Test | Merida eOne-Sixty 800 emtb.no - elektriske terrengsykler
emtb.no - elektriske terrengsykler

Test/Video | 2019 Merida eOne-Sixty 800

Test | Merida eOne-Sixty 800
(19.05.19)

Pluss:
+Pris og vekt
+Leken
Minus:
-Litt utdatert utseende?
160mm vandring fremme og bak, Shimano E8000 motor, Maxxis Minion 2.8" dekk med god gummiblanding, Yari gaffel og Super Deluxe demper fra Rockshocx, Shimano XT/SLX gir og SLX bremser. Veid til 22,8 kg inkl pedaler
Pris 45.997kr

Mitt første møte med Merida eOne-Sixty var i 2017. Den gang ble jeg særlig imponert over sykkelens kjøreegenskaper. Merida var blant de første til å lansere en sykkel med Shimano E8000 motoren. Dette er en kompakt og ganske lett motor som er enklere å designe en ramme med god geometri rundt. Motoren er også enkel å kontrollere i teknisk terreng og kan kjøres på sti med ganske høy motorkraft. Opplevelsen den gang var at eOne-Sixty hadde kjøreegenskaper som lignet det man finner på en konvensjonell sykkel. Dette føltes som et stort sprang fremover for de elektriske terrengsyklene. Siden den gang har det dukket opp mange elektriske terrengsykler med kompakte motorer fra Shimano og andre produsenter. Så hvordan klarer eOne-Sixty seg mot konkurrentene i 2019?

Se en mer detaljert omtale av Merida eOne-Sixty 800 i denne videoen

Det har vært gjort små endringer på eOne-Sixty 800, den viktigste endringen er kanskje at den nå er utstyrt med litt kortere krankarmer på 165mm. Forøvrig er den fortsatt utstyrt med Rockshocx Yari gaffel og Super Deluxe demper. Gir og bremser er som før hovedsaklig Shimano SLX. Senkepinnen har 125mm vandring og dekkene er Maxxis Minion DHR ll 27.5x2.8, akkurat som før.

Test | Merida eOne-Sixty 800

Rockshox Yari er god og kapabel, den er en av de bedre gaflene i den -litt- lavere prisklassen. Yari er ikke av de aller mest raffinerte, men den er solid og takler hardt kjør. Rockshox Super Deluxe håndterer dempingen bak. Dette er en litt enklere versjon som kun har justering for rebound. Demperens med sitt ekstra reservoir hinter til at dette er en sykkel laget for hardt kjør. Sykkelen har 160mm vandring, nok et tegn på at dette er en grov sykkel. Under mitt første møte med sykkelen, i 2017, ble jeg litt overrasket over at jeg ikke fikk helt orden på sykkelens utfor-egenskaper. Og jeg kjente meg litt igjen denne gangen. Jeg måtte prøve meg frem endel med lufttrykket og kjøre endel "sag" for å få bakenden til å roe seg i utforkjøringene.

Test | Merida eOne-Sixty 800

Jeg endte til slutt opp med ganske gode utfor-egenskaper, men det slo meg etterhvert at dette egentlig ikke er en grov enduro-sykkel laget for hard nedoversykling. Dette er heller en ganske grov og langbeint stisykkel. Den føles lett og håndterlig i skarpe svinger og den føles livlig også i lav fart. eOne-Sixty har mye av de samme "herje-egenskapene" som jeg fant i Canyon Spectral:On samtidig som den er noe mer stabil i klatringene. eOne-Sixty har dermed litt mer allround egenskaper.

Test | Merida eOne-Sixty 800

Mye har skjedd med de elektriske terrengsyklene siden jeg testet eOne-Sixty for første gang. Så hvordan greier Meridaen seg i dag? Den greier seg meget bra. Noen vil mene at eOne-Sixty ser litt gammel og utdatert ut med sitt utvendige batteri. Andre bryr seg ikke og blir belønnet med en forholdsvis lett og forholdsvis billig sykkel. Merida eOne-Sixty 800 er fortsatt en kvikk sykkel som fungerer utmerket over alt hvor jeg sykler, året rundt.

Test | Merida eOne-Sixty 800
eOne-Sixty har plass til 3" piggdekk og kan fungere bra til vintersykling.