Test | 2018 Scott eGenius 700 Tuned Plus emtb.no - elektriske terrengsykler emtb.no - elektriske terrengsykler

Test | 2018 Scott eGenius 700 Tuned - 27,5" Plus

Test | 2018 Scott eGenius 700 Tuned Plus
(28.02.18)

Pluss:
+Flott sykkel for helårsbruk
Minus:
-Veil. prisen er stiv
Rask og stabil stisykkel med 150mm vandring, Shimano E8000 motor, Maxxis 2.8" plussdekk, elektrisk girsystem, topp dempere. Størrelse M, rytter: 181cm.
Pris 92.990kr

Når jeg testet 2017 utgaven av e-Genius så omtalte jeg den som en stødig og trygg sykkel med litt utdatert geometri. Ikke overraskende har e-Genius blitt oppdatert for 2018. Sykkelen er nå utstyrt med Shimano E8000 motor og rammens geometri er betydelig endret. Resultatet er som forventet. Avstand mellom krank og senter av bakhjulet (kjedestag lengde) har blitt endel kortere, lengden på overrøret har økt noe og vinkel på gaffelen (styrevinkel) har blitt betydelig slakkere. De har beholdt den litt lave krankhøyden.

Tuned 700 er toppmodellen i e-Genius serien, og veier 22.9kg uten pedaler. Demper og gaffel gir 150mm vandring og er blant det beste Fox har å tilby. Bremsene heter Zee og er en kraftig modell fra Shimano som er egnet for utforsykling. Girsystemet er også fra Shimano, og det er elektrisk. Hjulsettet fra DT Swiss er ganske lett, dette oppnås ved å velge en forholdsvis smal felg med innvendig bredde på 30mm. Sykken er utstyrt med 2,8" brede Maxxis Rekon. Dette er fine og lette dekk, men de er ikke blant de mest solide og jeg velger alltid grovere dekk med bedre grep når stiene er våte. Men dette er jo avhengig av bruksområde og til dels personlig preferanse. Denne testen har blitt kjørt med Suomi Fat Freddie 3.0" og Wrathchild 3.0", begge er piggdekk. Jeg må også nevne setepinnen, denne er en såkalt senkepinne, som kan flytte setet opp og ned. En senkepinne er gjerne ikke noe man savner før man har prøvd det, men da greier man seg kanskje ikke uten lenger. Ved å få senket setet har man mer rom til å bevege seg, man kan ligge lavere over sykkelen i bratte utforkjøringer og man kan løfte sykkelen høyere og nærmere kroppen under et hopp. Denne pinnen er en Fox Transfer som kan senkes 150mm, og det skal veldig lite kraft til for å presse setet ned. Jeg har frem til nå brukt setepinner som kan senkes 100-125mm og som er tyngre å bevege, og jeg har vært strålende fornøyd med det. Helt frem til jeg forsøkte Fox Transfer... Dette er en meget god senkepinne.

Test | 2018 Scott eGenius 700 Tuned Plus

Sykkelen har kun blitt testet på snøføre. Enten på stier tråkket opp av turgåere, på oppkjørt trasé for turgåere m.m., eller i harde skiløyper. Jeg har syklet mye i bratte bakker dekket av både hard og løs snø. Sykkelen tar seg meget godt frem og fordeler ryttervekten godt mellom frem- og bakhjul. Jeg slipper å flytte kroppsvekten fremover for å unngå at fremhjulet mister bakkekontakten i bratte motbakker. Dette er også en fordel i utforkjøringer hvor vekt på fremhjulet gir godt grep i svinger. Dette har nok Scott fått til med sine 460mm lange kjedestag. Det er betydelig kortere enn 2017 e-Genius, men endel lenger enn mange andre sykler med Shimano motoren, som kan være ned mot 440-450mm. Scott har også en litt lavere krankhøyde enn de fleste konkurrentene. Disse to tingene sammen med slak styrevinkel bidrar til at e-Genius er meget stabil, trygg og tillitsvekkende i utforkjøringene. Men de bidrar også til at sykkelen er marginalt tyngre å kaste rundt trange svinger, og såvidt litt tyngre å vippe opp på bakhjulet. Det er greit å velge en litt liten rammestørrelse fremfor en litt stor for å få en mest mulig leken sykkel, og størrelse Medium er fint for meg på 181cm. Kombinasjonen av geometri og meget gode dempere gjorde at høye hastigheter utfor opplevdes trygt og udramatisk. Som man forventer av Scott, er sykkelen utstyrt med Twin Lock. Dette er en bryter på styret med 3 nivåer, den kan stramme opp eller låse alt av demping. Jeg har hatt sykkel med Twin Lock tidligere og jeg ble aldri helt venner med den sykkelen. Jeg måtte bruke Twin Lock alt for ofte, avhengig av hvordan terrenget forandret seg. Men denne sykkelen var en annen opplevelse. Jeg kunne la bryteren stå i åpen stilling, og det fungerte stort sett godt. Når jeg hadde behov for å stive av demperne, så var bryteren kjærkommen og lett tilgjengelig. Den ble hovedsaklig brukt ved tråkking over 25km/t, hvor man ikke har motorassistanse.

