Test | 2019 Flyer Uproc4 4.10 emtb.no - elektriske terrengsykler
emtb.no - elektriske terrengsykler

Test | 2019 Flyer Uproc4 4.10

Test | 2019 Flyer Uproc4 4.10
(20.12.19)

Pluss:
+Forholdsvis rimelig og lett

Minus:
-Utstyret holder den noe tilbake på sti
140mm vandring fremme og bak, Panasonic GX0 motor med 630Wh batteri, Schwalbe Nobby Nic 27.5x2.6" dekk, Manitou Mattoc Comp gaffel og Fox Float DPS demper, Shimano XT 11-delt gir, Magura MT Trail bremser. Vekt ca 23,8kg inkl pedaler - Pris 43.900kr

Testsykkelen vi får levert kommer med både store plastskjermer og en lykt som henter strøm fra hovedbatteriet. Hverken lykten eller skjermene er standardutstyr, og de gjør at Uproc4 ser ut som en sykkel i SUV-kategorien. Slike sykler har gjerne rundt 140mm vandring, dette gjør dem til komfortable sykler for transport og tur-sykling. Og Flyer Uproc4 4.10 kan i aller høyeste grad være en slik sykkel. Den kraftige motoren dytter oss raskt opp i nesten 26km/t, før motorkraften trappes ned. Sammen med det store 630Wh batteriet er Uproc4 en sykkel som kan sykles langt, komfortabelt og effektivt på rufsete veier.

Test | 2019 Flyer Uproc4 4.10

Uproc4 er utstyrt med mye solide komponenter. Girsystemet er Shimano XT med 11 gir, her får man et fint spenn på kassetten til sykling i terrenget. Bremsene er Magura MT Trail og særlig frambremsen med 4 stempel er kraftig og god. Bakbremsen med 2 stempel er mindre kraftig, men i sum har man likevel god bremsekraft. Demperen er Fox Float DPS, en god demper som tåler grov sykling. Gaffelen er et hakk eller to billigere og heter Manitou Mattoc Comp. Den har grove gaffelbein og er en stødig gaffel, men demperenheten er ikke av de mest raffinerte. Motoren er en Panasonic GX0. Dette er en motor vi likte godt, se en test av den nederst på siden. Flyer har valgt et utvendig batteri på flere av sine sykler. Noen vil tenke at dette ser litt utdatert ut, men det er flere fordeler med et batteri som monteres synlig i ramma. Et slikt design holder pris og vekt nede, og det er bra at noen produsenter fortsetter å produsere slike sykler. Vekten på Uproc4 4.10 er 23,8kg inkl pedaler og lykt, en fin vekt for en fulldempet emtb med stort batteri.

Test | 2019 Flyer Uproc4 4.10

Testsykkelen mangler en setepinne som kan heve og senke setet. Normalt ville jeg sagt at det er et problem, men ikke denne gangen. "Senkepinne" er et tilvalg og koster 2000kr ekstra. Om man ønsker en tursykkel så sparer man kanskje de kronene og kjøper sykkelen med vanlig setepinne. Om man ønsker en stisykkel så mener jeg senkepinnen er obligatorisk. Prisen med oppgradert setepinne er 45.900kr, og det er fortsatt en grei pris for en sykkel med et stort batteri.

Test | 2019 Flyer Uproc4 4.10

Vi plukker av de store skjermene og tar med oss sykkelen ut på stiene. Uproc4 klatrer godt takket være den kraftige motoren, og takket være rammegeometrien. En setevinkel på 76 grader flytter rytterens vekt litt fremover på sykkelen og 450mm kjedestag bidrar til å holde framhjulet på bakken i bratte klatringer. Samtidig er kjedestagene korte nok til at Uproc4 oppleves litt leken. Vi tar oss komfortabelt opp de bratteste partiene av test-runden uten å måtte jobbe for å kontrollere framhjulet. Den moderate akselavstanden gjør at Uproc4 føles kvikk i flatere terreng. Man kan tenke seg at det er klatring og flatere stier denne sykkelen er laget for, og Uproc4 innfrir i dette terrenget.

Test | 2019 Flyer Uproc4 4.10

Men i utforkjøringene har vi noe å utsette. Schwalbe Nobby Nic Performance-dekkene har en litt hard gummiblanding og de har alt for dårlig grep på de våte stiene. Dette er ingen overraskelse, og vi bytter fort ut framdekket med et litt grovere dekk med bedre grep. Uproc4 har en styrevinkel på 66 grader, dette er relativt slakt for en sykkel i denne kategorien og det gir litt ekstra trygghet i utforkjøringene. Vi føler oss trygge i ganske bratt terreng, men dempergaffelen holder oss litt igjen når farten går opp. Gaffelen holder ikke helt følge med underlaget i høyere fart. Det er ikke slik at gaffelen er dårlig. Flyer må naturlig nok inngå noen kompromis for å holde prisen lav, og man får tross alt en ganske grov og stødig gaffel som greier seg bra på sti. Vil man ha en mer kapabel sykkel i utforkjøringene så kan man velge den dyrere Uproc4 6.30. Eller man velger Uproc7 som er laget for utforkjøringene.

Uproc4 4.10 er en relativt lett og billig sykkel med god motor og god rekkevidde. Den håndterer både komfortabel tursykling og stisykling, særlig om man velger å ta med setepinnen som kan heves og senkes.



Se en video om 2019 Flyer Uproc4 4.10

Se en video om Panasonic GX0 motoren


Test | 2019 Flyer Uproc4 4.10