Shimano Linkglide for elsykkel – førsteinntrykk

Shimano Linkglide for elsykkel – førsteinntrykk

For litt over et år siden introduserte Shimano det nye Linkglide girsystemet. Shimano fortalte at giret kunne bestilles allerede da, men det er først nå vi har sett at giret finnes. Se vår video av testen, eller les videre under.

2 versjoner

Shimano sier at Linkglide giret er mer solid og at det girer mer konsistent enn deres andre girsystem. Testsykkelen er en 2022 Merida eOne-Sixty 975. Denne leveres med Shimano M8130, altså Linkglide XT. Dette er et 11-delt gir med 11-50t kassett. Det finnes også en billigere 10-delt M5130 Deore-versjon med 11-43t kassett.

Linkglide XT kassetten

I motsetning til Shimano sine 12-delte kassetter, kommer Linkglide-kassettene med 11 tenner på minste drev. Dermed er kassettene tilpasset det vanlige HG-bosset. Testsykkelen hadde selvfølgelig et stål-boss, det er en god idé på en elsykkel.

Shimano CS-LG600
Linkglide XT kassetten heter CS-LG600. Den har 8 drev montert sammen, samt 3 løse drev.

Vi hadde hørt at Linkglide XT-kassetten var tung, så vi veide den. 784 g sa vekta, nærmere 200 g tyngre enn de 12-delte Shimano-kassettene. Det er mye, men slik må det vel bli.

Shimano Linkglide XT

Linkglide XT kjede

Dermed forventet vi at kjedet også er tungt. Men vekten viste 264 g, kun 6 gram mer enn de 12-delte Deore, SLX og XT kjedene. Alle kjedene var kuttet til samme lengde. Betyr det at Linkglide-kjedet ikke er særlig holdbart? Det gjenstår å se. Vi rakk kun noen få turer, så vi vet ikke.

Når vi holdt kjedet kjente vi at det føles fleksibelt og «løst». Det tillot en del sideveis fleks. Vi er vant til at et dyrt kjede har lite fleks. Det vitner om høy kvalitet og presisjon i produksjonen. Men fleks gir mening på dette kjedet. Sideveis fleks kan i teorien redusere risikoen for kjedebrudd når man girer under belastning.

Sykling med Linkglide XT

Giring under belastning er ikke noe nytt. Dette fungerer bra med de 12-delte Shimano girsystemene. Men giret må være riktig justert for at girskiftet skal være mykt. Jeg synes jeg finjusterer vaierspennet ganske ofte på disse girene.

Jeg justerte vaierspennet ofte på Linkglide XT og, men det må man forvente på en helt ny sykkel. Slangen til girvaieren og dens endekopper må sette seg før spennet i girvaieren holder seg. Jeg tror dette ble bedre på den tredje turen. Og jeg tror Linkglide XT giret holder seg riktig justert lenger enn Shimano sine 12-delte gir. Men vi trenger mer tid med giret før vi kan si noe sikkert.

Også Linkglide XT må være perfekt justert for å gi myke girskift. Vrir man tønna på girskifteren kun ett klikk så endres vaierspennet og giringa blir merkbart dårligere. Da er jeg mer nervøs for å gire under hard belastning. Vi er egentlig ikke vant til å sykle slik, men med et riktig justert Linkglide XT så føles det trygt. Hvorvidt giret tåler belastningen over tid gjenstår å se.

Shimano XT M8130 girskifter

Shimano XT M8130 girhendelen oppleves veldig lik Deore og SLX skifterne fra det 12-delte systemet. Den kan gire flere lettere gir i en bevegelse, men den skifter kun ett gir når man vil ha tyngre gir.

Konklusjon

Vi er glade for at det lanseres mer solide girsystem for elsykler. I verste fall kan man slite ut et 12-delt kjede etter noen få hundre kilometer. Vi forventer at Linkglide-kjedene holder mye lenger. XT M8130 Linkglide girer godt. Det er befriende å i større grad kunne gire når man vil, ikke kun når terrenget tillater det.



Produkttester Tester