
Haibike – 10 år med elektriske terrengsykler
Haibike har laget elektriske terrengsykler lenge, altså i 10 år. I 2011 var det knapt noen som snakket om emtb. Men det tok ikke mange år før slike sykler var til salgs i Norge. Flyer, Cube og Haibike var tidlig ute, men de første årene var det mest Haibike som solgte. De marker nå et […]

2021 Thok Mig 2.0 – en slags test
Thok har lansert en ny og oppdatert utgave av den gamle Mig-modellen, Thok Mig 2.0. Ettersom vi ikke har tilgang til bare stier så blir ikke dette en vanlig test. Normalt ville vi ventet til våren, men alt er ikke som normalt. Det er redusert tilgang på elektriske terrengsykler i disse tider. Vi tar derfor […]

Batteritrekk, har det noe for seg?
Vi ser at noen bruker et neoprene-trekk over batteriet når de sykler i kulda. Men, har det egentlig noe for seg? Et batteri avgir ikke mange watt i varmetap. Vi forsøkte å beregne tapet og kommer frem til ca 20W hvis man trekker 250W fra batteriet. Er 20W nok til å varme opp 3,5 kg […]

Vil ikke sykkelen starte i kulda?
Vi ser enkelte har problem med å starte elsykkelen i disse dager. Det har vært en periode med temperaturer under -10*C flere steder i landet. Det kan være flere årsaker til at folk opplever dette. I denne videoen ser vi på en vanlig årsak. Mange elsykler med integrert batteri har på-knappen på ramma, og det […]

Test av brede piggdekk til terrengsykkel – 2021
Brede piggdekk for terrengsykler har eksistert i flere år, men det har nesten utelukkende vært 27,5″ dekk. Fra 2019 fikk flere og flere elektriske terrengsykler fått 29″ hjul, men piggdekk-produsentene fulgte dessverre ikke opp. Derfor hadde vi et eget hjulsett med brede 27,5″ piggdekk til vinterbruk. Vi syklet da med Suomi Fat Freddie 27,5×3.0″ bak […]

Slik var 2020, slik blir 2021
Årets viktigste lansering ble også årets rareste. Den nye Shimano EP8-motoren var planlagt lansert i slutten av juli.

Årets elsykkelmerke 2020
Vinneren av “årets elsykkel-merke” er nå kåret. Resultatet er som følgende…

Min nye sykkel, en “gammel” Merida eOne-Sixty?
Det eneste som skiller denne sykkelen fra en 2021-modell nå er batteri og dekk. De nye syklene har det store 630Wh batteriet.

2021 Santa Cruz Bullit – første prøvetur
Santa Cruz lanserte for kort tid siden en ny emtb med et gammelt navn, Bullit. Denne sykkelen har mer dempervandring, lenger akselavstand og slakkere styrevinkel enn Santa Cruz Heckler. Bullit er altså en ganske grov sykkel. Styrevinkelen er 64* og dempervandringen er 170 mm, både fremme og bak. Sykkelen har fått den nye Shimano EP8 […]

Santa Cruz Bullit – ny, større og grovere
Bullit-rammen er helt ny og Santa Cruz velger å bruke det store batteriet her, også på Bullit S.
Loading…
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.