Sykkeltester Tester

Cannondale Topstone Neo Carbon – på grusracer i terrenget

2021 Cannondale Topstone Neo Carbon 3 Lefty er en såkalt gravel-sykkel. Disse grusracerne kan ligne på en landeveissykkel. Men de har gjerne litt bredere dekk med knaster, og de har gjerne litt lettere gir. Med Topstone Neo 3 tar Cannondale konseptet et steg lenger. Det er vanlig at produsentene bygger inn litt fleks i ramma. Dette har også Cannondale gjort, de oppgir at bakhjulet har inntil 30mm vandring. Det som ikke er vanlig er dempegaffelen, en Lefty-gaffel som også gir 30mm vandring. Vi skal altså sykle på en fulldempet «gravel» sykkel.

Cannondale Topstone Neo Carbon 3
2021 Cannondale Topstone Neo Carbon 3

Utstyr

Shimano skivebremsene er gode, dette er noe helt annet enn felgbremsene jeg brukte når jeg syklet landevei for 10+ år siden. Topstone har også kløtsjfunksjon på GRX bakgiret, i beste terrengsykkelstil. Sykkelen har 650b-hjul, også kjent som 27,5″. Dette er litt mindre hjul enn det som sitter på landeveissykler. Men Cannondale kompenserer ved å velge større dekk. Her finner vi 42mm brede dekk med litt knaster. Enkelte produsenter velger 45mm dekk eller mer på sine gravel-sykler.

Skivebremser på varianter av landeveissykler er ikke nytt, men et nytt bekjentskap for oss.
Skivebremser på varianter av landeveissykler er ikke nytt, men et nytt bekjentskap for oss.

Motor og batteri

Som en av få modeller i bukkestyre-segmentet, leveres Topstone Neo med Bosch Performance CX motoren. Dette er blant de kraftigste motorene på markedet. Andre elektriske grus- og landeveissykler kommer gjerne med svakere og lettere motorer kombinert med litt mindre batteri.

Batteriet i Topstone Neo har 500Wh kapasitet, dette gir god rekkevidde. Motoren har godt skyv opp til 25km/t, deretter trapper den ned før kraften forsvinner helt ved 27km/t. Det var ikke noe poeng for oss å prøve å presse farten opp i 28 i slake motbakker, da slapp vi oss heller litt ned i fart og syklet behagelig med litt motorhjelp. Vi synes at vi tråkket mye rundt 26km/t. Men på flatene gikk det betydelig raskere. Det føltes greit å tråkke uten motorhjelp, og vi lå mye i rundt 35km/t på grusveiene. Når man sykler slik, med redusert motorhjelp i 26km/t, bruker man lite strøm. Og man bruker naturligvis null strøm når det går fortere. Dette 500Wh batteriet holder mye lenger her enn på en emtb.

Cannondale Topstone Neo 3 med Lefty Oliver dempegaffel.
Cannondale Topstone Neo 3 med Lefty Oliver dempegaffel.

På stien

Så, hvordan fungerer denne fulldempede og relativt grovt utstyrte grussykkelen på sti? Det viser seg at Lefty-gaffelen ikke har så mye å bidra med her. Den settes opp med mye luft for at vi skal unngå at gaffelen bruker opp all vandringa og «bunner». Da ofrer man unødvendig mye komfort på grusen. Gaffelen gjør ikke Topstone til en lettvekts-stisykkel. Joda, sykkelen kan brukes på sti, men det gir ikke oss særlig glede. Men nå er jo vi vant til fulldempede terrengsykler.

Her møter man nok ikke mange gravel-sykler!
Her møter man nok ikke mange gravel-sykler. Forståelig nok!

Cannondale Topstone Neo Carbon 2

Vi syklet Topstone Neo 3 på sti med glede noen ganger. Det er de gangene hvor stiparti binder sammen grusveier. For det er grusveiene som er morsomst. I denne testen syklet vi også en Topstone Neo Carbon 2. Denne sykkelen har en stiv karbongaffel, ingen Lefty altså. Men den har den samme bakramma med 30mm fleks. Videre har den litt smalere 37mm dekk på 28″ felg. Og den har litt bredere girutveksling. Med to klinger fremme og 11 gir bak får man også litt tettere giring, litt mindre hopp mellom girene.

2021 Cannondale Topstone Neo Carbon 2
2021 Cannondale Topstone Neo Carbon 2

Hører hjemme

Håkon og jeg sykler disse to syklene side om side på grusen. Det er her syklene hører hjemme. Vi har behagelige turer på grusveier i skogen. Og joda, Lefty Oliver gaffelen gjør en fin jobb. Den tar bort mye av «stinget» fra underlaget. Samtidig liker vi sykkelen med karbongaffel godt. De litt større hjulene gir god stabilitet. Av disse to hadde jeg nok valgt Topstone 2. Jeg fikk umiddelbart en god følelse når jeg satt meg på den sykkelen. Kanskje var det fordi det minnet meg om min tid på landeveissykkel. Når jeg allerede har en elektrisk fulldemper tenker jeg at den mindre grove Topstone Neo 2 vil være et godt supplement.

