Test | 2020 Specialized Kenevo Comp emtb.no - elektriske terrengsykler
emtb.no - elektriske terrengsykler

Test | 2020 Specialized Kenevo Comp

Test | 2020 Specialized Kenevo Comp
(16.09.19)

Pluss:
+Vekt
+Stabil
Minus:
-Lite batteri for en dag i bakken?
180mm vandring fremme og bak, Specialized 2.1 RX motor med 500Wh batteri, Specialized Butcher Blck Diamond 27.5x2.6" dekk, Marzocchi Bomber Z1 gaffel og Marzocchi Bomber CR Coil demper, Sram NX 11-delt gir, Sram Code R bremser. Vekt ca 24kg inkl pedaler - Pris 57.999kr

Den gamle Specialized Kenevo var en grov sykkel med 180mm demper-vandring og slakk styrevinkel. Men rammen og akselavstanden var litt kort, så den var en ganske kvikk sykkel som ikke var rendyrket for utforkjøringene. Dette har Specialized nå endret på. 2020 Specialized Kenevo har en helt annen rammegeometri. Den er en lenger og grovere sykkel.

Test | 2020 Specialized Kenevo Comp

Om vi ser på utstyret på nye Kenevo Comp så er det ikke store forandringer. Girsystemet er fortsatt Sram NX 11-delt. Dette er et fint girsystem. Det mangler det letteste giret vi finner på 12-delte girgrupper, men det var aldri noe savn under testen. Bremsene er Sram Code R. Det er fortsatt 180mm vandring på demperne, men disse leveres i år fra Marzocchi. Demperen er en Bomber CR Coil og gaffelen en Bomber Z1. Dette er gode dempere som ikke er alt for dyre. Et fint valg på en sykkel i denne prisklassen. Dekkene er de nye Butcher Blck Diamond 27.5x2,6". Dette er fine komponenter som ikke er av de aller billigste. Batteriet er på 500Wh. Flere sykler leveres med større batteri i 2020, men et mindre batteri hjelper til å holde vekt og pris nede. Motoren er den ganske stillegående Specialized 2.1 Rx.

Test | 2020 Specialized Kenevo Comp

"No shuttle required" sier Specialized i reklamen for sykkelen. Det betyr at man ikke trenger heis eller annen transport opp til toppen av bakken, sykkelen har "innebygget heis". Dette måtte selvfølgelig testes, så vi tok turen til Vardåsen Bike Park. For å komme til toppen må man sykle nesten rett opp hele slalombakken. Klatringen er rundt 500m lang og har en snitt stigning på 25%. De bratteste partiene er endel brattere, og underlaget er ganske løst. Jeg har syklet opp her med flere andre elektriske terrengsykler og har det aldri vært så enkelt å komme seg opp som med 2020 Kenevo. Takket være sykkelens litt lenger bakende og bratte setevinkel så har man kroppsvekten relativt langt fremme på sykkelen. Det skal derfor mye til før framhjulet mister bakkekontakten. Den gode vektfordelingen hjalp også bakhjulet med å finne grep. Klatretesten var i aller høyeste grad bestått.

Test | 2020 Specialized Kenevo Comp

Det som gjør sykkelen så god oppover bidrar også til egenskapene nedover. Den lange akselavstanden sammen med den slakke styrevinkelen gjør Kenevo Comp trygg og stabil nedover. Det er lenge siden sist jeg var i Vardåsen Bike Park, og jeg var litt usikker. Men sykkelen ga meg raskt selvtillit nok til å ta fart inn mot hoppene og inn i de doserte svingene. Her er Kenevo en leken og inspirerende sykkel, og den oppleves som veldig god for denne type sykling.

Test | 2020 Specialized Kenevo Comp

Men hvordan er Kenevo på mine vante stier? I det bratte terrenget er sykkelen god. Og det gjelder ikke bare utforkjøringene, den kjører de smale tekniske stiene like bra opp som ned. Men man merker at dette er en lang og grov sykkel i de skarpeste svingene. Det samme merker man på flate stier hvor farten er lav. Kenevo er en ganske allsidig sykkel, og den kan brukes i slikt terreng. Men den er ikke særlig inspirerende. Den føles litt tung og det er litt jobb å løfte fremhjulet. Og det er helt greit. En sykkel kan ikke gjøre alt, og Specialized har den mindre grove Levo til slik bruk.

Kenevo er en kapabel sykkel som trives i bratt terreng, både oppover og nedover. Og prisen på 57.999kr er ikke helt gal heller. Se videoen under for mer detaljer om sykkelen og bilder fra testturen.

Se en video om 2020 Specialized Kenevo Comp