2020 Cannondale Habit Neo 2 test

2020 Cannondale Habit Neo 2 test

Cannondale Habit Neo 2 er en fulldempet stisykkel med 130mm demper-vandring bak og 140mm fremme. Den veier 23,65kg uten pedaler. Mange av dagens elektriske terrengsykler, inkludert Cannondale Moterra Neo, har rundt 150 til 160mm vandring. Hvorfor skal man velge en sykkel med mindre vandring?

Geometri

Cannondale Habit Neo rammegeometri

Cannondale Habit Neo ligner på de grovere syklene med mer vandring. Kjedestaglengden på 455mm er et vanlig mål på en fulldempet emtb med 29″ hjul. En akselavstand på 1234mm er innenfor normalen for en sykkel i størrelse Large. Styrevinkelen på 66,5* er for så vidt slakk, men den er et lite hakk brattere enn det man finner på de grovere syklene. Maxxis Rekon i størrelse 29×2,6″ er lette dekk med mindre grep enn det vi er vant til å sykle på. Så det er flere tegn på at Habit Neo er tiltenkt et annet bruksområde enn syklene med mer vandring.

Komponenter

Stans Flow felg og Maxxis Reekon dekk

Utstyret for øvrig er i hovedsak bra. Sykkelen har et fint hjulsett med Stans Flow felger. Girsystemet er Sram sitt 12-delte NX Eagle med 11-50t kassett. Bortsett fra bakgiret, som er Sram GX. Dette er et funksjonelt girsystem som girer ganske godt under belastning. Habit Neo har en såkalt senkepinne, altså en setepinne som kan heves og senkes. Den har 125mm vandring i størrelse M, og 150mm i størrelse L. Gaffelen er en Rockshox 35 Gold RL. Dette er en relativt billig gaffel som er mye brukt på de rimeligere stisyklene. Det er en stiv og solid gaffel, men den har sine begrensninger. Vi ender opp med å kjøre med lavest mulig lufttrykk, og da trives vi greit. Demperen er en Rockshox Deluxe Select+, vi liker den godt.

Stor 22mm bremseskive fra Magura
Rockshox 35 Gold RL og Magura-bremser med 220mm skive.

Bremsene er gode, men det tok litt tid å bli vant til dem. På Cannondale sine nettsider står det at bremsene heter Magura MT5. Det antar jeg er feil, for det står Magura MT Trail Sport på bremsene. Trail Sport er en blanding av Magura-bremser, og det er vel nevnte MT5 fremme. Dette er en kraftig brems med 4 stempel. Og når den kombineres med den nye store 220mm bremseskiven så blir bremsekraften veldig bra. Selv om bremsene er enkle å modulere, hendte det at vi låste framhjulet på de første turene. Vi måtte legge litt mindre kraft i oppbremsingen enn vi er vant til. Vi legger skylden på Maxxis Rekon dekket, det griper ikke så godt som vi skulle ønske. Bakbremsen er en mindre kraftig brems med 2 stempel og 203mm bremseskive. I sum er dette gode og kraftige bremser.

Motor og batteri

Cannondale Habit Neo 2 leveres med Bosch Performance CX motoren. Denne var ny for 2020 og den har blitt en moderne og god motor. Se en video med mer detaljer om motoren her. Skjermen er den mer påkostede Bosch Kiox. Dette er en fin skjerm med mange funksjoner og app-støtte. Dessverre kan man ikke justere motorkraften med denne app’en, slik man kan hos de fleste konkurrentene. Skjermen sitter utsatt til på toppen at styrestem’et. Og holderen er ikke særlig god, på testsykkelen har den sprukket.  Vi anbefaler å skru fast skjermen med den medfølgende skruen, da risikerer man ikke å miste skjermen om man kjører litt hardt.

Cannondale har gjerne gått sine egne veier og vi leter alltid etter uvanlige løsninger på deres sykler. Habit Neo er ganske normal, men designet av underrøret er litt annerledes. Mange produsenter velger å bruke et styrelager som begrenser hvor skarpt man kan svinge. Dette gjør de for å unngå at toppen av gaffelen krasjer i ramma og skader den. Cannondale har valgt å trekke toppen av underrøret litt bakover, slik at gaffelen ikke kan komme i kontakt med ramma. Når toppen av underrøret trekkes bak, blir dette røret kortere. Det fører til at det blir vanskelig å få plass til det lange 625Wh Bosch batteriet i de minste rammestørrelsene. Derfor har Cannondale tilsynelatende også skjøvet bunnen av underrøret fremover, slik at bunnen av batteriet og batteriterminalen får plass foran motoren. Det kan også se ut som fronten av motoren er tiltet noe nedover.

