NDURO 2.0 er den billigste sykkelen i Haibike sin XDURO serie. Disse syklene er laget for tøff stisykling og NDURO-modellene er de groveste. Testsykkelen koster 44.999kr. Er man på jakt etter en stisykkel som tåler å kjøres hardt så er denne noe av det billigste man får tak i. Ikke nok med at den er relativt billig, den er også relativt lett. Jeg veide den til 23.5kg inkludert pedaler. Dette er en fin vekt for en sykkel med såpass mye dempervandring. Specialized Kenevo Expert og Devinci AC nx/gx er to andre sykler jeg har testet i denne kategorien. Disse er rundt kiloen tyngre, eller mer.

Utstyr
NDURO 2.0 er utstyrt med en Rockshox Yari gaffel med 180mm vandring. Bak finner vi en Rockshox Superdeluxe RC3 som også gir 180mm vandring. Dette er solid demping som tåler bra med fart. Bremsene var et nytt bekjentskap for meg. Tektro Orion P 4+2 har 4 stempel i frembremsen og 2 stempel i bakbremsen. Bremseskiven fremme er 203 mm, mens det er 180 mm bak. Frembremsen er kraftig og god. Jeg tenkte umiddelbart at bakbremsen burde være litt kraftigere. Men jeg savnet aldri bremsekraft under testperioden, begge testsyklistene levde fint med disse bremsene. Blir det mye lange nedkjøringer så kan man vurdere å bytte bremseskiven bak til en på 203mm.
Setepinnen har 100mm vandrin, det er overraskende kort på en såpass grov sykkel i størrelse Large. Dette er nok ikke gjort for å spare penger, XLC setepinnen med 125mm vandring ser ut til å koste det samme. Nei, dette skyldes kanskje at øverste del av seterøret er litt kort slik at en lenger setepinne kan monteres lavt nok i ramma. Dekkene er levert av Maxxis. Minion DHF fremme og DHR ll bak, begge i størrelse 27.5×2.6″. Haibike har lenge brukt denne dimensjonen på NDURO, og jeg synes de kler sykkelen fint.

Drivverket er den 11-delte utgaven av Sram NX. Kassetten er 11-42t. Sammen med et 38t krankdrev får man ikke de aller letteste girene, men Yamaha PW-X motoren er sterk og fungerer godt på lav tråkkfrekvens, så 38-42 utvekslingen holder til det meste. Se en test av motoren her. Batteriet på 500Wh sitter synlig utenpå på ramma. Flere og flere produsenter går bort fra dette designet for 2020. Men det har sine fordeler, det utvendige batteriet er en viktig årsak til at NDURO 2.0 er relativt lett og billig.
På stien
På stien klatrer sykkelen like godt som de mindre grove syklene jeg tester. kjedestaglengden på 450mm gir sykkelen en god balanse i de vanskeligste bakkene. styrevinkelen er 65*. Man kan tenke seg at en grov stisykkel med mye vandring og slake vinkler oppleves tung på svingete stier hvor farten er lav. Men takket være en litt kompakt ramme så blir ikke akselavstanden alt for ekstrem på Haibike XDURO NDURO 2.0. Kombinert med den lave vekten så oppleves sykkelen ganske kvikk og letthåndterlig her. En kompakt ramme er ikke nødvendigvis en fordel om man gir på litt i utforkjøringene. Men det merket jeg ikke noe til her. Elsykler er normalt ganske stabile utfor og NDURO 2.0 opplevde jeg som trygg og rask.