Noen ganger er det allright, ja faktisk helt rått å sykle litt grus.

Motoren kjennes enkel å kontrollere. Den gir jevn og forutsigbar kraft. Det er aldri noen uforutsette rykk, selv ikke rundt motor-kutt farten. Vi ser for oss at det går helt fint å sykle i felt med Topstone Neo. Håkon hadde imidlertid en innvending mot motoren. «Når jeg har syklet hardt opp en bakketopp er det alltid gøy å bikke toppen og skyte fart. Men det går jo ikke med disse. Jeg holder 26km/t hele veien opp, da blir det tungt å øke farten når jeg er litt sliten og motorkraften forsvinner» forteller han med et smil. Det er jo egentlig ikke negativt, bare litt uvant.

Video

Spesifikasjoner Topstone Neo Carbon 3 lefty

Pris: 59.999 kr
Vekt: veid til 18,4 kg inkl Shimano XT SPD-pedaler, strl M

Drivetrain

Chain
KMC e-11 EPT, 11-speed
Crank
FSA Bosch E-Bike, FSA Megatooth, 42T
Rear Cogs
Shimano SLX, 11-42, 11-speed
Rear Derailleur
Shimano GRX 812, Shadow RD+
Shifters
Shimano GRX 600, 1x11

Frameset

Fork
All-New Lefty Oliver, 30mm travel, Chamber Damper w/ All-Over tune, ISO High-Ride air spring, tapered steerer, 650b, 55mm offset
Frame
BallisTec Carbon Frame, removable downtube battery, Kingpin suspension system, 12x148 thru-axle, dropper post compatible
Headset
Topstone Si, 25mm Alloy top cap

Wheels

Front Hub
Lefty 50
Rear Hub
Formula cartridge bearing, 12x148mm thru-axle
Rims
WTB ST i23 TCS, 28h, tubeless ready
Spokes
Stainless Steel, 14g
Tire Size
42
Tires
WTB Resolute, 650b x 42c, tubeless ready
Wheel Size
650b

Brakes

Brake Levers
Shimano GRX hydraulic disc
Brakes
Shimano GRX hydraulic disc, 160/160mm RT56 rotors

Components

Grips
Cannondale Bar Tape, 3.5mm
Handlebar
Cannondale 3, butted 6061 alloy, 16 deg flare drop
Saddle
Fabric Scoop Shallow Sport, steel rails
Seatpost
Promax SP-2032, Alloy, 27.2
Stem
Cannondale 3, 6061 Alloy, 31.8, 7°

E-System

E-System Battery
Bosch PowerTube 500Wh
E-System Charger
Bosch 4A
E-System Display
Bosch Purion

Extra

Extra 1
Removable fender bridge


Spesifikasjoner Topstone Neo Carbon 2

Pris:
Vekt

Drivetrain

Chain
Shimano HG701, 11-speed
Crank
FSA Bosch E-Bike, 48/32T
Front Derailleur
Shimano GRX 800, braze-on
Rear Cogs
Shimano 105, 11-34, 11-speed
Rear Derailleur
Shimano GRX 810, Shadow RD+
Shifters
Shimano GRX 800, 2x11

Frameset

Fork
BallisTec Carbon, 1-1/8" to 1.5" steerer, 55mm OutFront offset, flat mount disc, internal routing, 12x110 thru axle
Frame
BallisTec Carbon Frame, removable downtube battery, Kingpin suspension system, 12x148 thru-axle, dropper post compatible
Headset
Integrated, 1.5" lower to 1-1/8" upper w/ reducer, 25mm Alloy top cap

Wheels

Front Hub
Formula cartridge bearing, Centerlock, 12x110mm thru-axle
Rear Hub
Formula cartridge bearing, Centerlock, 12x148mm thru-axle
Rims
WTB KOM Light i23 TCS, 28h, tubeless ready
Spokes
Stainless Steel, 14g
Tire Size
37
Tires
WTB Riddler TCS Light, 700 x 37c, tubeless ready
Wheel Size
700c

Brakes

Brake Levers
Shimano GRX hydraulic disc
Brakes
Shimano GRX hydraulic disc, 160/160mm RT64 rotors

Components

Grips
Cannondale Bar Tape, 3.5mm
Handlebar
Cannondale 3, butted 6061 alloy, 16 deg flare drop
Saddle
Fabric Scoop Shallow Race, titanium rails
Seatpost
Promax SP-9032, Carbon, 27.2
Stem
Cannondale, 6061 Alloy, 31.8, 7°

E-System

E-System Battery
Bosch PowerTube 500Wh
E-System Charger
Bosch 4A
E-System Display
Bosch Kiox

Extra

Extra 1
Removable fender bridge


%d bloggers like this: