Test av 2023 Unno Boös Race (Unno Mith)

Test av 2023 Unno Boös Race (Unno Mith)

Jeg syklet terrengsykkel i mange år før de elektriske terrengsyklene dukket opp, og jeg trodde jeg hadde god oversikt over de forskjellige merkene. Men Unno hadde jeg ikke fått med meg. Hva er Unno Boös Race da? Er det enda en elsykkel fra en produsent uten erfaring med sykler? Vel, nei! Jeg kunne nesten ikke tatt mer feil. Den tidligere utforsyklisten Cesar Rojo med selskapet Cero Design står bak Unno. De er nærmest oppfinnerne av moderne stisykkel-geometri, det noen av oss liker å kalle “lav, lang og slakk”. Som for eksempel Mondraker sin “Forward Geometry”.

Unno har nå endret navn på sykkelen til “Unno Mith”, les forklaringen her.

Se vår video av testen, eller les videre under.

Demping

Cero Design er også gode på demperdesign, de har blant annet designet for Intense. Og de viser virkelig hva de kan med Unno Boös Race. Bakhjulsopphenget er pent med et strømlinjeformet utseende. Dette “flytende svingpunkt” designet (Virtual Pivot Point) har vippearmen skjult inni ramma. Og Fox X2 Factory demperen er for det meste skjult inne i seterøret. Dette er riktignok litt upraktisk, det er knotete å komme til ventil og justeringshjula.

På grunn av plasseringen er Fox X2 Factory demperen er litt knotete å justere.

Med en 170mm Fox 38 Factory gaffel forventet jeg god demperytelse fremme. Men det er bakenden med 160mm vandring som virkelig skiller seg ut under bruk. Unno understreker at man bør kjøre sykkelen med endel “sag” bak. Jeg begynte med ca 30%, noe som ikke er veldig mye. Og dette fungerte skikkelig godt. Sykkelen er så behersket og rolig når det går fort over slagete terreng. Her var det bare å stå i mot i svingene, sykkelen sørget for å jevne ut underlaget.

2023 Unno Mith Race
2023 Unno Boös Race

Så reduserte jeg til rett over 35% “dempersig” (sag). Og dette var merkbart bedre. Jeg har alltid vært glad i lav krankhushøyde, og krankhuset sitter nå merkbart lavere over bakken. Jeg slo riktignok pedalene i bakken et par ganger før jeg hadde tilpasset meg. Det føltes likevel ikke som jeg satt for dypt i vandringen. Jeg kan kjøre med lite kompresjon og returdemping, så det er fortsatt et fint fraspark om jeg prøver å hoppe. Bakhjulet følger underlaget veldig godt når jeg slipper opp bremsene i utforkjøringene. Dette er virkelig stødig og ujevnhetene viskes nærmest bort. Det grove Maxxis DHR II bakdekket med “DoubleDown” sidevegger bidrar til denne følelsen.

2023 Unno Boös Race

Geometri

Unno har tidligere laget sykler i kun en størrelse, nå lager de sykler i hele 3 forskjellige størrelser. Jeg sykler en størrelse S2, noe som tilsvarer Large. Den 1.265mm lange Akselavstanden oppnås med 450mm lange kjedestag, 470mm reach og 64* Styrevinkel. Setevinkelen er selvfølgelig bratt med sine 77*. Geometritabellen indikerer en god sykkel i utforkjøringene, men den er ikke av de mest ekstreme.

Unno Boös geometri

Resten av utstyret

Unno Boös Race er den billigste av to annonserte modeller. Den er priset til 109.900 kr. Det er langt fra billig, men ikke så ille som jeg fryktet. Vi har hatt en kraftig prisvekst de siste årene, og det sies at 2023-syklene blir enda dyrere. Sammenlignet med konkurrentene er faktisk prisen er overraskende god. Her får man Fox Factory demping og setepinne og trådløst Sram GX AXS 12-delt girsystem. Det trådløse GX-giret er alt jeg kan ønske meg av et girsystem. Det girer raskt, mykt og presist.