Test | 2018 Scott eGenius 700 Tuned Plus

Dette var første gang jeg testet elektrisk girsystem på en terrengsykkel. Dette er noe jeg aldri har savnet, men jeg lærte meg fort å like det. Det girer raskt og presist. Man slipper å finjustere giret flere ganger hver sesong, og man slipper en girvaier som glir tregt fordi det har kommet rusk eller is på den. En liten ulempe med elektrisk gir er batteriet som man må huske å lade. Men en elsykkel har allerede et batteri, og girsystemet får strøm fra dette. Går sykkelen tom for strøm så slutter giret å fungere. Så det er ekstra viktig å følge med på batteri-indikatoren med en slik sykkel, og bytte til Eco eller skru av motor-assistansen helt før det er for sent. Savner jeg elektrisk gir på sykkelen min nå? Ja, jeg gjør vel det. Men det går forhåpentligvis snart over, for det er dyrt å ettermontere. Og når vi snakker om batteri, e-Genius 700 har et batteri som integreres i underrøret, og det ser pent ut. Enkelte løsninger for å integrere batteriet gjør det omfattende å skulle demontere batteriet. Men på denne sykkelen er demontering enkelt, alt man trenger er en nøkkel. Et batteri som er enkelt å ta av og på kan være en stor fordel vinterstid. Om man ikke har mulighet til å oppbevare sykkelen innendørs så er man avhengig av å ta med seg batteriet inn. Batteriet fungerer dårlig og gir kort rekkevidde hvis det holder minusgrader når man starter turen. Og batteriet bør holde plussgrader når man lader det.

Test | 2018 Scott eGenius 700 Tuned Plus

Enkelte dager under testperioden var det et litt mykt/løst topplag med snø, og da ønsket jeg å bruke bredest mulig dekk. Sykkelen har såvidt plass til 3.0" brede dekk, og det er en fordel. Jeg hadde gjerne sett at det medfølgende hjulsettet hadde vært litt bredere, 35 og ikke 30mm innvendig for brede vinterbruk. Bredere felg gir bedre støtte for brede dekk. Men dette er nok ikke et tema for de aller fleste. Scott har valgt en litt smalere felg for å få et lettere hjulsett antar jeg, og det fungerer fint med 2.8" dekk om sommeren.

92.990kr er veiledende pris på denne sykkelen! Er den verdt det? Skulle jeg handlet en emtb med et såpass romslig budsjett så ville jeg testet denne og flere andre sykler, det finnes godt utstyrte sykler for mindre penger. Men det skulle ikke forundre meg om man kan forhandle seg frem til noen prosent avslag på denne prisen. e-Genius utmerker seg med sitt fokus på stabilitet. Denne sykkelen er rå til å ta seg raskt frem over alt hvor man har hjula på bakken, og jeg tror geometrien er et godt kompromis for helårsbruk. Om man kun skal ha én sykkel som brukes hele året så forestiller jeg meg at eGenius 700 en meget god kandidat. En test på sommerføre må til for å kunne fastslå dette.

Test | 2018 Scott eGenius 700 Tuned Plus


En kort film om vintersykling med eGenius 700.

Kommentarer