Test | Giant Trance E+ 2 Pro emtb.no - elektriske terrengsykler emtb.no - elektriske terrengsykler
-Støtt emtb.no ved å abonnere på vår YouTube-kanal: EMTB Videos-

Test | 2019 Giant Trance E+ 2 Pro

Test | Giant Trance E+ 2 Pro
(29.10.18)

Pluss:
+Godt utstyrt
+God motor
Minus:
-Noe høyt tyngdepunkt
150mm vandring fremme og 140mm bak, Giant Syncdrive Pro motor, Maxxis 27,5x2,6" 2c dekk, Fox 36 Rhythm gaffel, Shimano MT520 bremser. Veid til 23,9 kg inkl pedaler
Pris 46.999kr

Nye Trance E+ er en pen sykkel med et batteri som er integrert i ramma. Den erstatter den gamle Giant Full-E, og det er gjort endel endringer på rammegeometrien. Rammen på Trance E+ har blitt både lenger og lavere, og styrevinkelen er litt slakkere. En ganske viktig endring er at seterøret har blitt kortere, dermed kan jeg på ca 180cm bruke størrelse Large sammen med en 125mm senkepinne. Jeg er litt overrasket over at kjedestaglengden har økt med 7mm, til 470mm. Det korte styrerøret gjør at enkelte kan få en litt i overkant agressiv sittestilling på transportetappene. Testsykkelen er størrelse Medium, og den er oppleves som litt liten i størrelsen.

Trance E+ 2 koster 46.999kr og er dermed blant de billigere fulldempede stisyklene. Det skulle man ikke tro om man ser på utstyrslista. Joda, Shimano MT520-bremsene med 4 stempel er ingen toppmodell, men det er gledelig å se dem på en sykkel i denne prisklassen. Hendelen føles ikke like lett i bevegelsen som på de dyrere modellene, men dette er en kraftig brems som tåler hardt kjør i lange utforkjøringer. Like hyggelig er det at Giant har valgt Fox 36 Rhythm dempergaffelen. Det har vært vanlig med Rockshocx Yari gaffelen i denne prisklassen. Jeg opplever 36 Rhythm som noe mer raffinert, den er like stødig i høy fart og kanskje litt mer behagelig over mindre slag. Trance E+ har selvfølgelig en setepinne med fjernbetjening for inntil 125mm heving og senking av setet, en såkalt senkepinne. Girsystemet er Shimano SLX/XT 11-delt med en 11-46t kassett. Krankdrevet med 36 tenner matcher denne kassetten godt. Shimano bruker 34t på sine motorer, men nå som kassettene kommer med inntil 50 tenner så er det fint med litt større krankdrev og. Dekkene fra Maxxis er av den litt billigere "dual compound" serien, disse gir god støtte på tørt og hardt underlag, men jeg savner litt trygghet på høstens våte stier. Særlig bakdekket blir litt glatt på grunn av kombinasjonen av noe hard gummi og små/tette knaster. Dekkenes dimensjon er 27,5x2,6".

Test | Giant Trance E+ 2 Pro
Her finnes ingen skjerm, kun betjeningspanelet RideControl One.

Giant Syncdrive Pro heter motoren på Trance E+ 2. Dette er en Yamaha PW-X motor som Giant har gjort noen endringer på. Syncdrive Pro har 5 forskjellige assistansenivå, og Giant har bl.a justert nivå 3 og 4 til å kunne gi like høy effekt som nivå 5, bare man tråkker hardt nok. Og man får motorassistanse på litt høyere tråkkfrekvens på Giant-motoren. Motorens karakteristikk er den samme som på Yamaha PW-X. Motoren aktiveres kun ved å legge trykk på pedalene, man trenger ikke bevege pedalene. Syncdrive Pro er en sterk motor, særlig på lavere turtall. Det er samtidig enkelt å beholde kontrollen når motoren slår inn. Syncdrive Pro er en av de bedre motorene jeg har brukt til stisykling på teknisk krevende underlag. Støynivået på motoren er på linje med Shimano og Bosch, men lyden er ikke like høyfrekvent og støyen øker ikke når man tråkker fort. Her finnes en video-test av motoren. Batteriet på 500Wh har Giant bygget selv. Det første som slår meg er at dette batteriet er veldig tungt, og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Andre 500Wh batteri for innvendig montering kan veie under 3kg, dette veier 4,4kg inkludert et rammedeksel. Har Giant spart inn penger på batteriet for å kunne levere en godt utstyrt emtb til ca 47 tusen kroner? Nei, i følge en av Giants ingeniører er dette en ny type batteri som er mer intelligent og sikrere. For et par år siden dukket det opp en ny batteristandard (EN 50604-1) som Giant er tidlig ute med å ta i bruk. Batteriet er som de fleste andre laget av 40 celler, disse er plassert i et ekstra godt forsterket kabinett. Avstanden mellom cellene er økt for å gi bedre kjøling. I tillegg er det flere temperatursensorer som sørger for både mer skånsom og raskere lading. Ingeniøren forteller at 90 minutter med lading tar batteriet fra 0 til 60%. Alt dette gir et sikkert batteri med forbedret levetid, ulempen er at vekten går opp. Man håper forøvrig at slike batteri på sikt kan bli lovlige å ta med på fly.

Test | Giant Trance E+ 2 Pro


Trance E+ 2 leveres orginalt med betjeningsenheten som kalles "RideControl One". Her kan man slå motoren av og på, og man kan justere assistansenivå. Enheten har lamper som indikerer batteristatus og hvilket assistansenivå som er valgt. Det finnes også en app som heter RideControl, denne lar deg koble mobilen din til motoren via Bluetooth. Her kan man planlegge turen i et kart og la sykkelen selv styre assistansenivåene slik at man har strøm nok til å komme helt frem. Kraften man får i de forskjellige assistansenivåene kan programmeres i RideControl appen. Jeg synes det er en stor fordel å kunne tilpasse assistansen via en app, samtidig synes jeg de forhåndsdefinerte innstillingene i Giant-motoren var gode, så jeg syklet mest med det orginale oppsettet. Savner du et display som f.eks viser fart så har Giant en løsning på dette. RideControl Charge og EVO er to forskjellige display som viser forskjellig info og en av dem har støtte for varsel fra mobiltelefon. Les mer om disse her.



Test | Giant Trance E+ 2 Pro

Den store økningen i batterivekt kompenseres tildels for av rammen. Aluminiumsrammer for integrerte batteri blir som regel ganske tunge. De mangler en stor del av underrøret og krever ekstra innvendig forsterking. Giant ser ut til å ha laget en ganske lett ramme, dermed havner sykkelen på nokså normale 23,95 kg inkludert pedaler. Jeg har inntrykk av at dette batteriet drar sykkelens tyngdepunkt noe opp. Sammen med litt lange kjedestag så får man en sykkel som føles noe tung når svingene kommer tett og man må endre retning raskt. Trance E+ føles stabil og motor og geometri gjør at denne er god i bratte tekniske klatringer. Som så mange andre emtb så kvikner også denne sykkelen til når farten går opp i utforkjøringer.

Nye Giant Trance E+ 2 er en trygg sykkel som er godt utstyrt. Rammens geometri gjør at sykkelen føles mer trygg/stabil enn leken, og det nyutviklede batteriet er laget for å være tryggest mulig under både bruk og lading. Dempergaffelen og bremsene er en hyggelig overraskelse på en sykkel i denne prisklassen.

Test | Giant Trance E+ 2 Pro
Ved vask kan det samle seg vann ved demperinnfestingen, dette går ikke utover lagerets levetid iflg importøren.

Kommentarer