Når toppen av underrøret skyves bakover, og bunnen skyves fremover, da blir underrøret mer vertikalt enn hva vi er vant til å se.

En annen utfordring med dette rammedesignet er at fronten av rammen kan bli mindre vridningsstiv når underrøret ikke føres frem til styrerøret. Vi mistenker at dette er grunnen til at det ikke finnes en Habit Neo med aluminiumsramme. Det kan tenkes at dette rammedesignet kun lot seg gjøre ved å bruke karbonfiber. Men dette er ikke noe vi vet.

Habit Neo på stien

Vi tok oss aldri i å savne lenger dempervandring på våre vante teststier. På den annen side var det heller aldri noen situasjoner hvor vi opplevde det som noen fordel med mindre vandring. Det var gaffelen og særlig dekkene som holdt oss litt tilbake. Framhjulet kunne vandre litt sideveis når farten ble høy over løst eller rufsetet underlag. Vi hadde byttet framdekket til den syklingen vi bedriver. Utover det presterer sykkelen godt. Den klatrer minst like godt som alt annet, og den tråkket fint uten motorhjelp. I de partiene vi tråkket var det bare en fordel med de mindre grove dekkene.

Cannondale Habit Neo 2

Habit Neo er såpass stabil og kapabel at vi spekulerte litt i om den kunne være for lik den grovere Moterra Neo. Men det vet vi ikke, for vi har ikke testet den. Kanskje kunne Habit Neo hatt 27,5″ hjul og og litt kortere Kjedestaglengde? Da kan man tenke seg at den hadde blitt en kvikkere sykkel som som hadde vært litt mer ulik de grovere syklene.

Konklusjon

Habit Neo er en kapabel sykkel med ganske kvikk styrerespons. Den relativt lave vekten er en fordel når svingene kommer tett og man må kaste sykkelen fra side til side. Vi hadde sett for oss at dette skulle være en mye kvikkere og mindre kapabel sykkel enn vi er vant til. Men den var ikke helt det. Cannondale Habit Neo 2 er en kapabel sykkel som håndterer sykling i norsk skog. Den tåler hardt kjør og hopp, særlig om man bytter framdekket.

Spesifikasjoner

Pris: 65.999kr
Vekt: 23,65kg

Størrelse: LG, MD, SM, XL
Frame: 130mm travel, 148x12mm thru-axle, Ai offset drivetrain, alloy skid plate, BallisTec Carbon front triangle, internal cable routing, Post mount brake, Proportional Response Tuned Suspension, removeable downtube battery, SmartForm C1 Alloy swingarm, tapered headtube

Fork: 140mm, 15×110, 51mm offset, DebonAir, RockShox 35 Gold RL, tapered steerer
Rear Shock: DebonAir, RockShox Deluxe Select+ RT
Rims: 32h, Stan’s NoTubes Flow S1, tubeless ready
Tires: 29 x 2.6″, 3C Compound, EXO, Maxxis Rekon, tubeless ready
Crank: 34T, Bosch Gen4 w/ custom Ai offset
Chain: 12-speed, SRAM NX Eagle
Rear Cogs: 11-50, 12-speed, NX Eagle, SRAM PG-1230
Rear Derailleur: SRAM GX Eagle
Shifters: 12-speed, SRAM NX Eagle

Handlebar: 15mm rise, 4° rise, 6061 alloy, 780mm, 8° sweep, Cannondale 3 Riser
Grips: Cannondale Locking Grips
Stem: 1-1/8″, 31.8, 3D Forged 6061 Alloy, 7°, Cannondale 1
Headset: Integrated Sealed Bearing, Tapered
Brakes: (F) 4-piston / (R) 2-piston, 220/203mm Spider rotors, Magura MT5 Trail hydro disc
Brake Levers: Magura MT5 Trail HC hydro disc
Display: Bosch Kiox
Battery: 625Wh, Bosch PowerTube
Charger: Bosch 4A
Drive Unit: Bosch Performance Line CX 250W
Saddle: cro-mo rails, Fabric Scoop Shallow Elite
Seatpost: 100mm (S), 125mm (M), 150mm (L/XL), 31.6, Cannondale DownLow Dropper, internal routing

Sykkeltester Tester