Unno Mith Race har trådløst Sram GX AXS girsystem.
Sram GX AXS girsystem. Legg også merke til klossen ved ventilen helt til venstre, dette er Unnos hjulmagnet.

Denne sykkelen, som veier 23,1kg, kommer med Crank Brothers Synthesis hjulsett i aluminium. Den har blandede hjulstørrelser. Fremme sitter et Maxxis Assegai 29×2,5″ 3C EXO+ dekk, bak har vi Maxxis Minion DHR ll 27,5×2,4″ 3C DD. Stemmet, som sitter integrert i karbonstyret, ser ut til å være rekordkort, ca 15mm. Men neida. Midtseksjonen av styret er trukket tilbake, så stemmet ser kort ut, men den effektive stemlengden er 40mm.

Deux integrert styre og stem
Karbonstyret med integrert stem kommer fra Deux, Unnos eget merke.

Bosch Smart System 750

Så, hvordan lager man en emtb med gode kjøreegenskaper? Unno mener løsningen er å velge det største og tyngste batteriet fra Bosch. Det er kanskje ikke en innovativ og genial løsning, men de bestemte seg for å skru batteriet fast i ramma. Flere produsenter gjør dette for 2023. Det er vanskelig å få plass i ramma til det lange batteriet, og enda vanskeligere å få plass til batterifester med kontakt og låssylinder. De frigjør verdifull plass ved å velge bort batterifestene og heller skru batteriet fast. I tillegg sparer de endel vekt. Batterifestene veier noen hundre gram. Og de sparer enda mer ved at de slipper å lage et stort hull i ramma, et hull som må forsterkes med ekstra materiale.

Bosch Performance CX motor
Bosch Performance CX motor

Med sin Bosch Performance CX motor er Unno Boös det jeg kaller en full-kraft emtb. Det nye Bosch Smart System’et lar oss justere motorassistansen. Boost moduset kan justeres fra -5 til +5, og motoren gir mye kraft i +5. Eco moduset kan også justeres, men ikke Tour og EMTB nivåene.


    


Unno Boös Race på stien

Jeg har allerede sagt mye om utforkjøringene. Men hvordan fungerer sykkelen på andre stier? De 450mm Kjedestagene er hverken korte eller lange. Men sammen med den 77* bratte Setevinkelen er de lange nok til at Unno Boös klatrer godt. Sykkelen har god balanse i klatringene. Og sammen med den sterke motoren kommer vi, ikke overraskende, enkelt opp alle våre faste testbakker.

Jeg var mer spent på hvordan sykkelen føles i flatere terreng. Med sine 23,1kg er den rundt 4kg tyngre enn en typisk lettvekts emtb. Men den er også nærmere 3kg lettere enn mange av dagens full-kraft sykler, og det merkes. Boös er overraskende enkel å slenge rundt på stien i lavere fart. Styreresponsen er kvikk, og det er enkelt å legge sykkelen fra side til side gjennom tette svinger. Dette er en av de mer inspirerende full-kraft syklene jeg har testet. Og det er ganske overraskende! Dette er tross alt en sykkel med 170mm vandring og stort batteri.

2023 Unno Boös Race
2023 Unno Boös Race

Konklusjon

Dette kunne vært en sykkel fra en produsent av sportsbiler, som prøver seg i sykkelbransjen. Men, nei. Det er en sykkel produsert av folk med lang fartstid i sykkelbransjen. Her viser Unno hvordan man kan kombinere et kult, nærmest avantgarde-aktig design med topp ytelser. Joda, det medfører noen små kompromiss, men totalt sett synes jeg dette er meget vellykket. Unno Boös Race er rolig og behersket på stien som få andre. Samtidig er den blant de mer inspirerende og morsomme syklene, også i mindre krevende terreng.


    


Sykkeltester Tester