Test: 2020 Trek Rail 9.8

Test: 2020 Trek Rail 9.8

Trek har produsert Powerfly FS og LT i flere år. Nå er endelig tiden inne for en ny og oppdatert modell. Det er ikke mye på nye Trek Rail som minner om gamle Powerfly. Rail har den nye Bosch Performance CX motoren og det nye og større 630Wh batteriet. En test av motoren finner du her. Takket være den nye og mer kompakte Performance CX er rammegeometrien på Rail ganske ulik den gamle modellen. Kjedestagene er nå 448mm, det er hele 27mm kortere enn forrige modell. Styrevinkelen er nå 64.5* i laveste innstilling. Rammene har blitt noe lenger, men de er ikke ekstremt lange. 445mm Reach for en ramme i størrelse Medium er ganske normalt etter dagens standard.

2020 Trek Rail modeller

Tiilgjengelige modeller

Trek Rail kommer i 6 forskjellige modeller. I Norge føres 4 av modellene

  • Trek Rail 5, aluramme, Rockshox 35 Gold RL, Sram SX 12s, 500Wh batteri – 49.999kr
  • Trek Rail 7, aluramme, Rockshox Yari, Shimano SLX/XT 12s, MT520 bremser, 630Wh – 59.999kr
  • Trek Rail 9.8, karbonramme, Rockshox Lyric Select+, Sram GX 12s, SLX bremser, 630Wh – 79.999kr
  • Trek Rail 9.9, karbonramme, Rockshox Lyric Ultimate, Sram X01 AXS 12s, 630Wh – 99.999kr

Trek Rail 9.8 med karbonramme veier kun 22.5kg inkludert pedaler. Med tanke på at sykkelen har et stort integrert batteri så er dette en god vekt. Rail 5 og 7 har aluminiumsrammer, det blir interessant å se om disse er betydelig tyngre.

2020 Trek Rail 9.8

Utstyr

Rail 9.8 er godt utstyrt. Rockshox Lyrik Select+ gaffelen med 160mm vandring er noe av det bedre man får. Demperen er en modifisert Rockshox Deluxe som gir 150mm vandring bak. Dette oppleves som en fin demper som følger underlaget godt. Girsystemet er Sram GX Eagle med en 10-50t kassett. Hittil har kun den billige og tunge Sram NX Eagle-kassetten vært godkjent for bruk på elektriske terrengsykler, men dette har endret seg for 2020. Sram godkjenner bruk av de lettere og dyrere kassettene såfremt man bruker en elsykkel-spesifikk girskifter. Denne skifteren lar deg gire kun ett og ett gir om gangen.

Videre har sykkelen i størrelse Medium en heve/senke-pinne på 150mm. For størrelse L og XL rammer får man 170mm setepinne, men bare på de dyreste karbon-modellene. Rail 9.8 har 29″ hjul med Bontrager SE5 2.6″ dekk. Dette er ganske grove dekk som ruller brukbart. Bremsene er nye Shimano SLX (M7120) med 4 stempel – kraftige og gode.

2020 Trek Rail 9.8 flip chip

På stien

Med 150mm vandring bak og 160mm fremme er Rail i kategorien litt grov, allsidig stisykkel. De første test-turene forgår med rammen i laveste innstilling, dette justeres med en løsning Trek kaller Mino Link. Rail klatrer godt i Lav-innstillingen. Kjedestaglengden på 448mm er brukbart kort for en ramme som tar 29″ hjul, og det gir en bra balanse i klatringene. Det er ikke alt for mye jobb å holde framhjulet på bakken i de bratteste motbakkene. På flatere sti innbyr Rail til fart, men den stiller krav til hvordan man tråkker. Høyden på krankhuset er bare 339mm, dette er såpass lavt at man bør ha brukbar tråkke-teknikk for å unngå at pedalene slår i underlaget.

