Produkttester Tester

Test av Shimano-kjeder for 12-delt girsystem

Shimano sine nye 12-delte girsystem girer godt, også under belastning. Disse gruppene er ikke elsykkel-spesifikke, de er utviklet for å kunne brukes av sykler med og uten elmotor. Shimano har en teknologi de kaller “Hyperglide +”, denne er avgjørende for myke girskift. Foreløpig er det kun Shimano sine egne kjeder som støtter “Hyperglide +”. Dermed bør man etter min mening ikke velge noe annet enn Shimano-kjeder om man har et slikt girsystem. Shimano bruker også “Hyperglide +” på Deore M5100 (11-delt) og M4100 (10-delt). Disse skal også gire godt, men de er ikke med i denne testen.

Kjedene

Shimano tilbyr følgende kjeder:
-Deore M6100, 258gr, kr 370
-SLX M7100, 258gr, kr 419
-XT M8100, 258gr, kr 499
-XTR M9100, 242gr, kr 799

Oppgitt vekt er for et kjede kuttet i riktig lengde til sykkelen, rundt 120 lenker. Pris er anbefalt utsalgspris fra Shimano.

Vi deler alle kjedene i to og setter sammen to forskjellige kjeder. F.eks halvparten Deore og halvparten SLX. På denne måten blir kjedene utsatt for samme belastning og samme vedlikehold. Denne artikkelen oppdateres etterhvert som vi fullfører testene.

SLX vs XT

Første test er et kjede bestående av SLX og XT. Disse kjedene veier like mye, og de ser like ut. Men når vi holder kjedet og vrir eller bøyer det sideveis så merker vi forskjell på kjedene. Det er mer fleks i SLX-kjedet. Det virker som XT kjedet produseres mer presist, med mindre toleranse. Vi testet kjedene før vi kuttet dem, og vi merket ingen forskjell på giringa mellom SLX og XT.

shimano kjedestrekk graf
Grafen viser “km kjørt” og “% kjedestrekk”.

Et 12-delt kjede er utslitt ved 0,5% strekk. Vi måtte avbryte testen før XT-kjedet nådde 0,5% ettersom SLX-kjedet var så slitt. Dermed må vi estimere resultatet for XT-kjedet. Våre målinger tyder på at slitasjen er ganske lineær. Resultatene blir:

-SLX: 195km
-XT: 325km

Dette er ikke imponerende levetid på et kjede. Men kjedet har blitt hardt brukt på våte og gjørmete stier. Det har blitt vasket og oljet ca 2 av 3 turer. Kassetten på testsykkelen begynner også å bli litt slitt.

vridningsstivhet på et kjede
Bildet viser vridningsstivhet i et kjede.

Poenget med denne testen er ikke å måle levetid, det varierer med mange faktorer, og disse kjedene har blitt belastet hardt. Men tester viser at XT kjedet tåler mer. XT-kjedet er rundt 20% dyrere, samtidig holdt det 67% lenger. Ser vi på kostnad per kilometer så er SLX-kjedet 44% dyrere! XT kjedet ser ut til å være det beste valget.

Review in english (Video)

%d bloggers like this: