasjoner
Den nye sykkelen kommer i to utstyrsnivå, Transition Repeater X0 AXS Powertrain og Repeater GX AXS Powertrain. En sykkel med et nytt motorsystem som integreres med det elektroniske Sram AXS Transmission girsystemet, det høres ikke billig ut. Disse to modellene koster i skrivende stund 152.999 kr og 134.999 kr for GX-modellen.


Mine tanker
Jeg kan bare spekulere ettersom jeg hverken har sett eller syklet Repater Powertrain. Jeg forventer at dette er en kapabel maskin med gode kjøreegenskaper. Yannick Pontal har tross alt kjørt sykkelen hele denne World Enduro sesongen. Og Transition er kjent for å lage gode sykler.
Det er kanskje noen modeller som overlapper litt i Repeater modell-serien nå. Vi har fra før tre Shimano-varianter med Sram X0, GX og NX girsystem, også kommer det to med Sram motor og X0 og GX AXS girsystem. Kanskje forsvinner noen av Shimano-varientene for 2024, om ikke alle? Jeg synes det virker å i alle fall beholde Repeater NX, slik at Transition har en modell med bare en femsifret prislapp.



