Introduserer 2022 Cannondale Moterra Neo og Moterra Neo LT

Introduserer 2022 Cannondale Moterra Neo og Moterra Neo LT

Frem til nå har mange elektriske stisykler hatt 160 mm gaffel og 150-160mm vandring bak. Og styrevinklene har bare blitt slakkere etter hvert som nye sykler lanseres. Vi har ansett dette som normalen. Men er det i ferd med å endres? Med 65* styrevinkel flytter ikke nye Moterra Neo grensene. Tidligere hadde de inntil 160 mm vandring på gaffelen, nå har de 150 mm på over hele linja. Ikke helt ulikt Canyon sin nye Spectral:ON kanskje?

Cannondale Moterra Neo
Cannondale Moterra Neo

Se vår video om sykkelen, eller les videre under.

Cannondale Moterra Neo LT

Ved å gjøre Moterra et knepp “mildere” har Cannondale laget rom for en ny og grovere modell. Moterra LT navnet er ikke nytt. Det dukket opp allerede i 2016 og forsvant noen år senere. LT kommer kun med karbonramme og blandede hjulstørrelser, altså 29″ framme og 27.5″ bak. LT betyr Long Travel. Dette blir Cannondale sin hittil groveste elektriske stisykkel med med 64* styrevinkel og 170/165 mm vandring.

2022 Cannondale Moterra Neo LT2
2022 Cannondale Moterra Neo LT2

Moterra LT geometri

Kjedestag lengden måler 452 mm. Det er ikke spesielt kort. Og det er kanskje litt overraskende. Cannondale hadde noen av de korteste kjedestagene på markedet da Moterra og Moterra LT ble lansert i 2016/2017. Det fikk de til ved å akseptere et høyt krankhus samt små og smale dekk. Men selv nå, med det “lille” 27,5″ bakhjulet, velger de litt lenger kjedestag. Kanskje fordi de vil favorisere komfort og trygge kjøreegenskaper.

Moterra LT pris og utstyr

Det finnes to versjoner av LT-utgaven, begge med karbonramme.

  • Moterra Neo LT1 – kr 105.999
  • Moterra Neo LT2 – kr 83.999


Bosch Performance CX og 750 Wh batteri

“Moterra Neo redefines the boundaries of exploration and access in the backcountry while instilling the confidence to ascend higher, descend faster and ride farther.”

Dette skriver Cannondale i sin pressemelding. Med unntak av den billigste modellen, kommer alle syklene kommer med Bosch Smart System. Det betyr Bosch Performance CX motoren og 750 Wh batteri. Så de burde ha dekning for å påberope seg god rekkevidde.

2022 Cannondale Moterra Neo Carbon 2
Bildet av Cannondale Moterra Neo Carbon 2 viser det lange batteridekselet

Som så mange andre velger Cannondale å tilte fronten av motoren oppover. Dette gir plass til det store batteriet. Og det gir sykkelen et litt klumpete utsende nederst på ramma. Slik er det med flere og flere sykler, og det plager oss ikke.

2022 Cannondale Moterra motorintegrasjon
2022 Cannondale Moterra Carbon LT1 Neo

Cannondale Moterra Neo i alu og karbon

Moterra Neo finnes i 4 utgaver. De to dyreste, Moterra 1 og 2 har karbonramme og et høyt utstyrsnivå. Moterra 3 og 4 er rimeligere alternativer med aluminiumsramme. Vi har tro på at dette er gode alroundsykler, 150 mm dempervandring framme og bak virker fornuftig.

2022 Cannondale Moterra Neo Carbon 1
2022 Cannondale Moterra Neo Carbon 1 leveres med lykt

Cannondale Moterra Neo kommer med 29″ hjul i begge ender. Unntaket er alle modeller i størrelse Small. Disse får et mindre 27,5″ bakhjul, men de beholder 29″ hjulet framme. Vi tenker at Cannondale gjør det slik for å kunne levere også den minste rammestørrelsen med 750 Wh batteriet.

Cannondale Moterra Neo geometri

Som nevnt har Moterra Neo en styrevinkel på 65*. Cannondale forteller at den 77* bratte setevinkelen gir en tråkk-effektiv sittestilling. Kjedestagene er som i fjor, 455 mm. Marginalt lenger enn på LT-utgaven, men så har Moterra Neo 29″ hjul også bak.



Moterra pris og utstyr

Cannondale har kun lagt ved detaljer om de 3 dyreste modellene. Forklaringen er at Moterra 4 ble lansert allerede i desember i fjor.

  • Moterra Carbon 1 – kr 94.999
  • Moterra Carbon 2 – kr 83.999
  • Moterra 3 – kr 66.999
  • Moterra 4 – kr 61.999

Moterra Neo 4

Den rimeligste modellen kommer faktisk med Shimano EP8-motoren og 630 Wh batteriet. Moterra 4 har den billige Rockshocx 35 Silver gaffelen, og altså et mindre batteri. Vi ville derfor vurdert å betale litt ekstra for Moterra 3, den ser ut til å være det beste kjøpet her. Utover det ser 4-ern grei ut. Den har Sram SX girsystem, TRP-bremser og setepinne som kan heves og senkes.

Nyheter