Dette skulle være en test av 2018 Merida eOne-Twenty 500 i størrelse Medium, men så dukket det opp en 2017 modell i størrelse Large også. Så nå har vi en sammenligningstest. Endelig får jeg svaret på om jeg burde velge M eller L. Og hvor mye bedre er egentlig 2018 modellen som koster 5.000kr mer.
Utstyr
eOne-Twenty 500 fra 2017 har endel fine komponenter, men også en mangel eller to. Det største problemet med 2017-modellen er at den mangler lettere gir. Med 34 tenner på krankdrevet og 36 tenner på det største kassettdrevet så er man virkelig avhengig av motorhjelpen i de bratteste bakkene. Dette løser man enkelt ved å bytte ut kassetten. Jeg monterte en kassett med 40t som største drev og dette fungerer fint. Begge syklene har Shimano Deore girsystem, men 2018-modellen har en nyere utgave som heter M6000. Både den gamle M615 og den nye M6000 gjør jobben, men M6000 er tilpasset større kassetter og leveres med 42t som største kassettdrev. Begge bakgirene har en såkalt “kløtsj” som holder kjedet stramt og reduserer faren for at kjedet faller av krank-drevet. Ingen lar seg imponere av billig Deore, men for meg spiller det ingen rolle, begge girsystemene fungerer godt. Motoren er Shimano sin E8000, dette er en god motor som du kan se mer om i min test av motorer.

En annen forskjell av en viss betydning er dempegaffelen. Den eldste sykkelen har en Rock Shox Yari RC. Dette er en god gaffel som leveres i alt fra 120mm til 180mm. Denne gaffelen veier rett over 2kg, og det er ganske lett for en gaffel med 180mm vandring, men det er litt tungt for en gaffel med 130mm vandring. 2018 eOne-Twenty 500 har en gaffel fra Rock Shox som er oppdatert for 2018. Denne heter Revelation RC og har blitt en fin og solid sti-gaffel med samme grove rør (35mm) og 130mm vandring som Yari RC har. Gaflene ligner litt på hverandre når man ser på pris og spesifikasjoner, med unntak av at Revelation er nesten 200gr lettere. Jeg var veldig spent på å teste den nye Revelation RC. Begge syklene har 2,8″ dekk fra Maxxis, fremdekket heter DHR ll og er et dekk jeg liker godt. Bakdekket er et lettere og mindre solid dekk som heter Rekon 2,8″, dette ruller godt men er mer punkteringsutsatt og har dårligere grep. Liker man fart og hopp på sti så ødelegger man bakdekket, før eller senere.
På stien
Første testtur var på 2018-modellen i Medium. Denne er på papiret noe mindre enn eOne-Sixty i Medium. eOne-Sixty synes jeg virket litt liten, men eOne-Twenty virket overraskende nok for å passe meg på 181cm bedre. Årsaken til dette er at styrestemmet på eOne-Twenty er litt lenger enn på Sixty, dermed føles avstand mellom sete og styre bedre, men det går litt ut over egenskapene i utforkjøringer. Det kan virke som den relativt lave krankhøyden likevel sikrer sykkelen stabile utforegenskaper. Det en positiv overraskelse å dra på tur med eOne-Twenty i Medium. Jeg følte meg trygg nedover og satt gode tider i mine vante utforpartier på tross av våte og glatte stier. Men det som imponerte meg mest var hvor leken sykkelen var. På samme måte som med eOne-Sixty var det lett å få sykkelen opp på bakhjulet og sykkelen inviterer til hopp og lek på stien, men eOne-Twenty var enda et hakk enklere å håndtere. Rock Shox Revelation dempegaffelen tok det imidlertid litt tid å bli venner med. Jeg brukte mye tid på å justere denne. Når den føltes myk og fin med passe motstand øverst i vandringen, så ble den fort litt hard når man prøvde å kjøre hardt og bruke store deler av vandringen.

2017 vs 2018
Tiden var kommet for å bytte ut min gamle Haibike sDuro allMtn RC og jeg ville gjerne ha en sykkel med Shimano-motor denne gangen. Men jeg ønsket ikke å vente til våren på en ny 2018 sykkel, så når jeg fant en 2017 Merida eOne-Twenty 500 i Large så slo jeg til på den. Og dermed var det to sykler i denne testen. Large er en fin størrelse for meg på 181cm, men man skal ikke ha noe særlig kortere beinlengde (inseam) enn mine 87cm før seterøret blir for høyt. Noen justeringer måtte til. Styrestemmet ble kortet ned fra 55mm til 45mm. 2018-modellen har to cm bredere styre, og det føltes så mye bedre at sykkelen min fikk et nytt styre på 780mm. Nå var lekenheten på plass, samtidig som sykkelen føltes enda litt tryggere nedover. Yari-gaffelen på 2017-modellen var enklere å stille inn og få et godt resultat med enn 2018 Revelation-gaffelen. Men Revelation er lettere da, og eOne-Twenty er en sykkel som trives med å være lett, så jeg tror jeg foretrekker Revelation.

Jeg har alltid tenkt at det ikke er noe poeng å ha en elektrisk stisykkel med mindre enn 140mm vandring, det tenker jeg ikke lenger. På papiret ser eOne-Twenty ut til å være mindre trygg nedover enn den grovere eOne-Sixty. Og det hendte jeg savnet mer dempervandring og slakkere styrevinkel når jeg var på tur på de groveste stiene. Men i de aller fleste situasjoner føltes eOne-Twenty mer enn trygg nok, og var jeg fornøyd med å ha en leken sykkel med mindre vandring.

2018-modellen er en fin og riktig utstyrt sykkel, her ser jeg lite behov for endring eller oppgradering av utstyr. 2017-modellen trenger en ny kassett med lettere utveksling. Det koster altså lite å få 2017-modellen omtrent like god som den nye utgaven. Takket være den nye Revelation-gaffelen vil det skille litt vekt mellom disse to modellene, og en leken stisykkel med kort dempervandring har godt av å være lettest mulig.
eOne-Twenty 500 er en meget inspirerende og morsom sykkel som takler overraskende hard kjøring.