Test | 2020 Mondraker Prime 29 emtb.no - elektriske terrengsykler
emtb.no - elektriske terrengsykler

Test/Video | 2020 Mondraker Prime 29

Test | 2020 Mondraker Prime 29
(19.09.19)

Pluss:
+Topp motor
+Stort batteri
Minus:
-Stort batteri koster
120mm vandring fremme og ingen demping bak, Bosch Performance CX gen4 motor med 630Wh batteri, Maxxis Rekon 29x2.6" Dual Compound dekk, Rochshox Judy Silver 120mm gaffel, Sram SX Eagle gir og Shimano MT200 bremser. Veid til 22,5kg inkl pedaler.
Pris 41.999kr

Mondraker Prime er en halvdempet elektrisk terrengsykkel. Det er sjelden halvdempere blir omtalt på emtb.no, men det er absolutt en interessant sykkeltype. En halvdempet elektrisk terrengsykkel er en fin sykkel til allsidig bruk. Slike sykler har som regel plass til brede dekk, noe som gjør dem egnet også til vintersykling. Mangel på demping bak gjør at det blir mindre vedlikehold og kostnader.

Man stiller selvsagt andre krav til en alt-mulig-sykkel enn til en ren stisykkel. Prime 29 har en dempergaffel som ikke hører hjemme på en kapabel stisykkel, og den mangler selvfølgelig demperen bak. Og det er egentlig helt greit. Gaffelen på Prime er en Rockshocx Judy Silver. Det er mye galt med denne, den har en enkel demperenhet og alt for tynne innerbein. Men den har også noen fordeler, den er både ganske lett og ganske billig. Og jeg bryr meg egentlig nokså lite om demperfunksjon på min egen halvdemper som brukes med sykkelvogn, til butikken og annen transport. Da er det andre ting som er viktigere.

Test | 2020 Mondraker Prime 29

Sykkelen har ikke fester for skjermer og bagasjebrett. Så dette er kanskje ikke den optimale tursykkelen, men man finner brukbare skjermer som passer. Motoren på den nye 2020 Prime er den like nye Bosch Performance CX (gen4). Det er en kraftig motor og et godt valg. Jeg bruker jevnt over mer motorassistanse når jeg sykler i snøen, med unger eller handleposer i sykkelvogna, enn når jeg sykler sti. Mondraker har valgt å utstyre sykkelen med et 625Wh batteri, dette er gode nyheter for dem som har noen mil til jobben og sliter med rekkevidden vinterstid. Drivverket er også et godt valg. Sram SX Eagle med sine 12 gir gjør at sykkelen kan dra med seg mye vekt opp de bratteste bakkene samtidig som man greit tråkker langt over 25km/t hvor motoren kutter. Kanskje kunne Mondraker valgt et litt større krankdrev enn 34 tenner. Man har uansett lette nok gir med dette girsystemet.

Test | 2020 Mondraker Prime 29

Bremsene er på samme nivå som gaffelen. De nye Shimano MT200 er ikke de kraftigste bremsene med topp modulasjon av bremsekraften, men jeg forventer at det er solide og driftssikre bremser. Og de holder prisen nede. Maxxis Rekon (EXO Dual Compound 29x2,6") er fine dekk til sykling i skogen. De er ikke grove dekk for sykling på utfordrende stier, og de er heller ikke optimale for sykling på asfalten. De er et godt kompromiss. Det store dekk-volumet kan øke komfortnivået ved sykling på dårlig asfalt eller grus, og dekkene kiler seg ikke så lett i trikkeskinne-spor. Maxxis Rekon 2c er velegnede dekk som ruller helt greit på asfalten, og de er gode dekk på grus- og skogsveier.

Mondraker Prime er en fin sykkel for de som trenger en til både turer i skogen, jobben og butikken - året rundt. Den har bra med motorkraft og et utstyrsnivå tilpasset dette bruksområdet. Det store batteriet vil være kjærkomment for mange, men det drar opp prisen.


Se en video-omtale av Prime 29 her