Spesifikasjoner
Pris 44.999kr
Frame | aluminium 6061, hydroformed, Gravity Casting Interface, Tapered head tube, thru-axle M12 (1.75) x 148mm, disc brake Post Mount, Travel: 180mm |
Drive unit | Yamaha PW-X System, 250W, 80Nm, 25km/h |
Display | Yamaha Side Switch 1.7″ LCD, 7 Funktionen |
Battery | Yamaha Lithium Ion, 500 Wh |
Charger | Yamaha quick charger 4A |
Fork | RockShox Yari RC Lockout, air, Travel: 180mm, aluminium steerer tube 1 1/8″ – 1 1/2″ tapered, thru-axle |
Damper | RockShox Super Deluxe RC3, air |
Shifting system | Sram NX, 11 speed |
Gear lever | Sram NX, trigger switch |
Rear sprocket | Sram PG1130, 11-42 teeth |
Chain | Sram PC1110 |
Chain ring | Haibike Components The Chainring, 38, aluminium |
Chain guide | Haibike aluminium/Nylon directmount |
Brake lever | Tektro Orion M735, aluminium |
Front brake | Tektro Orion M735, 203mm, aluminium, 4-Kolben Scheibenbremse |
Rear brake | Tektro Orion M735, 180mm, 2-Kolben Scheibenbremse |
Tyres | Maxxis Minion DHF, 66-584, foldable |
Rear tyre | Maxxis Minion DHR II, 66-584, foldable |
Rims | Rodi Tryp 35, with eylets, hollow rim, aluminium |
Front wheel hub | Haibike Components TheHub ++ thru-axle 15x110mm |
Rear wheel hub | Haibike Components TheHub ++ Steckachse 12x148mm |
Spokes | Sapim Leader, black |
Handlebar | Haibike Components TheBar ++ 780mm |
Grips | Haibike MTB Griffe |
Stem | Haibike Components TheStem 2, A-head, Bar bore: 31.8mm |
Head set | A-Head Tapered, Cartridge, aluminium |
Saddle | Haibike Components TheSaddle X |
Seat post | XLC AllMtn, Remote, telescope, 31.6mm |
Pedals | MTB Plattformpedal, aluminium |
Weight | Veid til 23,5kg inkl pedaler |
Konklusjon
Haibike XDURO NDURO 2.0 er en enkel og rimelig sykkel. Den presterer godt på grove stier takket være solide komponenter og den forholdsvis lave vekten.
Pluss
+Vekt
+Pris
Minus
-Kort senkepinne
-Litt utdatert utseende
Hei og takk for en grundig atikkel. Jeg så videoen på YT og lette opp kanalen. Jeg la inn et spørsmål i videoen, men dropper det her også da det var på norsk i håp om at du kan hjelpe en “nybegynner”.
Jeg vurderer kjøp av en fulldempet e-MTB for brukt til terengsykling og pendling (ca 10 km hver vei). Det blir min første elsykkel og samtidig min første fulldempede sykkel. Jeg har vært borte fra sykkel mange år. Jeg har syklet en del teknisk terengsykling tidligere, men bare med hard tail sykler. Siste var en Scott fra 2007 til rund 28k NOK.
Jeg ønsker en “billig” entre, men på et nivå som tilsier at jeg ikke trenger oppgradering på en stund. Ut fra det jeg har sett kan Haibike være et godt alternativ. Det står mellom Xduro Nduro 2.0 og Sduro fullseven LT 5.0. De virker veldig lik. Jeg har testet LT 5.0 og likte den godt, men er litt usikker på motoren. Etter å ha sett denne testen begynte jeg å se nærmere på Nduro 2.0 som virker som et godt alternativ. Trodde i utgangspunktet at Nduro var mye dyrere men prislisten du viste i oversikten for 2020 tilsier at de er lik i pris. Kan du si noe om hvordan disse er i forhold til hverandre? Ut fra det jeg kan lese meg til er motoren på Nduro 2.0 noe kraftigere, mens girsystemet på LT 5.0 virker bedre for allround bruk…
Alle innspill verdsettes høyt da jeg har lite erfaring med denne typen sykkel.
PS: Jeg er 115 kg og trenger noe som tåler bruk.
PS2: Jeg synes dette er en veldig bra nettside. Er det noen måte å støtte dere på?