Test av 2022 Focarini Ultra

Test av 2022 Focarini Ultra

Vi antar at Focarini er et ukjent merke for de aller fleste, det var i alle fall ukjent for oss. Focarini Ultra ser kanskje litt retro ut, eller skal vi si “old school”. Alle ramme-rørene er rette, ingen bøyde eller kurvede rør. Men Focarini Ultra er likevel ikke en utdatert sykkel.

Se vår test av sykkelen i denne videoen, eller les videre under.

Utstyrsnivå

Focarini Ultra leveres med solide 29″ hjul, Red Metal 700 fra Fulcrum. Sram sitt 11-delte NX girsystem har en 11-42t kassett. Det er ikke mange elektriske stisykler som bruker dette girsystemet lenger. Og det synes vi er litt rart. Man har lette nok gir for de fleste situasjoner, og girsystemet oppleves som mer solid enn flere av de nye 12-delte girene. Formula Cura bremsene var ukjente for oss, og vi liker dem godt. De har kun 2 stempel per kaliper, og det er egentlig ikke et problem for denne sykkelen.

2022 Focarini Ultra

Sykkelen har en fin Rockshocx Monarch RL demper, men gaffelen er av det billigere slaget. Vi har tidligere sagt at Rockshocx 35 Gold RL er innstegsmodellen for hardere stisykling. Focarini Ultra leveres med Rockshox 35 Silver, en billigere gaffel som vi ikke har testet før. Vi synes også at 100 mm vandring på setepinnen er i minste laget. Sammen med 140 mm dempervandring så fremstår ikke dette som en særlig grov elektrisk stisykkel.

En lettere og mildere sykkel?

Sykkelen leveres med Polini sin svakeste emtb-motor og et 500 Wh batteri. Produsenten hevder at sykkelen veier 22 kg. Dermed tenker vi at Focarini Ultra kan nærme seg kategorien “mildere lettvekts-sykkel”. Men slik er det ikke. Vi veier sykkelen til rett under 23,5 kg. Og det viser seg at Polini E-P3+ motoren med 75 Nm er langt fra mild.

2022 Focarini Ultra
Focarini Ultra har 29″ hjul og 140 mm dempervandring

Overraskende motor

Vi har mye å si om motoren, så vi har laget en egen test av denne. Motoren er overraskende sterk. Joda, 75 Nm indikerer at motoren ikke er særlig svak. Men når Polini også leverer en 90 Nm motor så antok vi at Polini E-P3 ville være svakere enn konkurrentenes emtb-motorer. Vi tok feil.

Polini E-P3 motoren
Polini E-P3+

Polini E-P3 ble testet mot Orbea sin svakere Shimano EP8-RS (60Nm) og Bosch Performance CX (85Nm). Resultatene var så overraskende at vi fryktet vi hadde gjort noe feil. Men det stemte med opplevelsen vi hadde når vi tok med syklene ut på stien. Polini E-P3+ var mest effektiv og vi syklet raskest på denne. Vi opplevde imidlertid at motoren sleit litt når vi startet å sykle midt i en motbakke, i litt tungt gir. Da opplevdes de to andre motorene litt kraftigere. Dette ble imidlertid fikset ved å sette “Stickiness” til rundt 50% i Polini app’en.

2022 Focarini Ultra

Polini E-P3+ er en behagelig motor. Pedalene må beveges noe før motoren aktiverer, men den slår likevel inn relativt raskt. Polini E-P3+ ramper opp strømmen ganske konservativt, noe som gjør den lett å kontrollere. Motoren kan enkelt sykles med maks kraft på teknisk krevende sti. Assistansen varer til over 26 km/t. Dette er innenfor lovverket, og det er en fordel ved f.eks pendling.

Skjerm og fjernbetjening
Skjermen er stor og inneholder mye info

Polini-motorene kan også vedlikeholdes. Brukermanualen beskriver hvordan motoren kan smøres. Og Polini lager reservedeler til motorene. Et Polini-sertifisert verksted kan om nødvending bytte deler uten at man mister garantien. Importøren fenom.no fra Vestfossen foreløpig eneste sertifiserte verksted i Norge.



Geometri

Focarini oppgir ikke geometri, men importøren oppgir 65* styrevinkel. Vi forsøkte derfor å måle selv. Dette er upresise mål, men de gir en indikasjon. Vi fikk rett over 480 mm kjedestag og rett over 1220 mm akselavstand. Focarini Ultra kommer kun i to størrelser, 44 cm og 47 cm. Vi sykler den største.

Måling av geometri

Akselavstanden virker overraskende kort for en sykkel som skal passe folk på 190 cm. Kan det være at styrevinkelen egentlig ikke er så slak? Vi bestemte oss for å sjekke. Dette er enda vanskeligere å måle, men vi kom frem til rundt 66*, kanskje litt under. Om vi skal tro på våre målinger så er kjedestagene ganske lange. Særlig med tanke på den relativt korte akselavstanden.



På stien

Og den oppleves annerledes. Jeg måler 181 cm og synes at Focarini Ultra i største størrelse passer meg fint. Hvordan skal den da passe noen på 190 cm? Sykkelen passer meg satt opp som en grovere stisykkel. Men Focarini Ultra er designet som en mer komfortabel tursykkel. Styret kan plasseres ganske høyt, takket være et bratt stem som er hele 80 mm langt. Med en mer oppreist sittestilling vil større ryttere enn meg trives på denne sykkelen. Og det reflekteres i valg av utstyr. Focarini velger solide hjul over en dyr dempegaffel.

Og joda, det er komfortabelt å sykle denne sykkelen. Særlig i motbakkene. Den lange bakenden sammen med den kraftige motoren gjør Focarini Ultra rask i motbakkene. Den er fortsatt komfortabel på flatere stier, men den er ikke leken og inspirerende.

Rockshox 35 Silver gaffelen med 140 mm vandring
Rockshox 35 silver dempegaffel og 29×2,25″ dekk fra CST

I utforkjøringene føles sykkelen mindre trygg enn vi er vant til. Gaffelen gir ikke god nok kontroll. Vi mister følelsen med framhjulet som kan sprette litt over hindringene. Det lange stem’et og det 74 cm brede styret hjelper heller ikke på selvtilliten når det går fort. Og det er greit, sånn er det med sykler som ikke er laget for grov stisykling.

2022 Focarini Ultra

Dyr eller billig?

Nå for tiden er det vanskelig å si noe fornuftig om pris på en emtb. Prisene går opp og tilgangen er fortsatt begrenset. Nå må man undersøke hva som faktisk er tilgjengelig før man kan avgjøre om Focarini Ultra til 59.990 kr er en god pris..

500 Wh batteri
500 Wh batteri

Konklusjon

Focarini Ultra er ikke designet for utforkjøringene, den er ikke laget for mye av den syklingen vi har bedrevet. Dette er en komfortabel sykkel med sterk motor. Sykkelen er utstyrt med solide komponenter. Og når motoren kan vedlikeholdes uten at garantien ryker så ligger forholdene til rette for at Focarini Ultra kan holde i mange år.


Orbea Rise fra Unaas
Tester