I utforkjøringene er Rail som forventet stødig og trygg, slake vinkler og store 29er hjul lar deg rulle over ganske store hindringer. Mer overraskende er det at denne grove og slakke sykkelen også er kvikk og morsom. Den ikke alt for lange rammen, kombinert med lang akselavstand, gir en veldig god miks av lekenhet og trygghet. Sykkelens relativt lave vekt bidrar nok også til at Rail føles så kvikk. Det kunne vært interessant å teste Rail med et 500Wh batteri. Dette er rundt 500gr lettere og kunne nok påvirket sykkelens kjøreegenskaper i en positiv retning. Men sykkelen får selvfølgelig kortere rekkevidde med et mindre batteri.

2020 Trek Rail 9.8

Lav og slakk, eller enda lavere og slakkere

Om man blir mye plaget av pedaler som slår i bakken så finnes det en løsning. Den nevnte Mino Link-chippen kan snus til «Høy» posisjon, da hever man krankhuset og dermed pedal-klaringen med 5mm. Styrevinkelen blir 0,5* brattere. Å kalle denne posisjonen for Høy er nesten litt misvisende. En sykkel med 344mm krankhushøyde og 64.9* styrevinkel er fortsatt slakk, og ganske lav. Selv om endringene er små så oppleves sykkelen annerledes. Man merker den økte pedal-klaringen og sykkelen klatrer enda litt bedre. Det blir noe mindre jobb å holde framhjulet på bakken. Særlig på flat og kupert sti vil nok noen foretrekke Høy-innstillingen. Jeg plages imidlertid ikke med det lave krankhuset, så jeg byttet fort tilbake til Lav. Dette gjør sykkelen mer leken og lettere å manøvrere i utforkjøringene.

Konklusjon

Trek Rail 9.8 byr på en imponerende kombinasjon av stødighet og lekenhet.

Pluss
+Leken og kapabel
+Lett

Minus
-Det koster

Spesifikasjoner

Pris: 79.999kr

Ramme: OCLV Mountain Carbon hovedramme, Boost148, 12mm gjennomgående aksel, 150mm vandring
Gaffel: RockShox Lyrik Select+ DebonAir Charger 2.1 RC, 42 mm offset, Boost110, 160 mm vandring
Demper: RockShox Deluxe RT3, DebonAir fjær, RE:aktiv m/Thru Shaft demper, 230 x 57,5 mm
Størrelser: S, M, L, XL
Maks gaffelvandring: 170mm

Framhjul: Bontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, 6-skruers, Boost110, 15 mm
Bakhjul: Bontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, 6-skruers, 54T Rapid Drive, SRAM XD driver, Boost148
Dekk: Bontrager SE5 Team Issue, Tubeless Ready, Core Strength sidevegg, aramidvulst, 60 tpi, 29×2,60″
Felgbånd: Bontrager TLR

Girvelger: SRAM GX Eagle single-click, 12 gir
Bakgir: SRAM GX Eagle
Krank: SRAM X1 1000, 15T, 165 mm lengde
Kassett SRAM XG-1275 Eagle, 10–50, 12 gir
Kjede: SRAM GX Eagle, 12-delt
Maks drevstørrelse 34T

Sete: Bontrager Arvada Pro, skinner av austenite, 138 mm bredde
Setepinne: Bontrager Line Elite Dropper (S:100mm, M:150mm, L og XL: 170mm)
Styre: Bontrager Line Pro, OCLV Carbon, 35 mm, 27,5 mm oppsving, 780 mm bredde
Holker: Bontrager XR Trail Elite, aluminium låsering
Styrefremspring: Bontrager Line Pro, 35 mm, Knock Block, 0 grader, 50 mm lengde
Brems :Shimano SLX M7120 4-stempels hydraulisk skivebrems
Bremseskive :Shimano RT76, 203mm, 6-skruer

Batteri: Bosch PowerTube 625
Lader: Bosch standard 4A (220-240V) lader
Kontroller: Bosch Purion
Motor: Bosch Performance CX, 250 watt, 75Nm, 25 km/t maks assistanse

Veid til 22,5kg inkl pedaler.
Øvre total vektgrense (sykkel, syklist og last) 136kg

Sykkeltester Tester