Test | 2020 GT Force GT-E Amp emtb.no - elektriske terrengsykler
emtb.no - elektriske terrengsykler

Test | 2020 GT Force GT-E Amp

Test | 2020 GT Force GT-E Amp
(16.09.19)

Pluss:
+Riktig utstyrt
+Trygg
Minus:
-Vekten har gått litt opp
150mm vandring fremme og bak, Shimano E8000 motor med 504Wh batteri, Maxxis Minion 29x2.6" dekk, Rockshox 35 Gold RL elsykkelspesifikk gaffel og Rockshox Deluxe Select R demper, Sram SX Eagle gir, Shimano MT420 bremser. Vekt ca 25kg inkl pedaler - Pris 49.999kr

Flere og flere merker går bort fra utvendig batteri på sine elsykler. Dette er en trend som har pågått en liten stund. Men for 2020 har det dukket opp mer kompakte batteri som gjør at rammerørene kan lages smalere og smekrere. GT Force GT-E er en slik sykkel med en pen ramme og et slankt underrør. Visuelt er dette et stort steg opp fra fjorårets GT eVerb med utvendig batteri. Fordelene med et utvendig batteri er lavere vekt og lavere kostnad. Jeg har alltid ment at dette er viktigere enn design, nå er jeg ikke så sikker lenger. En ramme med integrert batteri ser mindre agressiv og voldsom ut, den fremstår som mer moderne. Jeg begynner å sette mer pris på utseendet og tenker at det kanskje er verdt en liten prisøkning. GT Force GT-E Amp koster nå 49.999kr, og dette er relativt sett billig. Det er noe dyrere enn den gamle GT eVerb Amp, men en svak norsk krone må ta mye av skylden for prisøkningen. For 2020 går prisene opp hos de fleste merker. Vil man ha en kapabel stisykkel med innvendig batteri så er det nå lite å velge i til under 50.000kr.

Test | 2020 GT Force GT-E Amp
Foto: Jean-Luc Armand

Og Force GT-E Amp er en kapabel stisykkel. Den er fornuftig utstyrt med solide komponenter. Dempegaffelen er den nye Rockshox 35 Gold RL, dette er en grov gaffel som ikke står mye tilbake for fjorårets Rockshox Yari. 35 Gold er ikke like myk over små ujevnheter som de dyreste gaflene, men den er stødig og tåler bra med fart i grovt terreng. Shimano MT420 bremsene med 4 stempel er kraftige bremser og jeg liker følelsen i bremsehendelen på disse. Sram SX Eagle er et 12-delt girsystem, her har man både lette og tunge nok gir. En skikkelig stisykkel trenger en senkbar setepinne, og det har Amp. Setepinnen kan senkes med 125mm på størrelse Medium syklene, og 150mm for størrelse L og XL. En slik sykkel trenger også skikkelige dekk. Også her innfrir Force GT-E Amp, med gode 2,6" brede Maxxis Minion 3c EXO+ dekk. Bak finnes et Minion DHR ll og fremme sitter Minion DHF.

Test | 2020 GT Force GT-E Amp
Foto: Jean-Luc Armand

Det er kanskje litt rart at GT sin toppmodell har såpass rimlige komponenter. Men GT ønsker å lage litt billigere sykler, og det synes jeg er fint. GT sikter seg nok inn på mindre erfarne stisyklister, og det merkes på sykkelens kjøreegenskaper. Akselavstanden på Force GT-E er forholdsvis lang, og bakenden er ikke blant de korteste. Dette gir sykkelen god balanse i bratte motbakker på sti. Rammegeometrien hjelper til med å plassere rytterens vekt fint mellom hjulene slik at man føler seg trygg og har godt grep i svingene. Takket være den generøse akselavstanden og den 65* slakke styrevinkelen føler man seg også trygg i utforkjøringene. Pedalklaringen er god, man slår ikke pedalene i bakken så ofte som man kan gjøre på enkelte andre sykler.

Test | 2020 GT Force GT-E Amp

Min testtur sør i Frankrike foregikk på ganske utfordrende stier. Underlaget var sand og småstein over en hard base. Dette er utfordrende å sykle på fordi det er så glatt. En leken stisykkel med kort bakende er ekstra krevende å håndtere under slike forhold fordi forhjulet har lett for å miste grepet. Da er det fort gjort å falle. Force GT-E fungerte godt under slike forhold. Den gode balansen mellom fram- og bakhjul gjorde at forhjulet sjelden skled ut. Kom jeg for fort inn i en sving endte det ofte med at begge hjul skled litt sideveis, og det kan man hente inn igjen ved å bremse litt ekstra på bakhjulet. Man kan tenke seg at en litt lang sykkel er treg å dra med seg rundt skarpe svinger, men når man sklir litt på bakhjulet i svingene er det lettere å håndtere svingene. I dette utfordrende terrenget var Force GT-E en god sykkel, uavhengig av ferdighetsnivå.

Test | 2020 GT Force GT-E Amp
Foto: Harold Abbas - MTB Sweden Magazine

Når en sykkel er stabil og trygg, er dette gjerne på bekostning av lekenhet. Force GT-E er ikke den kvikkeste og mest lekne elektriske terrengsykkelen. Og det er helt greit, jeg vil tro at mange potensielle kjøpere foretrekker en litt mer lettkjørt sykkel. Det betyr ikke at GT-E er en sykkel for nybegynnere. Det finnes nok av dyre sykler med tilsvarende prioritering av kjøreegenskaper. GT-E er en kapabel sykkel som tåler å kjøres hardt, og den innbyr til fart i krevende terreng.



Se en video om 2020 GT Force GT-E Amp


Test | 2020 GT Force GT-E Amp