Test | Focus Jam2 6.8 Plus emtb.no - elektriske terrengsykler emtb.no - elektriske terrengsykler

Test | 2019 Focus Jam2 6.8 Plus

Test | Focus Jam2 6.8 Plus
(07.12.18)

Pluss:
+Fin vekt
+Pen
Minus:
-Tja, litt høyt overrør
150mm vandring fremme og 140mm bak, Shimano E8000 motor, Maxxis 27,5x2,8" Rekon 3c dekk, Fox 34 Rhythm gaffel, Shimano MT520 bremser. Veid til 21,9 kg inkl pedaler
Pris 48.999kr

I 2017 dukket det opp en litt annerledes emtb-modell. Mens de andre syklene ble introdusert med større batteri så var det en som gikk motsatt vei, nemlig Focus Jam2. I 2017 var 500Wh batterikapasitet omtrent standard, men Focus mente det var mer fornuftig med et 378Wh batteri. Focus viser til et par brukerundersøkelser som sier at over 85% av el-terreng-syklistene ikke syklet turer over 35km og at de fleste av oss derfor ikke trenger et 500Wh batteri. Det kan godt være at bruksmønsteret er annerledes i Norge og at andelen som trenger et større batteri er høyere her, uansett bør 378Wh holde for flere av oss. Fordelene med å redusere batteristørrelse er redusert vekt og muligheten for å lage en slankere og penere ramme. Ikke bare er batteriet litt mindre, det er også montert inni ramma slik at det ikke raskt og enkelt kan tas ut. Ved å "fastmontere" batteriet inni underrøret sparer Focus ytterligere vekt. De slipper låssylinder og festeopplegg som tillater enkel av- og påmontering av batteriet. Videre slipper de å lage hull til batteriet i ramma, med påfølgende innvendig rammeforsterking. Totalt sparer Focus bortimot 3 kg på sin løsning sammenlignet med andre sykler med avtagbart batteri integrert i ramma. Sykler man vinterstid må man ha muligheten til å oppbevare hele sykkelen innendørs, batteriet kan ikke lades når det holder minusgrader. Focus har også en løsning for de som trenger mer batteri og lenger rekkevidde. For 4.990 kr får man et ekstra batteri på 378Wh som kalles "T.E.C. Pack", dette monteres oppå rammens underrør og man får totalt ca 750Wh kapasitet. Det ser helt greit ut, men gjør at rammens overrør er litt høyt. Kjøreegenskapene lider litt når man monterer ekstrabatteriet litt høyt oppe på ramma, sykkelen blir tyngre å manøvrere og mindre kvikk. For tursykling er dette null problem, for lek på sti foretrekker jeg å ikke bruke det.

Test | Focus Jam2 6.8 Plus
Tailored Energy Concept | TEC-batteriet veier 2,3 kg inkludert kabel

Vekta på Jam2 6.8 Plus er 21.6kg uten pedaler. Dette er ikke revolusjonerende, men det er en god vekt for en sykkel som koster under 50.000 kr. Med unntak av dekkene er det lite lettvekts-komponenter på denne sykkelen. Fox Rhythm 34 gaffelen har en helt gjennomsnittlig vekt og er et godt valg til denne sykkelen. Gaffelen er en solid og velfungerende sti-gaffel og ikke en kraftig enduro-gaffel for hard utforkjøring. Shimano SLX/XT drivverket er velfungerende, her savner jeg ingen ting. Motoren er Shimano Steps E8000, ikke den mest støysvake motoren, men en meget god motor til stisykling. Les mer om E8000 her. Til mitt bruk er jeg ikke helt fornøyd med Maxxis Rekon+ dekkene, etter første prøvetur byttet jeg til et grovere dekk fremme. Det er forsåvidt ikke noe galt med Rekon, men de passer ikke mitt bruk. Om man sykler litt glatte eller grove stier så trenger denne sykkelen minst ett nytt dekk for å få vist sitt potensiale. I motsetning til dekkene så er Shimano MT520-bremsene laget for hardt kjør. Dette er en rimelig og kraftig brems med 4 stempel i hver kaliper og jeg er glad for å se at den dukker opp på stadig flere sykler i prisklassen under 50.000 kr.

Test | Focus Jam2 6.8 Plus
Shimano MT 520 bremsen med 4 stempel

Dempingen bak håndteres av en litt dyrere Fox Float DPS Performance demper. Opphenget til bakhjulet er en "single pivot" variant som Focus kaller FOLD (Focus Optimized Linkage Design). Øverste del av vandringen kjennes aktiv og jevner fint ut små slag. Når farten går opp føles det som sykkelen ikke bruker all vandringen, bakenden kjennes noe hard. Men når jeg ser bilde av syklingen på film så ser jeg at sykkelen bruker hele vandringen. Det føles litt uvant, men på en mellomgrov stisykkel så er det helt greit. Sykkelen er tråkkeffektiv og dempinga av bakhjulet er ganske aktiv og fungerer fint.

Jam2 6.8 Plus er ikke en grov Enduro- eller All Mountain-sykkel og den er ikke laget kun for utforkjøringene. Den er en kvikk stisykkel laget for både flate og kupérte stier. Batteriet og måten det er integrert på sørger for både lavere sykkelvekt og lavere tyngdepunkt. Og dette merkes på stien. Jeg bruker mindre krefter enn jeg er vant til når jeg må manøvrere sykkelen rundt og over hindre. Jam2 har 457mm lange kjedestag, dette er ikke veldig langt og innenfor normalen. Men jeg tror de gode egenskapene til Jam2 hadde blitt forsterket om kjedestagene var noe kortere, kanskje på bekostning av klatreegenskaper.

Test | Focus Jam2 6.8 Plus

Konklusjon
Jeg synes Focus har lykkes med å lage en pen sykkel med forholdsvis lav vekt. Jam2 er sykkelen for de som kan leve med et mindre, fastmontert batteri. Belønningen er en fornuftig utstyrt og kvikk sykkel med det pene og ryddige utseendet man får med et integrert batteri.


EMTB Tech
Et 378Wh batteri har ikke bare mindre kapasitet enn et 500Wh batteri, det er også dårligere til å levere store mengder strøm på korte øyeblikk. Et elsykkelbatteri består av flere 3,6V battericeller. Putter vi 10 celler i serie øker vi spenningen og får 36V. Men 10 celler i serie er ikke bedre til å levere høy strømstyrke (ampere) enn en enslig celle. For å levere nok strøm må cellene kobles parallelt. I et 500Wh batteri er 4 og 4 celler koblet parallelt, dette er mer enn nok for å levere den strømmen en 250W elsykkelmotor trenger, også vinterstid. I Focus sitt batteri er 3 og 3 celler koblet parallelt. I lavere temperaturer reduseres batteriets evne til å levere strøm, man må derfor overdimensjonere batteriet litt. Jeg prater med en ingeniør hos Focus om dette. De kjenner selvfølgelig til problemstillingen og har testet dette i romfartsinstituttet hos Universitetet i Stuttgart. Her har de et "klimarom" hvor Jam2 har blitt testet i forskjellige temperaturer mellom -10°C og +50°C. Strømstyrken i 378Wh batteriet er tilstrekkelig også i -10°C. Om man til stadighet trekker strømmengder helt opp i mot det maksimale av hva batteriet kan levere vil man redusere batteriets levetid. Men ingeniøren forteller at det i praksis er veldig sjelden E8000 nærmer seg batteriets maksismale evne til å levere strøm og man ikke har registrert merkbart høyere degradering av 378Wh batteriet sammenlignet med et 500Wh batteri. Jeg forteller at jeg forrige vinter opplevde at Shimano sitt 500Wh batteri tilsynelatende ikke var i stand til å levere den strømstyrken motoren trakk når batteriet nærmet seg tomt. Dette så jeg når batteri-indikatoren gikk fra å vise 2 gjenværende streker til å plutselig blinke rødt og vise ingen streker. Ingeniøren fortalte at dette skyldes programmeringen av E8000 og at dette ble endret tidligere i år. Jeg har syklet et par ganger i -7°C den siste måneden uten problem, så det ser ut til at ingeniøren har helt rett. Jeg ville ikke vært bekymret for å velge et 378Wh batteri til min sykling.


Video - 2019 Focus Jam2 6.8 Plus review